Klantbelang waarborgen bij bankroet adviseur

Enno Wiertsema (Adfiz) 2014

"Een klant die te maken krijgt met een faillissement van zijn adviseur mag niet tussen wal en schip vallen." Dit zeggen Leo de Boer (Verbond van Verzekeraars), Colinda Rosenbrand (OvFD) en Enno Wiertsema (Adfiz) bij de presentatie van het Protocol Afwikkeling Faillissement Intermediair van de brancheorganisaties. Doel is de dienstverlening aan de klant te continueren.

Uit hoofde van de Faillissementswet heeft de curator een centrale rol. Volgens het protocol krijgt de curator er een taak bij: het informeren van de klanten over de afwikkeling van het faillissement van hun adviseur. Verschillende brieven vanuit verschillende moeten hiermee tot het verleden behoren.

Het protocol vraagt inspanningen van zowel verzekeraars als intermediairs om te borgen dat de dienstverlening kan worden gecontinueerd. Zij moeten de curator zo snel mogelijk na een uitgesproken faillissement voorzien van de relevante informatie. De curator moet zicht krijgen op de mogelijkheden om de dienstverlening aan de klant te continueren tijdens zijn zoektocht naar een koper.

Aanbieders moeten een interne coördinator aanstellen die de informatie voor de curator ontsluit. Tijdens een afkoelingsperiode van drie maanden zullen aanbieders hun rechten niet uitoefenen. In de afkoelingsperiode probeert de curator oplossingen te vinden. Als het faillissement niet in deze periode kan worden afgewikkeld, kunnen de aanbieders alsnog hun rechten uitoefenen.

Adfiz en OvFD zorgen voor een landelijk dekkend netwerk van interim-adviseurs. De curator kan gebruik maken van een interim-adviseur. Een kandidaat interim-adviseur zal over voldoende kennis en ervaring moeten beschikken om zijn rol te kunnen vervullen. Belangstellenden voor een rol als interim-adviseur kunnen nadere informatie opvragen bij beide brancheorganisaties..


Alle faillissementen

Leo De Boer (Verbond), Enno Wiertsema (Adfiz) en Colinda Rosenbrand (OvFD) zijn unaniem over het protocol: “Uit de laatste CBS-cijfers blijkt dat er relatief weinig faillissementen onder intermediairs zijn. Dat is voor de bedrijfstak heel goed nieuws, maar een klant die met een faillissement te maken krijgt mag niet tussen wal en schip vallen. De dienstverlening aan de klant moet worden gecontinu-eerd. Hierbij is coördinatie branchebreed van belang. Als bedrijfstak moeten wij hier onze maatschappelijke verantwoordelijkheid pakken. Het protocol voorziet hier met nadruk in. ”

Adfiz en OvFD zien het protocol als zelfregulering en hiermee van toepassing op de betrokken partijen bij het faillissement. Het Verbond bespreekt het protocol tijdens de ALV in juni 2015. De datum van inwerkingtreding van het protocol wordt hierna bekend gemaakt. De reikwijdte van het protocol heeft betrekking op alle faillissementen van intermediairs.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Kees Bergman - 11 mei 2015

Vreemd dat partijen zich op dit dossier zo snel gevonden hebben.Het zou mooi zijn, wanneer partijen elkaar elders ook zo snel vinden. Zoals geen gezeur meer over doorlopende provisie. Het opnieuw instellen van doorlopende provisie bij AOV met een plafond. Het opnieuw instellen van doorlopende provisie bij begrafenisverzekeringen en bancaire producten. Het niet subsidiëren van internet bemiddeling door verzekeraars. Een duidelijk servicekanaal bij verzekeraars voor intermediairs en eigen klanten enz., enz., Wanneer dit niet gebeurt dan komt deze overeenkomst omtrent faillissementen bij intermediairs eerder in zicht dan hopelijk wij allen dus inclusief verzekeraars wensen.

Verbond: "Keuzebegeleiding verzekeraars leidt niet tot persoonlijke aanbevelingen of adviezen"

Verbond: "Keuzebegeleiding verzekeraars leidt niet tot persoonlijke aanbevelingen of adviezen"

"Wij hebben de ambitie toonaangevend te zijn in keuzebegeleiding, juist vanwege onze ervaring" Aldus het Verbond van Verzekeraars in zijn visie op keuzebegeleiding....

Schadeafhandeling watersnood deint na

Schadeafhandeling watersnood deint na

Burgemeester Daan Prevoo van Valkenburg a/d Geul schetst geen opwekkend beeld van de schadeafhandeling na de watersnood medio 2021. Prevoo is een van de personen...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Het eerste exemplaar van Watersnood in de Valckenborgh (een uitgave van Adfiz) is op 16 november 2023 door Adfiz-directeur Enno Wiertsema uitgereikt aan Geeke Feiter-Van...

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-2023) De invoering van de Wet toekomst pensioenen leidt ertoe dat álle pensioenregelingen moeten worden aangepast. Pensioenadviseurs...

Dat is persoonlijk!

Dat is persoonlijk!

(Sonja Stalfoort van Puur Klant in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) De klant centraal, authentiek, betrokken, klantgericht, op maat. De kans is groot dat een...

Wisselingen in bestuur Verbond

Wisselingen in bestuur Verbond

In de algemene ledenvergadering van december worden Sharon van Herel (managing director HDI Global NL), Carola Wijkamp (directievoorzitter De Vereende, foto) en...

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz heeft een nieuwe versie gepubliceerd van haar gratis handboek Zorgverzekeringswet in Praktijk. In dit document, Zorgverzekeringswet in Praktijk worden alle...