Klantgerichtheid bedrijfsadviseurs onder de maat

Marco Plasier

Zakelijke dienstverleners als managementconsultants, accountants en advocaten zijn onvoldoende klantgericht en presteren daardoor minder dan zij zouden kunnen. Wie beter luistert naar de klant kan een flinke vooruitgang boeken. Dit stelt Marco Plasier in zijn proefschrift ‘Marktgerichte professionele dienstverleners’ waarop hij 29 juni promoveert aan de Open Universiteit.
 

Zakelijke dienstverleners weten allemaal dat klantgerichtheid belangrijk is voor het succes van hun firma en zeggen ook allemaal dit centraal te stellen. Uit het onderzoek van Plasier blijkt echter dat daar nog veel aan schort. Veel consultants zijn onvoldoende op de hoogte van de wensen en behoeften van klanten en weten onvoldoende wat er speelt in de organisatie van de klant en in de markt waarin deze actief is. Ook aan de nazorg na afronding van een project kan nog veel worden verbeterd.

Uit het onderzoek van Plasier blijkt ook dat de meest klantgerichte teams veel beter presteren in termen van omzet, winst en reputatie. Zij zijn ook beter in staat nieuwe diensten te ontwikkelen die aansluiten op toekomstige behoeften. Daardoor weten zij klanten beter aan zich te binden. Het onderzoek maakt volgens Plasier tevens duidelijk hoe belangrijk het is om professionals met ervaring en kennis van de klant te behouden. Plasier (38) werkte zelf als managementconsultant en is nu verbonden aan het Professional Services Institute van Nyenrode Business Universiteit

 

Reactie toevoegen

 
Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Contact steeds belangrijker voor zakelijke klant schadeverzekeraar

Het contact met de verzekeraar blijkt voor zakelijke klanten in toenemende mate bepalend voor het oordeel over hun schadeverzekeraar. Voor 33 procent van de klanten...

Klanttaal maakt hét verschil

Klanttaal maakt hét verschil

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 4-2022) Hoe kunnen we een klantgerichte houding verwachten als we niet in klanttaal communiceren? Wat is klanttaal...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Duimpjes omhoog

Duimpjes omhoog

(Hergen Dutrieux, Viisi, in VVP 4-2022) Tevreden klanten, wie wil ze niet. Maar hoe doe je dat? Ik vind dat de Amerikaanse schoenen-en kledingverkoper Zappos er...

Vele kleine stappen…

Vele kleine stappen…

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 3-2022) Het verbeteren van de klantgerichtheid in een bedrijf is geen project met een korte doorlooptijd. Ook bestaat...

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

Klanten niet gediend van 'even brutale' hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2022-0547) De herhaalde opmerking dat hij even brutaal zou zijn tegen de consumenten en niet reageren op de klacht hierover, kost een hypotheekadviseur...

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

VVP-special Innovatie 2022: leven is innoveren

“Leven is groeien, Als je niet groeit, leef je niet. Innoveren dus.” Aldus Mieke Verhoef (Verschilmakers MagaZINe) in de VVP-special ‘Samen sterker!...

Medewerker is klant

Medewerker is klant

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 02-2022) Met de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt moeten veel kantoren alles uit de kast trekken om nieuwe...

Welke klantwaarde heb jij?

Welke klantwaarde heb jij?

(Sonja Stalfoort (PuurKlant) in Ken je vak! VVP 01-2022) Veel assurantiekantoren zijn druk bezig met segmentatie van hun klanten. Welke waarde heeft een klant...

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

(Het Geheim van Klantgerichtheid in VVP 01, 2022) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vraagt het aan een aantal provinciewinnaars van de Advies...