Hypotheekverstrekkers jagen klant op kosten

Bart Combée

Hypotheekverstrekkers jagen klanten onnodig op kosten door bij eenvoudige aanpassingen van de hypotheek te eisen dat ze eerst voor advies naar een adviseur gaan. "Wij zien niet in waarom een klant langs een adviseur moet als hij de hypotheek wil openbreken voor een lagere rente. Het Kifid is het met ons eens", aldus de Consumentenbond.

Wie een hypotheek wil aanpassen wordt door zijn geldgever vaak doorgestuurd naar een financieel adviseur, constateert de bond in een artikel in De Geldgids. "Dat is logisch wanneer het gaat om aanpassingen met mogelijk grote fiscale en financiële gevolgen. Maar bij eenvoudige aanpassingen, zoals het storten van extra premie in een spaarhypotheek of het oversluiten naar een lagere dagrente, is de tussenkomst van een tussenpersoon onnodig. Ook het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening oordeelde op 3 september 2015 in een individuele zaak dat een geldverstrekker geen advies van een tussenpersoon mag eisen bij een kleine wijziging in de hypotheek."

De kosten die hypotheekaanbieders rekenen voor aanpassingen aan een lopende hypotheek verschillen aanzienlijk, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Zo rekent de Rabobank voor het omzetten van een aflosvorm 250 euro, terwijl SNS hier een nieuw hypotheekadvies à raison van 1.995 euro voor rekent. Ook een simpele aanpassing van een overlijdensrisicoverzekering is heel verschillend geprijsd: SNS rekent daar 450 euro voor, de Rabobank 55 euro en ING doet dat gratis.

De Consumentenbond adviseert om vóór het afsluiten van een hypotheek niet alleen op de rente te letten, maar ook op de kosten die men kwijt is bij aanpassingen van de hypotheek. Een volledig overzicht van de kosten van alle hypotheekverstrekkers is te lezen op de website van de Consumentenbond.

 

Advies aan consumenten

Voor consumenten die een bewuste keuze willen maken bij het aanpassen van hun hypotheek, heeft de bond een aantal adviezen:

  • Vraag aan de adviseur of hij gemotiveerd wil aangeven waarom zijn keuze op een specifieke aanbieder is gevallen en waarom andere, wellicht goedkopere opties zijn afgevallen.
  • Zeker bij een hypotheek is het erg handig als je niet voor elke aanpassing langs de adviseur moet of aan de bank flinke kosten moet betalen. Let hierop bij het afsluiten.
  • Staar je niet blind op de lagere afsluitkosten bij een bank. Focus je bij de keuze voor een aanbieder vooral op de rente. Een 0,1 procent lagere rente over 30 jaar levert bij een annuïteitenhypotheek een kleine 4.000 euro voordeel op. Over de eerste 10 jaar levert dit ruim 2.000 euro op.
  • Over abonnementen die bij een hypotheek worden afgesloten zegt de Consumentenbond. "Je betaalt veel geld voor een beperkte dienstverlening. Als je een nieuwe hypotheek wilt afsluiten of de hypotheek wilt verhogen, krijg je gewoon weer een rekening."
  • Stuurt de geldgever de klant naar een adviseur voor een tussentijdse aanpassing die je bij een andere aanbieder wel zelf mag regelen, dan hoeft hij dat niet te accepteren. De klant kan hierbij wijzen op uitspraak 2015-252 van het Kifid, waarin de klager op dit punt gelijk kreeg. Blijft de hypotheekverstrekker bij zijn beslissing dan kan de klant naar het Kifid stappen, aldus de bond.
  • Klanten moeten ook letten op het uurtarief dat de adviseur hanteert. Dit bedraagt gemiddeld 120 euro, maar er zijn ook uitschieters naar boven (200 euro) en beneden (50 euro). De kosten die de klant betaalt bij een tussentijdse aanpassing van de hypotheek zijn afhankelijk van de tijd die de adviseur kwijt is. Bij een hoog uurtarief lopen die kosten flink op, aldus de bond.
  • Adviseurs mogen geen kosten rekenen voor het advies en het afsluiten van een persoonlijke lening of doorlopend krediet. Sommige adviseurs proberen volgens de bond toch extra geld binnen te halen door advies te geven over een verzekering die aan het krediet kan worden verbinden. Klanten kunnen beter zeggen dat ze dit advies niet op prijs stellen.
  • Bij het afsluiten van een hypotheek rekenen veel adviseurs geen extra kosten voor het advies en het afsluiten van de orv. Voor een eventuele betalingsbescherming doen ze dit wel. Klanten moeten hier expliciet naar vragen, adviseert de bond,

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Veldhuizen - 29 maart 2016

en soms kan een lage lange rente wel eens totaal verkeerd uitpakken bij bijvoorbeeld een spaarhypotheek. Wat is wijsheid???? de voorlichting en uitwerking van de premie- inleg en rente, is vaak niet transparant en netto doorberekend als voorbeeld. Als hypotheekverstrekkers meer een voorbeeld gaven (uitwerken), dan zou je met een uurtje sparren met een adviseur voor een zeer redelijke bedrag (adviesfee) tot een wel overwogen besluit kunnen komen.Je zou het vergelijk kunnen maken met aandelen. Als de koers daalt, dan verkopen de meeste particulieren de aandelen, terwijl met kennis van de handel (gezonden bedrijven) je eigenlijk die aandelen zou moeten kopen.. Plannen, vooruitzien, (hoe lang wil ik hier nog wonen) rekenen (netto)_ Beseffen wat je gaat doen en de gevolgen daar van inzien en begrijpen. Dat banken de mensen naar adviseurs sturen, is ook iets zoals weglopen voor de gevolgen (verantwoordelijkheid) Zie je wel: de adviseurs zijn broekzak vullers (helaas zullen er best nog wel wat rondlopen)

Berend Tooms - 25 maart 2016

En als de beslissing om het zelf te willen doen toch verkeerd uitpakt, dan klop je toch gewoon weer bij het Kifid aan? Zo iets kleins als een rente-aanpassing of verlenging, daar kan helemaal nix fout mee gaan, toch? Overigens.... van (vrijwel) al deze "eenvoudige" door de bank verwerkte mutaties, dus ook de simpele renteverlenging, wordt een adviseur doorgaans niet op de hoogte gebracht of pas veel later. Dat geeft alleen maar lastige vragen? Daarnaast.... de angst dat men een gepeperde rekening ontvangt voor zo iets simpels zit er bij de klant, zo merken wij wel eens, flink in. Ze hebben iets gelezen over het provisieverbod en dat de klant zelf de rekening moet betalen. Dan zet je toch zeker snel een kruisje? De rente is in meeste gevallen nu toch (veel) lager. We blijven Nederlanders.

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Schadevrije jaren kunnen per 1 januari na overlijden worden overgedragen aan de achtergebleven partner en verdeeld worden onder ex-partners na een scheiding. Ook...

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail hebben in samenwerking met Rulecube een pre-indicatie ontwikkeld voor hypotheken. Deze innovatie geeft vanuit elke fase in het adviesproces direct...

Hidde Coebergh (ING): “Klant op tijd aan tafel hypotheekadviseur krijgen”

Hidde Coebergh (ING): “Klant op tijd aan tafel hypotheekadviseur krijgen”

De Intermediair Index die ING woensdag heeft gelanceerd, benadrukt het belang van goed en zeker ook tijdig advies, stelt directeur Hidde Coebergh van Wonen ING....

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...