Kifid laat ASR kosten woekerpolis terugbetalen

ConsumentenClaim logo

ConsumentenClaim toont zich verheugd met een Kifid-uitspraak die ASR kosten van een woekerpolis laat terugbetalen. ConsumentenClaim schrijft te denken dat er nog meer in het vat zit.

Directeur Stef Smit van ConsumentenClaim: “Bij de twee meest verkochte producten van ASR, de Waerdye-polis en het ABC-Spaarplan, zijn nog meer kostensoorten niet in de voorwaarden opgenomen. Je kunt dus al voorspellen wat de geschillencommissie hiermee gaat doen.”

De zaak waar het nu om ging, was aangespannen door ConsumentenClaim voor een klant met een Falcon Levensplan. Van dit product zijn er in Nederland circa 220.000 verkocht. Smit: "De geschillencommissie van Kifid bepaalde dat ASR de eerste kosten inclusief gemist rendement moet terugbetalen. Deze kosten hebben onder andere betrekking op de advieskosten die destijds aan de tussenpersoon zijn uitbetaald. Ook heeft de klant recht op een hogere vergoeding voor het hefboom-/inteereffect. De polis moet nog herberekend worden, maar de totale vergoeding bedraagt rond de 7.000 euro. Deze bindende uitspraak van de geschillencommissie is richtinggevend voor andere gedupeerden met een soortgelijke polis. 

"De toegewezen vergoeding is ruim acht keer hoger dan de compensatie die de klant eerder had ontvangen. De geschillencommissie kwam tot haar oordeel, omdat ASR de kosten die zij inhield niet duidelijk genoeg in de polisvoorwaarden had genoemd. Daar werd slechts gesproken over aanvullende administratiekosten.

Verder bepaalde de geschillencommissie, afwijkend van eerdere uitspraken, dat de vergoeding voor het hefboom-/inteereffect anders berekend dient te worden. Het rendementspercentage in de offerte moet eerst omgerekend worden naar een bruto percentage waardoor de vergoeding aanzienlijk hoger wordt. Tenslotte moet ASR de wettelijke rente vergoeden vanaf de einddatum van de polis tot de datum van betaling."

 

ASR in beroep

Tegenover het ANP verklaart ASR in beroep te zullen gaan tegen de uitspraak. Verder benadrukt ASR dat deze uitspraak een individueel geval betreft. In twee andere zaken kwam Kifid juist tot de tegenovergestelde conclusie.


 

Reactie toevoegen

 
Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...