Kabinet wil vingers niet branden aan ep-pensioenen

Europees Parlement logo

Het kabinet wil zijn vingers niet branden aan de pensioenen van Europarlementariërs, wordt duidelijk uit de beantwoording van Kamervragen van Geert Wilders.

De vragen volgden op een bericht dat 270 miljoen euro moet worden bijgestort om een pensioengat uit het verleden te dichten.

"Dit is een kwestie van het Europees Parlement, die speelt op de begroting van het Europees Parlement. De Nederlandse bijdrage aan de Europese begroting wordt hiervoor niet gekort', aldus minister Koenders op de vraag van Wilders of de regering bereid is de Nederlandse EU-bijdrage met de gewraakte 270 miljoen te korten.
In algemene zin stelt Koenders: "Ten aanzien van de EU-instellingen en internationale organisaties maakt het kabinet zich sterk voor versobering en modernisering van arbeidsvoorwaarden die in lijn is met het publieke karakter van de instelling en de sector waarin de instelling opereert, dat geldt ook ten aanzien van pensioenen. In dit geval gaat het primair om het Europees Parlement en zijn leden. Het kabinet acht het van belang dat de discussie over dit onderwerp dan ook binnen het Europees Parlement gevoerd wordt."

Het vrijwillige aanvullende pensioen voor leden van het Europees Parlement is in 2005 beëindigd met de totstandkoming van het Statuut van de leden van het Europees Parlement welke op de eerste dag van de zittingsperiode beginnende in 2009 van kracht is geworden. Het dekkingstekort heeft betrekking op de vrijwillige aanspraken die tot de inwerkingtreding van het Statuut in 2009 zijn opgebouwd. In het Europees Parlement is thans de goedkeuring van de uitvoering van de begroting over 2015 in behandeling). De discussie ten aanzien van de vrijwillige pensioensaanspraken van oud-EP-leden zou daarbij volgens Koenders inderdaad "kunnen worden betrokken".

Postcode bepaalt levensverwachting

Aon Hewitt heeft een rekentechniek ontwikkeld waarmee per postcode de levensverwachting van de bewoners kan worden voorspeld. Pensioenfondsen en verzekeraars kunnen...