Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar (De Goudse) een voordeliger product geïntroduceerd waar de consument nooit op is gewezen. De consument vordert terugbetaling van de te veel betaalde premie, maar Kifid wijst dit af.

Volgens De Goudse zijn de verzekeringsproducten van de consument en zijn broers wel degelijk verschillend, waardoor een premieverschil is te verklaren.  Bovendien spelen er diverse factoren een rol bij het berekenen van de premie en de factoren van de consument en zijn broers verschillen onderling. Zo is er een verschil in beroep, leeftijd en risicoklasse. Dit verklaart ook dat er een premieverschil is.

De commissie oordeelt dat de verzekeraar voldoende heeft toegelicht waarom er een verschil in premie is en dat dit onderscheid gerechtvaardigd is. Tevens oordeelt de commissie dat het niet de taak van de verzekeraar is om de consument te informeren dat er een nieuw verzekeringsproduct is dat wellicht voordeliger voor hem uitpakt. De klacht is ongegrond en de vordering wordt afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...

De Goudse lanceert motorverzekering voor zakelijke markt

De Goudse lanceert motorverzekering voor zakelijke markt

De Goudse heeft Motor Zakelijk geïntroduceerd, een verzekering voor ‘motoren van de zaak’. Commercieel directeur  Bernardo Walta begrijpt...

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...