“Hooguit 7 procent consumenten geschikt voor execution only”

Jan Verstegen 2018

Eén van de speerpunten voor 2018 van Independer is het in de markt zetten van hoogwaardig online geautomatiseerd advies, dat leidt tot het juist bedieningsconcept voor elke klant. Hoe ziet dit eruit? In VVP 2 geven Marga Lankreijer van Independer en Jan Verstegen van Eerstestap.nl inzicht hoe voor elke klant het juiste kanaal kan worden ingericht.

Volgens Lankreijer en Verstegen is op dit moment nog maar hooguit 7 tot 8 procent van de consumenten geschikt voor execution only. “Dat is een relatief kleine groep mensen. Toch zullen we ook moeten kijken hoe we mensen goed door processen kunnen begeleiden die niet zelf over de juiste kennis beschikken maar wel zelf aan het roer willen staan. Dit kun je doen door meer interactief met de klant te communiceren en ze digitaal mee te nemen in het hele adviesproces”, zegt Lankreijer. “Digitaal geautomatiseerd advies heeft de toekomst. Wij willen nog in 2018 met een volwaardig online adviesproces komen. De ontwikkelingen staan bepaald niet stil. Execution only is maar de eerste stap op weg naar online advies.”

Nemen robots dan toch de (advies)wereld over? Daar geloven Lankreijer en Verstegen niet in. “Voor echt maatwerk kunnen mensen beter terecht bij een adviseur. Advisering is en blijft een vak dat wij hoog achten en waarnaar wij graag blijven doorverwijzen. Maar het is een zekerheid dat online advies, ook bij complexe producten, er zal komen. We kunnen dit dan beter zodanig inrichten dat ze kwalitatief hoogstaand zijn en volledig in het belang van de klant. Wij denken dat de verschillende kanalen elkaar juist kunnen versterken en dat ook adviseurs nieuwe technologische mogelijkheden juist kunnen omarmen om hun specialistisch werk nog beter te kunnen doen. Ons idee is dat we elkaar juist beter maken.”

Lees hier het hele interview in VVP.

Verder in VVP 2 onder meer een interview met financieel adviseur en horeca ondernemers Lennart van Gastel over het lastige ondernemersklimaat in de adviessector, aandacht voor de adviseur als fitcoach bij scheidingen, de visie van de AFM op robo-advies, aandacht voor het Voorzieningenfonds als betaalbaar aov-alternatief en uiteraard volop need to know informatie in het kenniskatern Ken je vak!

Reactie toevoegen

 
Voor elke klant het juiste kanaal

Voor elke klant het juiste kanaal

Of het nu om execution only, online geautomatiseerd advies of een adviseur gaat, elke klant heeft recht op het juiste kanaal. Dat wil zeggen dat het voor klanten...

Het vuur van... Jan Verstegen

Het vuur van... Jan Verstegen

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...

Eerstestap.nl trekt investeerder aan

Eerstestap.nl trekt investeerder aan

Eerstestap.nl heeft investeerder Erik Aeyelts Averink aan boord gehaald. Erik Aeyelts Averink investeerde eerder in softwareondernemingen als Tridion, ADAM Software,...

Themnummer New Financial Magazine vol rendement

Themnummer New Financial Magazine vol rendement

Rendement. Dat is het thema van de nieuwe editie van het New Financial Magazine. Een van de must reads is het essay van Kees Klomp. Hij laat zien dat elk bedrijf,...

Klant kan zelf meebouwen  aan zijn advies

Klant kan zelf meebouwen aan zijn advies

Als een partij die al jaren bezig is om een deel van het adviesproces te digitaliseren, weten wij het zeker: de klant kan echt een deel van zijn adviestraject...

Jan van lierop versterkt team Eerstestap.nl

Jan van lierop versterkt team Eerstestap.nl

Jan van Lierop, tot voor kort ceo van Figlo, gaat aan de slag als adviseur bij Eerstestap.nl. Hij gaat zich vooral bezighouden met de strategische positionering...

Video geeft consument tips voor goed adviesgesprek

Video geeft consument tips voor goed adviesgesprek

Advieskeuze.nl en online videobedrijf Eerstestap.nl gaan nader met elkaar samenwerken. Dit omdat beide partijen het als hun taak zien om de consument beter voor...

Eerstestap.nl maakt Serviceabonnement inzichtelijk

Eerstestap.nl maakt Serviceabonnement inzichtelijk

Eerstestap.nl en de Nationale Hypotheekbond hebben een video ontwikkeld die aan consumenten duidelijk maakt hoe het Hypotheek Serviceabonnement werkt. Het Hypotheek...

Eerstestap.nl verheldert begrotingsakkoord

Eerstestap.nl verheldert begrotingsakkoord

Eerstestap.nl maakt consumenten in twee minuten duidelijk wat de gevolgen zijn van het begrotingsakkoord voor een nieuwe hypotheek.   Met de nieuwe video in...