Kifid: Afab moet provisies terugbetalen
De Geschillencommissie van Kifid heeft in een tweetal klachtzaken geconcludeerd dat door Afab overlijdensrisicoverzekeringen zijn geadviseerd met de vooropgezette bedoeling om de daaraan verbonden provisies op te strijken. Kredietverlener Afab moet daarom de door betrokken consumenten betaalde provisies vergoeden.
Volgens de Geschillencommissie was in beide gevallen bij het verstrekte krediet aan consumenten geadviseerd een orv tegen koopsom af te sluiten. Deze koopsom werd uit het verstrekte krediet betaald met als gevolg een hogere kredietsom, waarover consumenten de bedongen kredietrente verschuldigd waren. In een van de twee zaken is gebleken dat de kredietverlener liefst 50 procent van de koopsom als provisie incasseerde.
De Geschillencommissie oordeelde dat een financiële dienstverlener op grond van art. 7:401 BW ervoor moet zorgen dat het door hem verstrekte advies past bij de persoonlijke omstandigheden en doelstellingen van zijn cliënt en in diens belang is. De Commissie kwam tot de slotsom dat Afab in deze kwestie op geen enkele wijze duidelijk heeft kunnen maken wat de grondslag van het door haar gegeven advies is. De Commissie begrijpt evenmin waarmee het belang van de klant gediend is. Volgens haar heeft de kredietverlener het advies verstrekt met het uitsluitend oogmerk om de daaraan verbonden provisie te kunnen incasseren.
Afab is daardoor volgens de Geschillencommissie van Kifid toerekenbaar tekortgeschoten in de nakoming van de op haar tegenover consumenten rustende verbintenissen. De Commissie heeft de te vergoeden schade vastgesteld op 50 procent van de koopsom, hetgeen overeenkomt met de ten onrechte door consumenten betaalde provisie.
Reactie toevoegen
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024
(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...
Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...
Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in
(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...
Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'
(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...
Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden
(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...
Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar
De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...
(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...