Kifid zet nieuwe stap in klachtenbehandeling woekerpolissen

Eveline Ruinaard 2017 Kifid

Na clustering van klachten over beleggingsverzekeringen gaat Kifid nu aan de slag met klachten waarvoor een oplossing via bemiddeling mogelijk lijkt. Voor enkele andere clusters geldt dat de klachtdossiers vrijwel compleet zijn en de Geschillencommissie tot een oordeel kan komen. Ook met deze klachten gaat Kifid aan de slag.

Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie: “Met de projectmatige aanpak die is ingezet willen we de komende tijd steeds meer van deze langlopende klachten oplossen. Het is bemoedigend te zien dat er verzekeraars zijn die ruimte bieden voor bemiddeling. Samen met de consument willen zij zoeken naar een oplossing waar beide partijen mee verder kunnen. In de afgelopen maanden zijn ongeveer 50 klachten door bemiddeling opgelost. Consumenten en verzekeraars willen dat de klachten in dit ‘hoofdpijndossier’ nu eindelijk worden opgelost. En bemiddeling gaat meestal sneller dan een hele procedure eindigend in een uitspraak. Deze klachten een voor een beoordelen om tot een uitspraak te komen kost wel de nodige tijd. Daarvoor vraag ik van alle partijen begrip en geduld.”


Reactie toevoegen

 
Kifid: onderzoekskosten fraude voor consument

Kifid: onderzoekskosten fraude voor consument

(Kifid-uitspraak 2021-0746) Een consument dient bij ASR een schadeclaim in na diefstal van geluids- en muziekapparatuur. Echter, de diefstal bleek later plaats te...

Kifid: vervalste nota, geen uitkering

Kifid: vervalste nota, geen uitkering

(Kifid-uitspraak 2021-0724) Een consument heeft naar aanleiding van een straatroof een claim ingediend bij Achmea. Ter onderbouwing van die claim heeft zij een aantal...

Kifid: verzekeringsvoorwaarden niet voor meerdere uitleg vatbaar

Kifid: verzekeringsvoorwaarden niet voor meerdere uitleg vatbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-0707). Een consument verschilt van mening met BNP Paribas Cardif over de uitleg van de verzekeringsvoorwaarden. Volgens Kifid zijn deze...

Kifid: afzeggen afspraak geen schending zorgplicht

Kifid: afzeggen afspraak geen schending zorgplicht

(Kifid uitspraak GC 2021-0684) De consument heeft in het verleden met zijn ex-partner een hypothecaire geldlening afgesloten bij ABN Amro. Nadat de consument en...

Kifid: opzettelijke misleiding loont niet

Kifid: opzettelijke misleiding loont niet

Een verzekeraar die na een ongeval namens zijn verzekerde aansprakelijkheid erkent voor de schade van de tegenpartij moet de vaststaande schade in beginsel vergoeden,...

Kifid: matiging vergoeding adviseur bij tussentijdse beëindiging overeenkomst van opdracht

Kifid: matiging vergoeding adviseur bij tussentijdse beëindiging overeenkomst van opdracht

Als een overeenkomst van opdracht tussentijds wordt beëindigd dient de te betalen vergoeding aan de consument te worden gematigd, aldus de Geschillencommissie...

Kifid: slapend tegoed, spaargeld kwijt

Kifid: slapend tegoed, spaargeld kwijt

Een consument heeft bij het opruimen van oude documenten uit het nalatenschap van zijn moeder ontdekt dat zij bij de Rabobank een spaarrekening op zijn naam heeft...

Kifid: kenteken gestolen auto op naam zoon, vordering wordt afgewezen

Kifid: kenteken gestolen auto op naam zoon, vordering wordt afgewezen

Een bij ASR verzekerde auto wordt gestolen en de consument meldt dit bij de gevolmachtigde van de verzekeraar.  Het kenteken blijkt echter op naam van de zoon...

Publicaties in vakpers verplichten adviseur niet tot overstapadvies

Publicaties in vakpers verplichten adviseur niet tot overstapadvies

(Kifid-uitspraak GC 2021-0475) De Geschillencommissie oordeelt dat de consument in 2011 ervan op de hoogte was dat hij bij de totstandkoming van de beleggingsverzekering...

Koersdaling geen wezenlijke wijziging beleggingspolis

Koersdaling geen wezenlijke wijziging beleggingspolis

De nazorgverplichting van een adviseur reikt bij beleggingsverzekeringen niet zover dat hij contact met consument diende op te nemen omdat de koersen van de aandelen...