"klanteigendom niet van deze tijd"

Silvia Janssen (nieuw)

"Eigendom moet uit ons vocabulaire! Een klant zou het eens moeten horen. Alsof die een bezit wil zijn van een verzekeraar, bank of adviseur? Als je de klant in de discussie betrekt, jaag je hem weg. Stel je toch voor dat we deze discussie moeten voeren in de Tweede Kamer of bij Radar? Dat valt in dezelfde categorie als de niet begrepen hoge bestuurdersbeloningen bij ING", aldus Silvia Janssen van Oostdam & Partners in een column oo delavoorelkaar.nl

De meeste argumenten om exclusief klantrecht te claimen zijn gericht op het beschermen van het eigen marktaandeel, betoogt Janssen. "Soms vanuit een principiële overtuiging dat een adviseur het altijd beter doet dan een direct writer en bank, of andersom. Maar is dat niet een gelegenheidsargument? Overigens niets mis om een klant voor je te willen winnen. Maar wees voorzichtig met exclusiviteits- en duurcontracten. Wat als die klant tussendoor iets anders wenst? Je kunt dan juridisch wel je gelijk halen, maar duurzame klanttrouw ben je voorgoed kwijt."

Janssen illustreert dit met een voorbeeld. "Stel, je hebt zelf een telefoonabonnement via een tussenpersoon afgenomen. Toentertijd een aantrekkelijke deal, maar je moest wel tekenen voor drie jaar. In de tussentijd doet diezelfde provider je een voorstel voor een goedkopere deal. Zeg eens eerlijk, hoe loyaal ben je naar je tussenpersoon? Voor 5 euro stap je misschien niet over, maar wat als het je 50 euro per maand scheelt? En wat als je merkt dat je niet over mag stappen? Juist, dan baal je!"

"Wat mij betreft verover je de klant niet met verplichtingen. En ook niet met een exclusief recht op klantcontacten. Het past dan ook niet meer in een moderne samenwerkingsovereenkomst. Ga met elkaar in gesprek over hoe je samen aan klantwensen tegemoet kunt komen. Dat vertaalt zich in een genuanceerd verhaal over wie wanneer klantcontacten onderhoudt. Belangenvereniging Cfd heeft dat in haar swo-project goed verwoord in de eis van gedeelde nazorg!"

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob van Horssen - 30 april 2015

@Mark, de discussie gaat volgens mij over mogelijkheden die aanbieders zouden mogen gebruiken om een klant bij jou als TP weg te kapen. Als dat de nieuwe wereld is, dan leef ik inderdaad in een "oude wereld". Weer een reden om ons volmachtbedrijf in de lucht te houden.

Mark van den Broek - 30 april 2015

@ Rob, met jouw verhaal van distributieverhaal leef je nog in de oude wereld. Een verzekeraar kiest alleen voor geld en productie, via welk kanaal interesseert ze niet. @ Albert, ik verwacht dat het inderdaad die kant op gaat. willen wij adviseurs echt onze klant bedienen moeten wij ook de rechtstreekse, wellicht te goedkope producten adviseren.Bij gebrek aan provisie cq beloning dan maar via een abonnement of fee.

Rob van Horssen - 30 april 2015

Hoi Silvia, kort samengevat ben jij dus de mening toegedaan dat de aanbieder rechtstreeks met de klant mag contacten om te kijken of hij een betere aanbieding kan doen zonder de TP. Leg mij dan nog eens uit waarom hij direct een scherpe prijs via de TP zou moeten neerleggen? Welke "win-situatie" levert dat de aanbieder op? Hij "koopt" (met jouw goedkeuring) adresgegevens via een TP (met een te hoge prijs) om vervolgens de buit zelf binnen te halen met een lagere prijs. Gekke wereld. Volgens mij maakt een aanbieder een keus voor een intermediair kanaal en/of een rechtstreeks verkoopkanaal. Maar wel gescheiden van elkaar (voor zover het uitwisseling van gegevens betreft) en bij voorkeur met een realistisch (of geen) prijsverschil. Kwestie van keuzes maken. Wellicht heb ik een nog beter voorstel om jouw visie te versterken. Ik stuur als TP een aanvraag naar de verzekeraar en die mag dan nog "even bellen" met de klant met de vraag of hij/zij zeker weet dat de aanbieding van de TP gewenst is, want het kan namelijk een stuk goedkoper zonder TP. Of wij praten (schrijven) geheel langs elkaar heen, of wij worden het niet eens met elkaar. Ik hoop op het eerste (zie jouw reactie aan Albert over gelijke prijzen in beide kanalen).

Silvia Janssen - 30 april 2015

@rob, wij zijn het duidelijk niet met elkaar eens! overigens zou die aanbieder in jouw voorbeeld er beter aan doen om de gunstige prijsdeal via de adviseur te laten lopen #winwin @mark, een relatiebeding is bedoeld voor bescherming van bedrijfsbelangen en staat daarmee iid op gespannen voet met klantenvrijheid. Het is wel zo dat je zelf het relatiebeding hebt afgesproken en dat die ook evenwichtig moet zijn. @albert, je beschrijft het grote nadeel van 'gratis' advies. Heb je er al eens aan gedacht om de aanbieder een prijsgarantie te vragen (een consumentenprijs die tenminste even gunstig is als de consumentenprijs in het eigen kanaal?)

