Kifid: geen terugwerkende kracht boeteregels

Huis te koop/verkocht NIET MEER GEBRUIKEN

De in juli 2016 in werking getreden nieuwe boeteregels bij het oversluiten van hypotheken hoeven niet met terugwerkende kracht te worden toegepast, volgt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) de lijn van de autoriteiten. 

 

Een consument heeft in juni 2016 zijn hypotheek vervroegd afgelost en boeterente betaald. Deze consument vindt dat Hypinvest geen boeterente in rekening had mogen brengen, onder meer omdat dit in strijd zou zijn met de nieuwe boeteregels bij vervroegd aflossen van hypotheken. De consument heeft zich hierover beklaagd bij Kifid. De Geschillencommissie concludeert dat de nieuwe boeteregels pas op 14 juli 2016 in werking zijn getreden en dat de boeterente vóór die tijd is betaald. Hypinvest heeft de boeterente berekend zoals in de hypotheekovereenkomst met de consument vastgelegd en de nieuwe boeteregels (Besluit Gedragstoezicht financiele ondernemingen) zijn in deze zaak niet maatgevend, aldus de Geschillencommissie.

 

Geen terugwerkende kracht

De Geschillencommissie geeft met deze uitspraak helder aan dat zij de AFM-leidraad ‘Vergoeding voor vervroegde aflossing van de hypotheek’ eerst kan betrekken op boeterentes betaald vanaf 14 juli 2016. De leidraad zelf geeft aan dat de wettelijke verplichting om niet meer dan het financiële nadeel in rekening te brengen geldt per 14 juli 2016 voor bestaande en nieuwe hypotheken. De leidraad stelt ook dat er geen specifieke wettelijke regels golden ten aanzien van de hoogte van de vergoeding voor vervroegde aflossing vóór 14 juli 2016. Uit deze uitspraak blijkt dat de Geschillencommissie de nieuwe boeteregels (art. 81c BGfo) niet met terugwerkende kracht toepast op zaken van vóór 14 juli 2016.

 

Informatieplicht

De consument vindt dat de bank onvoldoende informatie heeft gegeven over het feit dat de consument bij vroegtijdig aflossen een boeterente zou moeten betalen. De Geschillencommissie constateert daarentegen dat in de leningsvoorwaarden die aan de consument zijn verstrekt helder is vermeld dat ‘bij vervroegde aflossing die het vrijgestelde bedrag van 10 procent te boven gaat wel boeterente is verschuldigd’. Ook de wijze waarop de boeterente wordt berekend is in de leningvoorwaarden opgenomen. Daarnaast stelt de consument dat het boeterentebeding in de leningsvoorwaarden oneerlijk en onredelijk bezwarend zou zijn. De Geschillencommissie oordeelt dat de betaalde boeterente een redelijke vergoeding is waarmee het door de bank geleden nadeel wordt gecompenseerd.

 

De uitspraak (GC 2017-499) in deze klacht van een consument tegen Hypinvest is niet bindend. Tegen deze uitspraak is geen hoger beroep mogelijk bij de Commissie van Beroep van Kifid. Partijen kunnen de zaak nog wel aan de rechter voorleggen.
 

Reactie toevoegen

 
Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...