Kifid: geen schade door mismatch Rabobank

Kantoor Rabobank

De Rabobank hoeft aan een ondernemer met een klacht over zijn rentederivaat geen schade te vergoeden, zo blijkt uit uitspraak (GC 2017-703) van de Geschillencommissie Kifid.

In 2015 beklaagt de ondernemer zich bij de bank dat eind 2008/begin 2009 aan hem een rentecap geadviseerd had moeten worden en dat de bank de door hem geleden schade van ruim 90.000 euro moet vergoeden. De Geschillencommissie concludeert dat de renteswap voor deze ondernemer een passend product was. Hoewel er sprake is van een mismatch, heeft dit niet geleid tot financiële schade.

Een ondernemer maakt eind 2008 met zijn lopende financiering de overstap naar Rabobank. In het adviesgesprek bij Rabobank worden voor de renteswap drie alternatieven besproken: de renteswap laten bij de ‘oude’ bank, de renteswap over laten nemen door Rabobank of de renteswap bij de ‘oude’ bank beëindigen en bij Rabobank een nieuwe renteswap afsluiten. De ondernemer besluit begin 2009 de renteswap door zijn ‘oude’ bank over te laten boeken naar Rabobank. In 2014 geeft de ondernemer aan geen ‘goed gevoel’ te hebben bij de renteswap. Met de bank wordt gesproken over de mogelijkheid om de renteswap af te kopen, te herstructureren of gewoon voort te zetten. De ondernemer besluit de renteswap te laten zoals die is. In 2015 dient de ondernemer bij de Rabobank een klacht in. De bank wijst de klacht af, waarna de ondernemer zijn klacht heeft voorgelegd aan Kifid.

Eén van de vragen die voorlag was of de bank terecht een renteswap heeft geadviseerd, of dat dit een ‘cap’ had moeten zijn, zoals de ondernemer stelt. De Geschillencommissie constateert dat de ondernemer ten tijde van de overstap naar Rabobank al bekend was met de renteswap, die hij in 2005 bij zijn voormalige bank had afgesloten. Duidelijk is ook dat de ondernemer het renterisico op de financieringen, die overgingen naar Rabobank, wilde afdekken. Dit neemt niet weg dat de bank steken heeft laten vallen in het maken van een analyse van de financiële situatie, de wensen en behoeften en de risicobereidheid van de ondernemer, zo blijkt uit de uitspraak.  Er is door de bank al snel voorgesorteerd op de keuze om de bestaande renteswap over te nemen.

De Geschillencommissie concludeert dat de renteswap een bij de financiële situatie van deze ondernemer passend product was. Indien voor een rentecap zou zijn gekozen, had de ondernemer eerst de renteswap af moeten kopen en de premie voor een rentecap moeten voldoen. Hiervoor ontbraken de financiële middelen. De Geschillencommissie acht het niet aannemelijk dat de ondernemer hiervoor zou hebben gekozen. Ten tijde van de overname van de renteswap door de Rabobank was de rentecap geen reëel alternatief.

Wel heeft Rabobank bij de overname en gedurende de looptijd van de renteswap onvoldoende acht geslagen op het feit dat de looptijd van het verleende krediet en van de renteswap niet synchroon liepen. Deze mismatch heeft voor de ondernemer niet geleid tot financiële schade. De bank hoeft dan ook niets te vergoeden.

Reactie toevoegen

 
Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Hendrik-Jan Kranenburg is benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid met veterinaire deskundigheid. Hij vervult de functie als nevenfunctie en is niet werkzaam...

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...

Rabobank: economische rugwind biedt geen garantie voor 2022

Rabobank: economische rugwind biedt geen garantie voor 2022

“De verbetering van de economie in 2021 biedt geen garantie voor dit jaar", zegt Wiebe Draijer, voorzitter van de groepsdirectie van de Rabobank bij de presentatie...