Mark van den Broek - 29 april 2015

Beste Silvia, je hebt helemaal gelijk maar hoe zit het dan met relatiebeding....Mijn oude baas claimde zijn klanten ook, mijn mening is dat een klant zelf bepaald en niet zijn adviseur, bank of verzekeraar....De rechters denken er toch echt anders over....In het belang van de inkomsten van de adviseur. Belachelijk idee!

Rob van Horssen - 29 april 2015

@Mark, hoop dat jouw opmerking sarcastisch bedoeld is. Zo niet, dan ben ik blij dat er nog verstandige rechters in dit land zijn.

Rob van Horssen - 29 april 2015

Silvia, ik begrijp het grootste deel van deze discussie niet. Je geeft een prachtig voorbeeld. Een TP (wij bijvoorbeeld) brengen een klant onder bij een "provider" (verzekeraar??). Deze provider mag met alle gegevens die wij hebben aangeleverd, rechtstreeks een betere aanbieding doen aan deze klant. En daar moeten wij niet al te lastig over doen? Ik ben met jou eens dat we het niet meer moeten hebben over "verplichtingen" middels duurcontracten. Een klant heb je op basis van jouw toegevoegde waarde in combi met de prijs. En dit probleem is volgens mij al grotendeels opgelost. Maar als je wilt knabbelen aan het "exclusieve klantcontact", dan sla je wat mij betreft de plank aardig mis. In jouw voorbeeld mag de provider rechtstreeks een goedkoper aanbod doen aan de klant. De klant die door de TP daar is ondergebracht. In mijn wereld hoort deze provider op de eerste plaats respect te hebben voor de samenwerking die wij hebben. Oftewel, niet in jouw eigen vijver vissen. Op de tweede plaats hoort hij een beloning te verstrekken die passend is voor de toegevoegde waarde die de TP levert. Dat zal hij uit concurrentie oogpunt ook moeten doen. Kort: geen duurcontracten, maar afblijven van elkaars klanten. Ja, elkaars klanten, want klanten "heb" je nou eenmaal (of niet).

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

"Afgaande op de berichten in de vakmedia houdt het onderwerp ‘actieve provisietransparantie’ de gemoederen binnen de financiële dienstverlening...

De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)

De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)

(Blog door Henri Drost, Oostdam & Partners) Een beetje intermediairbedrijf in de financiële dienstverlening is in staat marges te realiseren van tien tot...

Veel wisselingen in Top 100 belangrijkste personen adviesmarkt

Veel wisselingen in Top 100 belangrijkste personen adviesmarkt

De nieuwe Top 100 van de honderd belangrijkste personen in de financiële adviessector kent veel wisselingen ten opzichte van de eerste publicatie, november...

Waardering centraal in zomereditie New Financial Magazine

Waardering centraal in zomereditie New Financial Magazine

Waardering. Dat is het thema van de zomereditie van het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. Als er één ding...

Daling aantal advieskantoren komt tot stilstand

Daling aantal advieskantoren komt tot stilstand

De continue daling van het aantal intermediairbedrijven lijkt enigszins tot stilstand te komen, zo constateren het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners (RiFD)...

Ron Gardenier belangrijkste persoon in financiële adviessector

Ron Gardenier belangrijkste persoon in financiële adviessector

Ron Gardenier (Aon, NVGA) staat op de eerste plaats in het 'Overzicht met 100 belangrijkste personen in de financiële adviessector', zoals woensdag gepubliceerd...

Divers & Inclusief centraal in herfsteditie New Financial Magazine

Divers & Inclusief centraal in herfsteditie New Financial Magazine

Divers & Inclusief. Dat is het themanummer van de herfsteditie van het New Financial Magazine, een uitgave van de stichting New Financial Forum. Het thema Divers...

Financiële sector, zet de kroon af van het ego

Financiële sector, zet de kroon af van het ego

“Ego is vaak de kroon op de financiële sector. Zet die kroon af en ontdek hoe veel mooier deze sector kan zijn”, aldus Antoinette Kalkman in de...

Oostdam & Partners trekt communicatieadviseur aan

Oostdam & Partners trekt communicatieadviseur aan

Susanne Wijers is per 19 augustus werkzaam als senior communicatieadviseur bij Oostdam & Partners. Zij gaat zich bezighouden met conceptontwikkeling, content...

Krimp intermediaire adviesmarkt houdt aan

Krimp intermediaire adviesmarkt houdt aan

Het aantal bedrijven dat zich bezighoudt met advies over en bemiddeling in financiële producten, zoals verzekeringen en hypotheken, neemt nog altijd af. Het...