Kifid: bank mag vooruitbetaalde hypotheekrente toch wel weigeren

Rabobank (logo)

Banken hoeven vooruitbetaalde hypotheekrente van hun klanten niet te accepteren, ook al is dat fiscaal toegestaan. Aldus de bindende uitspraak 2018-037 van de Commissie van Beroep van Kifid. De uitspraak komt in plaats van de eerder gedane uitspraak van de Geschillencommissie (GC 2017-414). De Geschillencommissie stelde toen de consument in het gelijk.

Wat is het geval? Een consument heeft een hypotheek met een rentevastperiode en wil in 2016 zes maanden hypotheekrente vooruitbetalen aan de Rabobank. Dit is fiscaal toegestaan en levert hem voordeel op. De bank wil hier niet aan meewerken, omdat het niet als service is afgesproken en het veel handmatig werk met zich meebrengt. De Geschillencommissie heeft vorig jaar geoordeeld dat de Rabobank vooruitbetaalde hypotheekrente van deze consument niet mag weigeren. De bank is in beroep gegaan en de Commissie van Beroep van Kifid heeft onlangs uitspraak gedaan: de bank mag een verzoek tot vooruitbetaling van hypotheekrente weigeren.

De Commissie van Beroep vindt dat de bank voldoende heeft duidelijk gemaakt dat het verwerken van vooruitbetaalde hypotheekrente bewerkelijk is en aanzienlijke kosten met zich meebrengt. In de bankadministratie wordt rekening gehouden met het ontvangen van rente op bepaalde data. Het vooruitbetalen van hypotheekrente is daarmee in strijd vanwege de bewerkelijkheid en de foutgevoeligheid, zo heeft de bank gesteld.

Nu de consument in hoger beroep geen gelijk krijgt, is de bank niet langer gehouden om de door de Geschillencommissie toegekende vergoeding aan de consument te betalen. Tijdens de zitting heeft de bank aan de Commissie van Beroep laten weten dat zij, ongeacht de uitkomst, de vergoeding aan de consument niet terug zal vorderen. De consument hoeft de eerder ontvangen vergoeding van 300 euro daarom niet terug te betalen.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

C.W. Schoorel - particulier 22 september 2018

Erg kinderachtig van RABO om hun klanten 40,8% extra belastingvoordeel over de vooruitbetaalde hypotheekrente te ontzeggen (ieder jaar opnieuw!). Ik doe het al 6 jaar en mijn SNS bank heeft er geen moeite mee.

Kifid: vernietigingsvordering verjaard, klacht afgewezen

Kifid: vernietigingsvordering verjaard, klacht afgewezen

(Geschillencommissie Kifid-uitspraak 2021-1021) Een consument vordert een vernietiging van de wijziging van de eindleeftijd van een arbeidsongeschiktheidsverzekering...

Kifid wijst klacht tegen Aegon Spaarkas af

Kifid wijst klacht tegen Aegon Spaarkas af

(Geschillencommissie Kifid-uitspraak 2021-1019) De consument heeft in 1992 een beleggingsverzekering, een VermogensPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering...

Kifid: botsen regels AVG en antiwitwassen (Wwft)?

Kifid: botsen regels AVG en antiwitwassen (Wwft)?

(Kifid-uitspraak GC 2021-0879) Veel consumenten klagen over de zogenoemde identificatieplicht van financiële instellingen. De Geschillencommissie wijst een...

Kifid: verzekeraar dient kosten expliciet te vermelden

Kifid: verzekeraar dient kosten expliciet te vermelden

(Kifid-uitspraak GC 2021-0963) Een consument stelt dat ASR Levensverzekering niet aan de informatieverplichting heeft voldaan betreffende een beleggingsverzekering...

Kifid: geen advies, dan ook geen aansprakelijkheid

Kifid: geen advies, dan ook geen aansprakelijkheid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0959) Een consument kan volgens de Geschillencommissie Kifid niet aannemelijk maken dat de Van Bruggen Adviesgroep betrokken is geweest...

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...

Kifid: boeterente Quion niet te hoog

Kifid: boeterente Quion niet te hoog

(Kifid-uitspraak Uitspraak 2021-0881)  Een consument meldt zich bij het Kifid omdat hij in de veronderstelling is dat Quion een te hoge boeterente heeft berekend....

Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar

Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-0877) Klager vordert een bedrag van 450.00 euro van de Rabobank. De bank had een hypothecaire lening verstrekt bedoeld om de aankoop van...

Wiebe Draijer stopt als ceo van Rabobank

Wiebe Draijer stopt als ceo van Rabobank

Wiebe Draijer, voorzitter van de groepsdirectie van Rabobank, stelt zich niet beschikbaar voor een derde termijn als voorzitter van de groepsdirectie van Rabobank....

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

Kifid: ING had dossier niet op orde en moet klantrelatie herstellen

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2021-0837) Volgens ING heeft een consument hypotheekfraude gepleegd door niet te melden dat een hypothecaire...