Kifid wijst klacht over aov van Aegon af

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2023-0289) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon. Wegens  aan spanning gerelateerde klachten - die ze als een ziekte beschouwt - dient ze een claim in en vordert een aanvullende uitkering onder de verzekering. Aegon zou volgens haar een toezegging hebben gedaan die niet is nagekomen.

De consument vindt dat de verzekeraar tekort is geschoten in de nakoming van de overeenkomst door haar uitkering te beëindigen. Zij vordert vanaf 9 juli 2021 een uitkering op basis van honderd procent arbeidsongeschiktheid. Ter onderbouwing van dit standpunt heeft de consument aangevoerd dat Aegon heeft toegezegd dat hij drie maanden uitkering zou betalen, maar dat deze toezegging niet is nagekomen.

De consument heeft last van spanningsklachten, overspannenheid en burn-out en beweert dat er sprake is van een ziekte. Uit het polisblad blijkt dat de consument is verzekerd voor ongevallen en ziektes inclusief psychische aandoeningen. Een ziekte is een tijdelijke of blijvende lichamelijke of psychische aandoening die iemand belemmert in het functioneren in de breedste zin van het woord. De klachten van de consument vallen hier dus ook onder. De verzekeraar stelt ten onrechte dat sprake moet zijn van een psychische stoornis. Dit staat namelijk niet op het polisblad en in de verzekeringsvoorwaarden. De spanningsklachten en de burn-out van de consument zijn objectiveerbaar. Dit maakt dat sprake is van arbeidsongeschiktheid.
Bovendien is bij de consument sprake van een psychische aandoening. Zij is namelijk behandeld voor deze klachten. De ene behandelaar heeft de 4-jarige opleiding Multidimensionele Psychologie gevolgd en de andere behandelaar heeft een 4-jarige studie Toegepaste Psychologie gevolgd. Omdat de term psycholoog niet is beschermd maakt dat zij beiden als psycholoog kwalificeren.

De verzekeraar stelt dat meetbare afwijkingen moeten worden vastgesteld door een door de verzekeraar aangewezen arts. Dat is het geval, want de eigen medisch adviseur van de verzekeraar en de door verzekeraar aangestelde psychiater hebben beiden aangegeven dat bij de consument sprake is van overspannenheid.

De Geschillencommissie stelt vast dat Aegon wel degelijk drie maanden uitkering minus één maand eigen risico heeft uitbetaald.  Ook stelt de commissie vast dat het begrip ziekte wel onder de dekking van de verzekering valt, maar dat bij de consument geen ziekte volgens de verzekeringsvoorwaarden is vastgesteld.

Kifid: "Bij de definitie van arbeidsongeschiktheid in de verzekeringsvoorwaarden staat dat de afwijkingen medisch objectief moeten zijn vast te stellen en dat een gespecialiseerd arts een meetbare lichamelijke of psychische afwijking kan aantonen. Uit artikel 9 van de verzekeringsvoorwaarden volgt vervolgens dat de verzekeraar die
gespecialiseerde arts aanwijst of in ieder geval met de betreffende arts moet instemmen. Dit betekent dat voor de beoordeling van de vraag of sprake is van arbeidsongeschiktheid alleen relevant is de beoordeling van de door de verzekeraar aangewezen psychiater en medisch adviseur. Op basis van hun stukken is de commissie van oordeel dat de klachten van de consument onvoldoende geobjectiveerd kunnen worden, althans dat hetgeen is vastgesteld niet het niveau bereikt waardoor een ziekte of medische aandoening in de zin van de verzekeringsvoorwaarden aannemelijk is. Dat spanningsklachten zijn vastgesteld is onvoldoende specifiek, omdat de door de verzekeraar aangewezen psychiater heeft geconcludeerd dat deze klachten niet als psychische ziekte aangemerkt kunnen worden."

De commissie wijst de vordering af.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Veldhuizen - advies 17 april 2023

Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen is bijna een ondoorgrond bare materie. Zeker voor een leek. Gezondheidsproblemen kunnen ontstaan, door een andere kwaal. Er is meer, dan alleen een lage premie. Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen die bijvoorbeeld ziekte en ongeval verzekeren, dan is er een groot grijsvlak over. Om premie te besparen moet je niet op voorwaarden / dekking proberen te beknibbelen. Gezondheid is een rijk bezit. 5000 euro premie( was ca 850 euro provisie) per jaar is veel geld. Als je 12 maanden arbeidsongeschikt bent, is vaak de verzekering premie vrij, bij 80/100 % arbeidsongeschiktheid. Als je 40.000 euro per jaar krijgt gedurende 25 jaar een geïndexeerde uitkering, is ook voor een verzekeraar over die jaren een vermogen. Als verzekerden moet dat allemaal weer worden opgebracht. Wilde je in het verleden een (bedrijf) krediet hebben, dan eisten de banken vaak een A.O. daar zat dan een leuk verdienmodel voor de Bank. Als assurantieadviseur stond je dan vaak buiten spel. Een goed (verkoop) advies is dus nog steeds belangrijk.

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Het is aan de echtelieden onderling om elkaar desgevraagd te informeren over hun vermogenspositie. De bank is hierbij geen partij. Dat stelt de Geschillencommissie...