Kifid loste in 2017 1313 klachten op

Eveline Ruinaard 2018

In 2017 heeft Kifid in totaal 3.141 klachten behandeld van consumenten die een geschil hadden met hun bank, verzekeraar of andere financiële dienstverlener. Voor 1.313 klachten (42 procent) werd een oplossing gevonden tot tevredenheid van consument en financiële dienstverlener. In bijna 1.400 financiële klachtzaken is een uitspraak gedaan. Daarbij is de consument in bijna 300 klachtzaken deels of geheel in het gelijk gesteld. In bijna 1.100 klachtzaken was de klacht van de consument ongegrond.

Uit het jaarverslag blijkt dat Kifid in 2017 5.953 nieuwe klachten ontving, waarvan 73 voor de Commissie van Beroep en de overige voor de Geschillencommissie. Hiermee is het aantal ontvangen klachten met 3 procent gedaald.

Traditioneel leveren schadeverzekeringen het grootste aantal klachten op: 37 procent (1.157 klachten) van het totale aantal behandelde klachten. Daarna volgen hypotheekklachten met 29 procent (898  klachten), klachten over levensverzekeringen met 13 procent (401 klachten), klachten over beleggingszaken en bankzaken (resp. 11 procent (353 klachten) en 10 procent (332 klachten).

In 2017 krijgt Kifid voor klanttevredenheid het rapportcijfer 7. In acht van de tien klachtzaken gaven consumenten een 6 of hoger; de helft van de consumenten waardeert Kifid met een 8 of hoger.

Succesvol bemiddelen

Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie: “We bemiddelen veel vaker en doen ons best om op die manier met partijen tot een oplossing te komen. Dat heeft meerwaarde: bemiddeling is laagdrempeliger dan de formele procedure en er gaan uiteindelijk twee partijen tevreden de deur uit. De meeste mensen blijven immers bij hun bank of verzekeraar. Wanneer bemiddeling door Kifid een oplossing geeft voor een langlopend geschil, dan is dat voor consumenten echt een opluchting. Ik ben een voorstander van bemiddeling. We blijven daar in 2018 op inzetten.”

In 2018 blijft Kifid inzetten op bemiddelen en schikken. Daarnaast verdienen de volgende zaken aandacht en prioriteit: de behandeltijden terugdringen naar een acceptabele termijn en de behandeling van eerder aangehouden klachten beleggingsverzekeringen gefaseerd oppakken. De ambitie om van Kifid meer een kennisinstituut te maken blijft.

Reactie toevoegen

 
Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Hendrik-Jan Kranenburg is benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid met veterinaire deskundigheid. Hij vervult de functie als nevenfunctie en is niet werkzaam...

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzittersbeslissing 2022-0006V (Wraking). De gemachtigde van twee consumenten heeft de leden van de Commissie van Beroep van Kifid gewraakt. Dit omdat de commissie...