In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Document via Pixabay

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie bevat diverse oordelen over rechtsvragen die ook van belang zijn voor andere, vergelijkbare zaken. Deze rechtsvragen betreffen onder meer de maatstaf die wordt gehanteerd bij de registratie van (strafrechtelijke) persoonsgegevens. Het betreft met name de vraag in hoeverre bewijs is vereist van strafbaar gedrag, of in omstandigheden als hier aan de orde bewijs van het (mede)plegen van het strafbare feit oplichting is vereist en of de bank ook het bestanddeel ‘met het oogmerk van wederrechtelijke bevoordeling van zichzelf of een ander’ moet bewijzen, en dus – volgens de Geschillencommissie – dat de consument zijn leefgeldrekening ter beschikking heeft gesteld voor oplichting. Daarnaast betreffen de rechtsvragen de bevoegdheid tot het opzeggen van de bankrelatie door de bank en het toepassen daarvan. Met name gaat het dan om de vraag of het opzeggen naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is, als door het ter beschikking stellen van de betaalrekening aan een ander (internet)oplichting is gefaciliteerd, maar het oogmerk van oplichting niet is bewezen, althans niet is komen vast te staan dat de consument wist of redelijkerwijs moest weten dat de betaalrekening (mede) voor de oplichting zou worden gebruikt."

In haar uitspraak heeft de Geschillencommissie beslist dat de bank de persoonsgegevens van de consument uit de Gebeurtenissenadministratie en het IVR dient te verwijderen, de leefgeldrekening moet herstellen en een bedrag van 69 euro aan de consument moet vergoeden.

De bank voert onder meer aan dat de Geschillencommissie op onjuiste wijze heeft geoordeeld over het opzeggen van de bankrelatie. Volgens de bank heeft de Geschillencommissie ten onrechte haar oordeel ten aanzien van de registratie van de persoonsgegevens overgenomen bij de beoordeling van de beëindiging van de bankrelatie, terwijl daarvoor een heel ander toetsingskader geldt. Daarnaast stelt de bank dat de Geschillencommissie een onjuiste maatstaf heeft gehanteerd ten aanzien van de registratie van (strafrechtelijke) persoonsgegevens, door te toetsen of oplichting bewezen is. De bank wijst erop dat de uitspraak belangrijk is voor een groot aantal vergelijkbare gevallen.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...