Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion wenden de consumenten zich in 2022 tot De Hypotheker Papendrecht voor advies en bemiddeling. De consumenten ondertekenen een opdracht tot dienstverlening en De Hypotheker Papendrecht adviseert de consumenten hun volledige hypothecaire geldlening over te sluiten bij een andere kredietaanbieder. De advieskosten bedragen 4490 euro.

De consumenten gaan hiermee akkoord en ondertekenen het renteaanbod dat Lloyds Bank hun op basis van het advies verstrekt. In afwijking van het advies van De Hypotheker Papendrecht kiezen de consumenten er daarna voor om toch bij hun oorspronkelijke kredietaanbieder (Obvion) een hypothecaire geldlening aan te vragen voor het leningdeel waarvan het einde van de looptijd nadert en het andere leningdeel te behouden. Ook vinden zij de advieskosten buitensporig hoog en vinden zij dat zij niet goed wijs konden worden uit alle aangeboden informatie. Zij stellen in deze klachtprocedure dat De Hypotheker Papendrecht haar zorgplicht heeft geschonden en vorderen terugbetaling van een deel van de advieskosten.

De commissie oordeelt dat De Hypotheker Papendrecht haar zorgplicht niet heeft geschonden en zegt ondermeer:  "Uit de opdracht tot dienstverlening die de consumenten op 21 augustus 2022 hebben ondertekend, blijkt klip en klaar dat de consumenten De Hypotheker Papendrecht opdracht hebben gegeven om het oversluiten van hun hypothecaire geldlening bij een andere geldverstrekker te regelen. Ook blijkt uit de opdracht tot dienstverlening dat partijen zijn overeengekomen dat De Hypotheker Papendrecht zal onderzoeken of het oversluiten van de hypothecaire geldlening van de consumenten naar een andere geldverstrekker voordelig voor hen is en dat zij zal berekenen of een andere geldverstrekker hun hypotheekaanvraag kan accepteren op basis van de waarde van hun woning en hun financiële situatie. Nergens is in de opdracht tot dienstverlening een voorbehoud opgenomen dat De Hypotheker Papendrecht zich zou moeten beperken tot het leningdeel met einddatum 1 april 2023. Evenmin blijkt uit de opdracht tot dienstverlening dat De Hypotheker Papendrecht uitsluitend bij Obvion een aanvraag voor een hypothecaire geldlening zou mogen indienen. Uit het adviesrapport blijkt verder dat De Hypotheker Papendrecht meerdere aanbieders met elkaar heeft vergeleken en de consumenten vervolgens heeft geadviseerd om een hypothecaire geldlening aan te vragen bij Lloyds."

"Gelet op het voorgaande is de stelling van de consumenten dat zij De Hypotheker Papendrecht enkel advies hebben gevraagd voor de herfinanciering van het leningdeel met einddatum 1 april 2023 voor de commissie onvoldoende aannemelijk geworden. Dat De Hypotheker Papendrecht ten opzichte van de consumenten haar zorgplicht heeft geschonden door hen te adviseren hun volledige hypothecaire geldlening over te sluiten bij Lloyds, houdt geen stand."

Relevant is ook nog de volgende opmerking van de commissie: "Voor zover de consumenten bij het voorgaande de stelling hebben ingenomen dat zij heel veel papieren moesten zien en lezen (zie repliek), kan deze stelling hen niet baten. Van de consumenten mocht als gemiddeld geïnformeerde, omzichtige en oplettende gewone consumenten die een langdurige financiële verplichting beogen aan te gaan, immers worden verwacht dat zij alle contractstukken oplettend zouden bestuderen en daarover zo nodig vragen zouden stellen. Van de consumenten mocht bovendien worden verwacht dat zij zich zouden inspannen om die stukken, zo nodig met behulp van anderen, te begrijpen, teneinde een geïnformeerd besluit over de beoogde transactie te kunnen nemen."

De vordering wordt afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Vooruitzichten alleenstaanden met modaal inkomen onverminderd slecht op huizenmarkt

Vooruitzichten alleenstaanden met modaal inkomen onverminderd slecht op huizenmarkt

"Het is voor huizenkopers met een modaal inkomen onverminderd moeilijk om een betaalbare woning te vinden. Zo krijgen alleenstaanden met een modaal inkomen voor...

Obvion: groener adviesgesprek met huisscan homeQgo

Obvion: groener adviesgesprek met huisscan homeQgo

Vanaf nu kan de adviseur via het adviseursportaal van Obvion gebruik maken van de huisscan van homeQgo. De adviseur doorloopt deze gratis scan in minder dan twee...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

De Hypotheker: woningmarkt herstelt zich

De Hypotheker: woningmarkt herstelt zich

De woningmarkt is zich geleidelijk aan het herstellen, aldus De Hypotheker. Na veertien opeen volgende maanden van dalingen is het gemiddelde hypotheekbedrag in...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...