Kifid: werkloze én zieke klant heeft recht op hypotheekbescherming

Kifid 2017 (deel logo)

Een consument die onvrijwillig werkloos is geworden doet aanspraak op zijn Woonrust Hypotheekbeschermingsverzekering voor een uitkering. London General Insurance wijst de claim af, omdat de verzekerde van het UWV geen werkloosheidsuitkering krijgt maar een ziektewetuitkering. De consument heeft zich met succes beklaagd bij Kifid: de verzekeraar moet de consument alsnog een bedrag van ruim 4200 euro uitkeren, zo blijkt uit de bindende uitspraak (GC 2018-520) van de Geschillencommissie.

Volgens de Geschillencommissie is het voor de consument nooit duidelijk geweest dat hij geen aanspraak kon maken op de verzekering indien hij én werkloos én arbeidsongeschikt was.

Feiten

Het dienstverband van een consument is met een vaststellingsovereenkomst per 1 juli 2014 geëindigd. Vanaf 1 juli 2014 keert het UWV een werkloosheidsuitkering uit. Wanneer de consument medio juli 2014 ziek wordt, wijzigt het UWV de ww-uitkering in een ziektewetuitkering. Deze uitkering eindigt op 1 juli 2015, omdat de consument dan weer een baan heeft. De consument meent aanspraak te kunnen maken op het verzekerd maandbedrag van zijn Woonrust Hypotheekbeschermingsverzekering. De verzekeraar wijst de aanspraak af, omdat de verzekerde volgens de Werkloosheidswet niet werkloos zou zijn.

De Geschillencommissie volgt de redenering van de verzekeraar niet en volgt de voor de consument meest gunstige uitleg. De voorwaarden kunnen zo worden gelezen dat in het kader van de werkloosheidswet een ziektewetuitkering in de plaats komt van een ww-uitkering. De Europese richtlijn ‘oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten’ vereist namelijk dat een consument voordat een verzekering wordt afgesloten, begrijpt hoe de verzekering werkt. Dit volgt uit het Van Hove-arrest van het Europese Hof (23 april 2015). Voor deze consument is nooit duidelijk geweest dat de verzekering geen dekking biedt wanneer hij tegelijkertijd én werkloos én arbeidsongeschikt zou zijn.

Reactie toevoegen

 
Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft...

Kifid wijst klacht over boeterente af

Kifid wijst klacht over boeterente af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0892) Kifid heeft meerdere klachten ontvangen over het besluit van Triodos om de handel in certificaten Triodos langdurig...