Inhaalslag ouderen op social media

Facebook like thumb

Acht op de tien Nederlanders van 12 jaar of ouder maken gebruik van sociale netwerken als WhatsApp, Facebook of Twitter. De afgelopen jaren is het gebruik hiervan onder ouderen toegenomen, terwijl dit onder jongeren nauwelijks is veranderd. Dat meldt het CBS bij het verschijnen van de publicatie ICT, Kennis en Economie 2017.

In 2016 was bijna 80 procent van de 12-plussers actief op sociale netwerken, in 2014 was dit nog bijna 72 procent. Drie kwart gaf aan berichten met anderen uit te wisselen, bijvoorbeeld via Skype Messenger of WhatsApp. Twee jaar eerder was dit nog 63 procent. Ook de deelname aan andere sociale netwerken zoals Facebook of Twitter, en aan een professioneel netwerk als LinkedIn nam tussen 2014 en 2016 licht toe.

Jongeren maakten in 2016 weliswaar nog meer gebruik van sociale netwerken dan mensen in de oudere leeftijdsgroepen, maar het verschil is sinds 2014 kleiner geworden. Het gebruik van sociale netwerken onder 45- tot 65-jarigen nam toe van 70 procent naar 83 procent. Onder 65-plussers steeg dit aandeel in dezelfde mate, van 26 procent naar 39 procent. Vooral het direct uitwisselen van berichten, bijvoorbeeld via Skype Messenger of WhatsApp, nam fors toe onder 45-plussers, mede door het toegenomen smartphonebezit. Onder 15- tot 25-jarigen bleef het gebruik van sociale netwerken met 95 procent vrijwel gelijk.

 

Hoger opgeleiden vooral meer op professionele netwerken

In 2016 nam 91 procent van de Nederlanders met een hoger opleidingsniveau deel aan sociale netwerken, tegen 83 procent van de middelbaaropgeleiden en 66 procent van de lager opgeleiden. Het verschil naar opleidingsniveau is relatief het grootst bij deelname aan professionele netwerken (zoals LinkedIn) en het kleinst bij populaire sociale netwerken als Facebook en Twitter.
Tussen 2014 en 2016 is deelname aan sociale netwerken het sterkst gestegen onder middelbaaropgeleiden.

Reactie toevoegen

 
Verder economisch herstel in zakelijke dienstverlening

Verder economisch herstel in zakelijke dienstverlening

De omzet van de zakelijke dienstverleners steeg in het tweede kwartaal met 7,6 procent ten opzichte van een jaar eerder en was hiermee groter dan het voorgaande...

Aegon nl beste Europese verzekeraar op Social Media

Aegon nl beste Europese verzekeraar op Social Media

Het Nederlandse Aegon heeft de hoogste score bereikt bij het eerste Europese onderzoek naar de inzet van Social Media in de verzekeringsbranche.   Aegon NL...

Kwart jongeren gebruikt smartphone achter stuur

Kwart jongeren gebruikt smartphone achter stuur

Twintig procent van de 65-plussers parkeert fout, 25 procent van de jongeren gebruikt smartphone achter het stuur, zo blijkt uit onderzoek van de ANWB.. Volgens...

Structurele inzet Social Media ontbreekt

Structurele inzet Social Media ontbreekt

Met ruime voorsprong heeft Aegon de ITDS Gouden Award gewonnen als de verzekeraar die in 2014 het meest actief heeft ingezet op Social Media. ITDS-directeur Arjen...

Consumentenvertrouwen opnieuw gestegen

Consumentenvertrouwen opnieuw gestegen

Het vertrouwen van consumenten is van december op januari verder toegenomen. Over de economie in de komende twaalf maanden zijn consumenten al drie maanden op rij...

Nuvema verbetert Social Media Testament

Nuvema verbetert Social Media Testament

Met een zogenoemd Social Media Testament (ontwikkeld door uitvaartverzekeraar Nuvema) weten de nabestaanden wat er met een digitale nalatenschap moet gebeuren. Het...

Social media bij klacht effectiever dan telefoon

Social media bij klacht effectiever dan telefoon

"Wanneer je de macht van de sociale media slim inzet, heb je als consument beter contact met de klantenservice dan in het telefoontijdperk." Aldus de Consumentenbond...

Centraal Beheer beste verzekeraar op Social Media

Centraal Beheer beste verzekeraar op Social Media

Centraal Beheer Achmea heeft de Gouden Award van de Social Media Insurance Monitor gewonnen als de verzekeraar die zich het afgelopen jaar het meest actief heeft...

Conservatrix ontwikkelt social media Summer Course

Conservatrix ontwikkelt social media Summer Course

Om intermediair te ondersteunen bij het inzetten van social media als communicatiemiddel heeft Conservatrix een Social Media Summer Course ontwikkeld. Via elf speciaal...

Winnaar 'Mijn Eerste Auto' levenslang verzekerd

Winnaar 'Mijn Eerste Auto' levenslang verzekerd

Afgelopen woensdag overhandigde Diks Verzekeringen een cheque aan mevrouw I. Willems uit Tienray. Zij won de hoofdprijs van de social media actie 'Mijn Eerste Auto'...