"Innovatie gaat niet vanzelf"

Robot

Innovatie gaat niet vanzelf en moet door de ketenpartners gezamenlijk worden opgepakt om effectief en duurzaam te zijn. Aldus de brancheorganisaties en marktpartijen na een bijeenkomst over innovatie in de keten.

Adfiz en het Verbond van Verzekeraars hebben samen met een aantal van hun leden en de Vnab een meetup over innovatie in de keten gehouden. "Tijdens deze inspirerende sessie in het InsuranceLab van het Verbond kwam de vraag aan de orde hoe verzekeraars en adviseurs/makelaars elkaar in de keten kunnen versterken om als verzekeringsbranche klanten naar de toekomst toe goed te kunnen bedienen. De meetup is ervaren als een unieke gelegenheid om het samen te hebben over de inzet van technologie om producten, dienstverlening en het functioneren van de keten te verbeteren en vernieuwen."


Robo-advies

Tijdens de bijeenkomst zijn er verschillende kansen en uitdagingen voor de keten geïdentificeerd. Er is gesproken over thema’s zoals big data, robo-advies, zelfsturende auto’s, de innovatiecultuur en maatschappelijke vraagstukken. Als het gaat om de kansen in de keten zijn er hele mooie en concrete ideeën, verzameld die de komende periode nader zullen worden uitgedacht, zoals co-creatie. Daarnaast is een open discussie gevoerd over hoe innovatief het nu in de keten gaat. Zijn we niet teveel bezig met bestaande problemen (legacy), waardoor de snelheid waarmee dingen veranderen en de urgentie van vernieuwing onvoldoende wordt gevoeld? Tot slot is stilgestaan bij een aantal bottlenecks, die met name gezien worden in het (gebrek aan) onderling vertrouwen en de wet- en regelgeving. Er is behoefte hieraan te werken en om elkaar te helpen in de keten. Innovatie in de keten zou altijd een kans moeten krijgen.

De brancheorganisaties en deelnemende marktpartijen willen "meer samenwerking in de keten op het gebied van innovatie. Naast ieders individuele activiteiten is een extra inspanning noodzakelijk. Innovatie gaat niet vanzelf en moet door de ketenpartners gezamenlijk worden opgepakt om effectief en duurzaam te zijn".

Reactie toevoegen

 

Reacties

Henry de Cock - 23 februari 2017

Bij Adaptto zijn we van mening dat Innovatie naast samenwerking ook vraagt om focus. Als het bedrijfsresultaat voor 99% bepaald wordt door de business die je vandaag doet, dan is het logisch dat - bij het nemen van besluiten - de huidige business prioriteit krijgt. Toch is innovatie van levensbelang. We zien om ons heen bedrijfstakken compleet veranderen. Waarom zou dat de verzekeringsindustrie niet kunnen overkomen? Wij zien veel in het werken met een greenfield omgeving. Key is om daadwerkelijk tot implementatie te komen. Niet alleen denken en praten, maar ook doen!

Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....