Hypotheekadviseur toont te weinig initiatief

SEH-congres 2015 zaalfoto

Hypotheekadviseurs leveren vaak minder nazorg dan huiseigenaren willen en verwachten. Dat blijkt uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder ruim 1.600 leden.

 

De meeste adviseurs laten na het afsluiten van de hypotheek weinig tot niets van zich horen, ook als daar wel aanleiding voor is.

Bijna de helft (47 procent) van alle ondervraagde leden heeft na het afsluiten van de hypotheek helemaal geen contact meer gehad met zijn adviseur. Van alle contactmomenten is driekwart op het initiatief van de klant. Bijna 60 procent van de ondervraagden wil informatie of contact over veranderingen in wet- en regelgeving. Slechts 16 procent van de adviseurs verstrekt deze informatie zonder dat de klant er om vraagt. Twee derde van de leden wil contact met zijn adviseur over veranderingen in de hypotheekmarkt. Aan deze behoefte voldoet slechts 47 procent  van de adviseurs.

Over de kwaliteit van het contact met de adviseur is bijna 40 procent van de huiseigenaren tevreden. Bijna 20 procent is ontevreden. De belangrijkste redenen voor ontevredenheid zijn: gebrek aan initiatief, te weinig inlevingsvermogen, onduidelijke informatie en een tekort aan inzet. Ruim 40 procent kan geen oordeel geven, omdat er amper contact is geweest.

Vereniging Eigen Huis "roept hypotheekadviseurs op om actiever contact te onderhouden met hun klanten. En hen persoonlijk relevante informatie aan te bieden". Donderdagmiddag discussieerde Eigen Huis over de uitkomsten van het onderzoek met hypotheekadviseurs op het SEH-congres in Nieuwegein.

Het congres stond in het teken van nieuwe, bredere adviesterreinen voor de financieel adviseur die zijn ontstaan door de economische- en maatschappelijke veranderingen.Denk hierbij aan de grotere eigen verantwoordelijkheid voor consumenten op het gebied van wonen, zorg en pensioen. Het congresthema sluit aan bij de transitie die de bij SEH aangesloten adviseurs doormaken van ‘Erkend Hypotheekadviseur ‘naar ‘Erkend Financieel Adviseur’.

Hoofdspreker van de dag was Henriëtte Prast. Zij is verbonden aan het Finance Department van de Universiteit van Tilburg. Prast is van mening dat lang niet altijd het gebrek aan financiële geletterdheid de voornaamste oorzaak is van financiële problemen van consumenten, maar dat deze voor 99,9 procent worden verklaard door persoonlijkheidskenmerken als zelfvertrouwen, risicohouding, geduld en rekenvaardigheid. Alleen door meer te begrijpen van de wijze waarop de klant denkt, door te vragen en je wezenlijk te verdiepen in de klant, kan de adviseur beter inspelen op zijn of haar behoefte en een beter passend advies geven.
De vijftien Masterclasses gingen onder meer over toekomstige woonscenario’s, inkomensrisico’s en adviesvaardigheden. Zo ging de trendwatcherAdjiedj Bakas,samen met hoofdsponsor Woonfonds, in op ‘de toekomst van woongenot’. Rabobank en ABN Amro gaven een inkijkje in het (hypotheek)adviesproces van de toekomst. De toezichthouders AFM en DNB gaven meer uitleg bij hun onderzoek naar respectievelijk ‘de kwaliteit van financieel advies’ en ‘de vermogensopbouw van huishoudens’.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Cees Vernooij - 23 juni 2015

Beste Leo Bolle, Jammer dat u (uw) klanten zo tekort doet door simpelweg te stellen dat de klant "er" niet voor wil betalen. Ik heb daar nog nooit bewijs voor gezien. Misschien wordt u op het verkeerde spoor gezet doordat de meeste klanten niet willen betalen voor geen dienstverlening. Geef hen eens ongelijk. Voor het tegenovergestelde betalen ze wel. In onze Finam praktijk zien we dat klanten doorlopende dienstverlening en service (hoog) waarderen en daar gewoon voor betalen. Elke maand weer en dat ze zelfs nieuwe klanten aandragen omdat ze de dienstverlening zinvol en waardevol vinden.

