Kifid: a.s.r. moet hoge overlijdensdekking uitbetalen

ASR pand van website ASR

A.s.r heeft onvoldoende kunnen aantonen dat een orv premievrij is gemaakt en dient de hoge overlijdensdekking uit te keren, aldus de bindende uitspraak (GC 2018-050) van de Geschillencommissie Kifid.

A.s.r. keert na het overlijden van de ex-partner van een consument ruim 17.000 euro, zijnde 110% van de waarde van de verzekering. De orv is verlaagd als gevolg van het premievrij-maken van de verzekering. De consument betwist dat de verzekering premievrij is gemaakt. Zij maakt aanspraak op het aanzienlijk hogere verzekerde bedrag van ruim 90.000 euro, zoals vermeld staat op het laatste polisblad. De Geschillencommissie van Kifid concludeert dat op het moment van overlijden van de ex-partner de overlijdensrisicodekking ruim 90.000 euro bedraagt, zoals het laatste polisblad vermeldt. De verzekeraar heeft onvoldoende kunnen aantonen dat de verzekering al voor het overlijden van de ex-partner daadwerkelijk premievrij was gemaakt.

Centrale vraag voor de Geschillencommissie was of de consument terecht aanspraak maakt op een uitkering van ruim 90.000 euro of dat de verzekeraar kan volstaan met uitkering van 110% van de waarde van de verzekering. De verzekeraar verwijst naar het door de ex-partner ondertekende ‘verzoek tot premievrijmaking’ en stelt dat dit per abuis nog niet op het laatste polisblad was vermeld. De consument beroept zich op wat vermeld is op dit polisblad van 2 juli 2015.

Het polisblad van de verzekering moet worden beschouwd als een onderhandse akte, aldus de Geschillencommissie, met bindende bewijskracht. Dat wil zeggen dat de verzekeraar het met de polis geleverde bewijs moet weerleggen. Op basis van documenten die de verzekeraar vervolgens overlegt, constateert de Geschillencommissie dat het verzoek om premievrijmaking door de verzekeraar intern per 3 juli 2015 is verwerkt. Echter, de jaarpremie voor de periode februari 2015-februari 2016 was door de ex-partner al voldaan en de verzekeraar heeft niet aangetoond een deel van de jaarpremie terug te hebben betaald. De Geschillencommissie gaat er daarom vanuit dat voor de hogere overlijdensrisicodekking is betaald tot en met 1 februari 2016. Op basis daarvan concludeert zij dat op het moment van overlijden van de ex-partner in het najaar van 2015 de overlijdensrisicodekking ruim 90.000 euro bedraagt, zoals het laatste polisblad vermeldt. De verzekeraar heeft onvoldoende aan kunnen tonen dat de verzekering vóór het overlijden van de ex-partner daadwerkelijk premievrij is gemaakt. De verzekeraar moet aan de consument alsnog het resterende bedrag tot ruim 90.000 euro uitbetalen.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
VVP Event Inkomen: stilte voor storm in sociale zekerheid?

VVP Event Inkomen: stilte voor storm in sociale zekerheid?

De sociale zekerheid ontwikkelt zich op details, maar werkelijke verandering  - voorzover nodig – laat op zich wachten. Dat werd duidelijk op het vijfde...

a.s.r.: inzetten op inzetbaarheid

a.s.r.: inzetten op inzetbaarheid

Inzetten op Inzetbaarheid, is de titel van de praktijksessie van kennispartner a.s.r. op het VVP Event Inkomen dinsdagmiddag 12 september. Het zal je niet zijn ontgaan:...

Mathijs Bouman en Janthony Wielink op VVP Event Inkomen

Mathijs Bouman en Janthony Wielink op VVP Event Inkomen

Econoom en publicist Mathijs Bouman en inkomensdeskundige Janthony Wielink (Enkwest) zijn de keynote sprekers tijdens de vijfde editie van het VVP Event Inkomen...

a.s.r. groeit fors bij schadeverzekeringen

a.s.r. groeit fors bij schadeverzekeringen

a.s.r. zag de ontvangen premies in het segment Schade in het eerste halfjaar stijgen met 18,9 procent naar 2,961 miljard euro, door organische groei in alle productlijnen...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...