IG&H presenteert 'WET' innovatie hypotheekproces

Bouwe Kuik

Tijdens het Euroforum Hypothekencongres op 9 oktober heeft IG&H ideeën gepresenteerd om het hypotheekproces te vernieuwen. Het nieuwe hypotheekproces biedt een excellente klantbeleving tegen veel lagere kosten. In de 'WET' van IG&H staan de begrippen 'Waardevol', 'Efficiënt' en 'Toekomstgericht' centraal.
 

Volgens Bouwe Kuik, director IG&H, is het proces van verstrekken en adviseren van hypotheken in de kern al decennia lang niet gewijzigd. "Intussen zijn de klantverwachtingen wel ingrijpend gewijzigd. Als je met frisse ogen kijkt naar het huidige proces, blijkt dat er te weinig klantwaarde wordt geleverd, resulterend in een lage NPS. Daarnaast is het proces niet efficiënt; zo wordt er veel te weinig gebruik gemaakt van nieuwe technische mogelijkheden. Tot slot is het proces niet toekomstgericht, de focus ligt juist op het vaststellen van de huidige situatie van de klant op basis van het verleden."

Het nieuwe hypotheekproces van IG&H biedt volgens Kuik excellente klantbeleving tegen veel lagere kosten. Steekwoorden hierbij zijn 'Waardevol', 'Efficiënt' en 'Toekomstgericht'. Waardevol: biedt klanten de mogelijkheid om zich cross channel door het proces te bewegen en hun eigen adviespropositie te kiezen, voorbeeld Capter adviesstraat. Efficiënt: maakt optimaal gebruik van bestaande online beschikbare informatie, zoals bij Mijn.Overheid.nl. Toekomstgericht: focus niet alleen op het transactiemoment, maar kijk ook vooruit op basis van bijvoorbeeld opleiding en persoonlijkheidsprofielen.

Een voordeel van deze innovatie is volgens Kuik dat niet eerst het hele proces integraal opnieuw moet worden ontworpen, maar dat op een kleine schaal begonnen kan worden met de toepassing om gaandeweg te leren van de ervaringen. De presentatie van IG&H op het Hypothekencongres is HIER te vinden.

Reactie toevoegen

 
Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

Hoe voorkom je KIESpijn bij strategische keuzes?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 5-2023) De wereld om ons heen verandert zo snel dat traditionele verzekeringswereld voor enkele cruciale dilemma’s staat die...