Leo bolle - 19 juni 2015

Klopt als een bus. Klant wil er niet voor betalen. Dus krijgt hij niets. Zo werkt dat en is de keerzijde, mede resultaat van wat door de AFM afgedwongen werd. Waar ik mij in principe wel in kan vinden.

Nico van Koesveld - 19 juni 2015

Wij zijn er duidelijk in. Wij bieden nazorg bij een hypotheek. Klant heeft de keuze. Daar tekent de klant voor. De film over het serviceabonnement: https://www.youtube.com/watch?v=kB8hkBFUhWQ&feature=youtu.be De uitleg over de nazorg, kosten en wat je er voor krijgt: http://koesveld.net/hypotheekserviceabonnement.htm

Eigen woning niet naar box 3

Eigen woning niet naar box 3

Het kabinet is niet van plan de eigen woning naar box 3 te verplaatsen. Staatssecretaris Van Rij schrijft in antwoord op Kamervragen: "Gelet op de ontwikkeling van...

Lage rente meenemen of toch niet?

Lage rente meenemen of toch niet?

(Michel Ligtlee, Vereniging Eigen Huis in VVP 5) Het lijkt erop dat iedereen nog moet wennen aan de nieuwe realiteit en niet voorbereid was op een snelle stijging...

NHG, Aegon, BLG, Florius, ING en VEH starten pilot 'Duurhuur'

NHG, Aegon, BLG, Florius, ING en VEH starten pilot 'Duurhuur'

Aegon, BLG Wonen, Florius, ING, Vereniging Eigen Huis en NHG starten gezamenlijk de pilot ‘Duurhuur’. Hiermee willen zij huurders met hoge huurlasten...

DNB: financiële gevolgen verhuizen eigen woning naar box 3 beperkt

DNB: financiële gevolgen verhuizen eigen woning naar box 3 beperkt

Als de eigen woning in geleidelijke stapjes verhuist naar box 3, zijn de gevolgen voor het inkomen van woningbezitters gemiddeld zeer beperkt. Dat stelt DNB, dat...

Meer onderscheid maken

Meer onderscheid maken

Hypotheekadviseurs zullen meer onderscheid moeten maken in het eigenlijke advies, het bemiddelingstraject voor het aanvragen en regelen van de hypotheek tot aan...

Onderzoek Eigen huis: adviseur niet te vertrouwen

Onderzoek Eigen huis: adviseur niet te vertrouwen

Volgens imago-onderzoek van Vereniging Eigen Huis heeft niet meer dan 8 procent van de huizenbezitters en -kopers vertrouwen in hypotheekadviseurs. Daartegenover...

Nieuwe consumentenvoorwaarden voor makelaarsdiensten

Nieuwe consumentenvoorwaarden voor makelaarsdiensten

Vereniging Eigen Huis, Consumentenbond en makelaarsorganisatie VastgoedPRO hebben verbeterde algemene consumentenvoorwaarden voor makelaarsdiensten opgesteld. Eigen...

Hypotheekregels maken 'verzilvering' onmogelijk

Hypotheekregels maken 'verzilvering' onmogelijk

Huiseigenaren met een (grotendeels) afgeloste hypotheek hebben weinig mogelijkheden ‘geld uit hun stenen’ te halen. "We weten dat er onder oudere...

Hypotheekadviseur kan robots beter toepassen dan mijden

Hypotheekadviseur kan robots beter toepassen dan mijden

De hypotheekadviseur kan robots beter toepassen dan mijden, aldus een artikel op www.consultancy.nl.   Het artikel leest onder meer: "Volgens tal van...

"Hypotheekadviseur speelt voor aankoopmakelaar"

"Hypotheekadviseur speelt voor aankoopmakelaar"

"Het valt mij op dat hypotheekadviseurs regelmatig voor ‘aankoopmakelaar’ spelen. Dan worden de aankoopkosten bij de hypotheekkosten opgeteld. Op...