Klant ziet onafhankelijk adviseur als vertrouwenspersoon

Theo Krins 2016

"Uit de verschillende bijeenkomsten komt duidelijk naar voren dat de consument nog steeds een groot wantrouwen heeft richting banken en verzekeringsmaatschappijen." Aldus Legal & General naar aanleiding van de klantpanels die zij samen met financieel adviseurs organiseert.

. “Ik schrik vaak hoe diep dit sentiment zit", zegt Theo Krins (manager Vermogensadvies bij L&G). "Dat poets je echt niet weg met een leuke reclamecampagne. Klanten blijken vaak wel op de hoogte te zijn van een aantal maatregelen dat in de afgelopen jaren is getroffen rondom wonen, werkzekerheid, studiekosten, pensioen en zorg. Maar wat al deze ontwikkelingen cumulatief voor hen betekenen is dan meestal onduidelijk."

Volgens Krins zien klanten "de onafhankelijk adviseur als hun vertrouwensadviseur. Zij willen dat deze adviseur een regiefunctie heeft in het krijgen van inzicht en overzicht. Waarbij van de adviseur vooral verwacht wordt dat deze de verschillende ontwikkelingen op eigen initiatief vertaalt naar de financiële gevolgen die dit voor de individuele klant heeft".

 

Persoonlijk financieel jaarverslag
Peter de Jong van Joficon Inkomensplanning en HV Hypotheken te Groesbeek nam voor het eerst deel. "Maar deze eerste ervaring met klantpanels is me goed bevallen. Klanten kunnen je meer vertellen dan welke consultant dan ook. Zo werd mij deze avond duidelijk dat klanten je vooral kennen van de dienst die je voor hen hebt verricht. Heb je de hypotheek geregeld, dan zien de klanten je als hypotheekadviseur. Terwijl wanneer je de financiële gevolgen van echtscheiding hebt geregeld je opeens echtscheidingsdeskundige bent.

 

"Ik heb me naar aanleiding van deze avond gerealiseerd dat ik beter moet communiceren wat de dienstverlening van ons kantoor in de breedte is. Een ander opvallend punt was het enthousiasme van de aanwezigen voor het idee van een persoonlijk financieel jaarverslag. Een zaak die ik in de komende tijd zeker verder ga ontwikkelen.”
 

Reactie toevoegen

 
Eigen kracht

Eigen kracht

De onafhankelijk financieel adviseur krijgt de erkenning die hij of zij verdient. Juist in deze tijd van onzekerheid is de adviseur de aangewezen vertrouwenspersoon...

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

De betrokkenheid van de sector bij de vakpers is groot. Dat bleek maar weer eens bij de officiële hergeboorte van uw vakblad, na de overname door hoofdredacteur...

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Verzekeraars zouden meer out of the box moeten denken. Dat vindt Bas Schumacher, directeur-eigenaar van Welkom bij BAS in Bilthoven. “Het kost al moeite...

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

  1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn drijfveer in mijn werk is het persoonlijk contact met mensen. Iedere klant brengt een eigen...

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn rol als financieel adviseur en directeur van Koopwoning Service Financieel in Huissen kun je vergelijken...

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Denk out of the box, kijk over de schutting, ga ervan uit dat alles mogelijk is. Dat zijn enkele van de tips die directeur en mede-oprichter Cliff Hoffman van...

Local  hero... Nick Karis

Local hero... Nick Karis

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Adviseur hoeft gesprek niet woordelijk vast te leggen

Adviseur hoeft gesprek niet woordelijk vast te leggen

Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam hypotheekadviseur kan niet worden verlangd dat ieder gesprek woordelijk wordt vastgelegd en woordelijk kan worden...

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

De hypotheeksom van een klant werd verlaagd. Niet de geldverstrekker maar zijn adviseur had hem moeten melden dat de verlaging was doorgevoerd, oordeelt de Geschillencommissie...

Adviseur moet 80% advieskosten terugbetalen

Adviseur moet 80% advieskosten terugbetalen

Hypotheek Visie moet van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) 80 procent van de advieskosten terugbetalen aan een klant. Het gaat om 80...