Hypotiek.nl: bemiddel only loket

HYPOTIEK.NL: BEMIDDEL ONLY LOKET

"Volgens mij zou iedere aanbieder een bemiddel only loket moeten (willen) hebben.” Zo reageert Maarten Boddeüs, managing consultant bij Yellowtail en bedenker van bemiddel-only, op de lancering door Rick van Ham van Hypotiek.nl.

Bij Hypotiek.nl kunnen consumenten, na advies te hebben ingewonnen bij een (onafhankelijk) financieel adviseur, zelf de gewenste hypotheek en/of overlijdensrisicoverzekering afsluiten. De initiatiefnemer van Hypotiek.nl is Rick van Ham, die geïnspireerd werd door het pleidooi van Yellowtail voor de introductie van het bemiddel-only model. Dit model bewerkstelligt een scheiding tussen advies en bemiddelen en vergroot de keuzevrijheid van consumenten. Yellowtail: "Nu is het nog normaal dat een consument bij een adviseur zowel het advies als het geadviseerde product afneemt. De adviseur adviseert en bemiddelt alleen die producten van maatschappijen waarvoor hij een aanstelling heeft. Hierdoor is de vergelijking die de adviseur maakt zelden volledig. Daarnaast is er in de huidige markt geen partij actief die het advies van een andere adviseur wenst uit te voeren. Klanten zitten dus ‘vast’ aan de initieel gekozen adviseur en hebben geen keuze als het aankomt op de kosten van bemiddeling. Met de komst van Hypotiek is dat verleden tijd. Adviseurs kunnen hun adviesrol pakken en zonder aanstelling meer partijen meenemen in hun advies. Voor het bemiddelen kunnen zij de consument verwijzen naar Hypotiek. Voor consumenten betekent de komst van Hypotiek dat er nu eindelijk keuze is als het op bemiddelingskosten aankomt. Voor de administratieve afhandeling van de hypotheekaanvraag betaalt een consument 395 euro bij Hypotiek "

Boddeüs: “De komst van Hypotiek is goed nieuws voor de consument; hij kan kiezen uit meer maatschappijen en er is eindelijk concurrentie op het vlak van bemiddelingskosten. Ook is het goed nieuws voor alle adviseurs in Nederland die zo onafhankelijk mogelijk hun klant willen adviseren. Ik hoop dat meer spelers geïnspireerd raken om vanuit de consument te denken. Volgens mij zou iedere aanbieder een bemiddel only loket moeten (willen) hebben.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rick van Ham - 24 september 2014

Hoi Marcel, binnenkort maar even om tafel zitten?

Rick van Ham - 24 september 2014

Marcel, soms moet je gewoon in het diepe springen en aan de slag gaan. Zelfs voordat je alle antwoorden hebt. Dit is de nieuwe wereld en dus zullen er nieuwe afspraken en/of samenwerkingsvormen gemaakt moeten worden met bijvoorbeeld de geldverstrekkers. Weg van het huidige aanstellingenbeleid dat m.i. zeker niet in belang van de klant werkt. Hypotiek vindt dat de klant dient toegang te hebben tot alle geldverstrekkers. Dat is de taak die voor ons ligt. Klant kiest uiteindelijk altijd met welke aanbieder hij of zij in zee wil gaan. Dat geldt bij adviseren, bemiddel-only en execution-only.

Jeffrey Leichel - 23 september 2014

Mooi initiatief hoor. Wens Van Ham veel succes. Heb net op de site ook gekeken. €395,00 voor hypotheek bemiddelen, daar zullen heel veel kantoren het niet voor kunnen doen. Wat ik alleen niet begrijp is hoe Hypotiek bij alle aanbieders terecht kan, dus ook ABN - Obvion - Rabobank - Munt etc. Misschien kan daar nog op gereageerd worden?

Pleidooi voor \'bemiddel only\'

Pleidooi voor \'bemiddel only\'

"Zodra de aanbieders de splitsing tussen advies en bemiddeling erkennen gaat de weg open voor echt onafhankelijke advisering en kan de consument altijd het...