Kifid: consument moet begrijpen dat adviseur geen verzekeraar is

Kifid (logo)

De consument wordt geacht te begrijpen dat een financieel adviseur geen verzekeraar is, stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2017-249.

De consument klaagde dat ze niet bekend was met het feit dat Intermediair (Independer, red.) geen verzekeringsmaatschappij is. Consument was in de veronderstelling een verzekering te hebben afgesloten bij Intermediair en dat er meteen, althans binnen enkele dagen, dekking werd verleend. Pas op het moment dat de consument een schadevoorval meldde, bleek ze niet te zijn verzekerd. Consument vorderde dat de verzekering alsnog met terugwerkende kracht zou ingaan. De Commissie oordeelt dat "op basis van de omstandigheden van het geval Consument had kunnen weten en vermoeden dat zij niet verzekerd was en er geen dekking was verleend. Het feit dat consument beperkte toegang heeft tot haar e-mail doet hier niet aan af. Tevens had Consument behoren te begrijpen dat Intermediair geen verzekeringsmaatschappij is".

 

Verantwoordelijkheid consument

De commissie: "Consument had in de gegeven omstandigheden kunnen weten en vermoeden dat zij niet verzekerd was. Allereerst was in de e-mail d.d. 30 juli 2016 duidelijk aangegeven dat Consument per e-mail een bevestiging zou krijgen zodra Klaverblad de aanvraag had gehonoreerd. Daarnaast had Consument aan de hand van haar bankgegevens kunnen constateren dat geen premie werd afgeschreven. Tevens heeft Consument nimmer de polisvoorwaarden per e-mail dan wel per post ontvangen. Uit deze omstandigheden had Consument kunnen afleiden dat zij niet verzekerd was."

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...