"kosten hypotheekadvies veel te hoog"

Hypotheken 2

Volgens het Nederlands Hypotheek Collectief (NHC) betalen huiseigenaren in 2013 al snel duizenden euro's te veel voor hypotheekadvies en -bemiddeling.

Door het provisieverbod zal de consument vanaf 1 januari 2013 duizenden euro's gaan betalen voor advies en bemiddeling van hypotheken, zonder dat de consument vooraf exact weet welke waarde hij hiervoor krijgt, aldus het NHC dat in 2010 door drie ondernemers werd opgericht. Het NHC zegt zich te storen aan de ondoorzichtigheid van de hypotheekmarkt en streeft sinds 2010 naar transparantie van producten, betere prijzen en gemak voor alle deelnemers. "Het afsluiten van een hypotheek inclusief advies kost bij het NHC 1.244 euro, bij andere aanbieders kost dat al snel 2.000 euro meer. Daarnaast betaalt de consument via het NHC geen afsluitprovisie", aldus het NHC.

Reactie toevoegen

 

Reacties

De Koef - 6 november 2012

Hoho, deze club wordt aanbevolen door Erica Verdegaal, dus dan is het goed. http://ericaverdegaal.nl/publications/index/839

FRans - 6 november 2012

Ja, de heer De Jager heeft veel bereikt.

Pollo - 5 november 2012

even achter de ronkende teksten: NHC verwacht dat u voldoende kennis en ervaring heeft om zelf een hypotheek te kunnen afsluiten... NHC werkt samen met zelfstandige door de AFM gecertificeerde hypotheekadviseurs... (en heeft daarom geen kantoren nodig, dit voordeel berekenen wij door aan u) Adviseurs met jarenlange ervaring; kwaliteit staat voorop. (krijgen die die adviesbeloning?) Een hypotheek afsluiten lijkt ingewikkelder dan het is (op de pagina met 9 aflosvormen) Maak een volledige oversluitberekening. Let erop dat het rentevoordeel bij oversluiten opweegt tegen de te maken kosten. Mocht u om acceptatieredenen die niet bij u bekend KONDEN zijn geen passende aanbieding krijgen dan krijgt u uw geld terug. dawisiknie? jamaardakondegijwete! Discussie, incasso deurwaarder ach ach. Nou ja ok de Pollo actie 2013: 1750 euro all-in voor de startershypotheek TOKTOK..Volledige begeleiding vanaf eerste gesprek tot en met passeren bij de notaris, inclusief vier of vijf persoonlijke gesprekken, en een volledige administratieve begeleiding. En dat van de nummer 1 hypotheekadviseur bij Independer in uw regio. Kom maar op. Aanbieding natuurlijk in de zalige wetenschap dat de eerste helft van 2013 absolute windstilte is, maar mogen wij ook een keer terugmeppen? 't is Allemaal zo'n onzin, die zelfredzame consument, die is er alleen voor de disclaimer: u heeft toch zelf aangegeven over voldoende kennis en ervaring te beschikken? Zelfs tros radar kan met deze "gedupeerden" niets aanvangen.

Pollo - 5 november 2012

Goedkoop is vaak duurkoop lees ik net bij Fred de Jong.

debeurs - 5 november 2012

Verschrikkelijk zeg. Wat word ik moe van die partijen die zichzelf in de schijnwerpers zetten door anderen af te kraken. Ga eens uit van je eigen kracht. De eigen kracht is in dit voorbeeeld dat obv execution only een offerte wordt geleverd voor 695. Wil je toch advies dan mag je daar nog eens 1300 bij optellen. Tsja, een kale offerte leveren voor 695, dat kan ik ook wel. Of ik dat soort service aan mijn klanten wil leveren; NEE. Hier weer een perfect voorbeeld van de grote faal die de AFM is. Allerlei constructies worden verzonnen om onder zorgplicht uit te komen onder het mom van ''lekker goedkoop''. We gaan er maar vanuit dat klant alles weet van ons fiscale stelsel, de bijleenregeling, ao, ww, orv, wia, upo's. rentevaste periodes, restantduur renteaftrek, oude stelsel voor 2012, nieuwe stelsel.., annuiteit, box 1 vs box3, eerste stortingen, erfbelasting, samenlevingsconctract vs testament, verschil gehuwd samenwonend etc etc etc. Ach laat de klant maar lekker hobbyen voor die paar honderd euro die ze zich uitsparen. Het is vind ik persoonlijk een regelrechte schande dat dit soort mogelijkheden er zijn. De klant overziet de consequenties ervan helemaal niet. Ik voorzie iig heel veel klanten die een boete mogen gaan betalen omdat er 1 % voor de geannuleerde offertes moet gaan worden betaald. Voor zover klanten uberhaupt dit soort partijen weten te vinden, ik had er iig nog nooit van gehoord. Als je een ander met stront overgiet blijft de geur aan jezelf hangen..

Jeffrey Leichel (ODIN) - 5 november 2012

Helaas zal prijsconcurrentie altijd concurrentiewapen nr. 1 blijven. Zelfs de grote marketingclubs van verzekeraars vallen altijd weer terug op prijs. Ik vrees ook dat we wel eens een heuse prijsoorlog gaan krijgen op diverse advies/bemiddelingsgebieden. Wie niet bij de klant in het hart zit, zit in de portemonnee.

Joost - 5 november 2012

Een mogelijke voorganger van NHC misschien heeft het met de naam te maken NHP ach, je begint gewoon weer opnieuw met de letterreeks, is ook ter ziele gegaan. Nu NHG nog even aan passen en dan is dat ook weer in kannen en kruiken. Leuk, zo kun je nog wel wat Lingo afkoringen maken. Er zijn ook nog opleidingen te doen aan de NHL en ga nog maar even door.

Pollo - 5 november 2012

@ debeurs, als ik het goed lees ben je voor 1800-1900 euro klaar all-in inclusief een adviseur op huisbezoek. Dat is nog weer enkele honderden euro's onder het ING tarief. We zullen wel een prijzenslag krijgen in de strijd om de gunst van de schaarse klanten. Uiteindelijk zullen de meeste van deze initiatieven wel weer sneuvelen. De allergoedkoopste het eerst. Zo hebben we enkele mogelijkheden: de klant moet veel meer zelf doen, er wordt een binnenbochtje genomen waardoor er veel minder uren nodig zijn, of de adviseurs die NHC op pad stuurt werken voor zeg 75 euro per uur. Mij lijkt dit bepaald erg weinig. Misschien liever een droge boterham dan geen boterham? Of is er misschien geen eerste vrijblijvend gesprek mogelijk? Ik moet op het moment nogal wat mensen teleurstellen, die krijgen geen nota, daar heb ik dan wel 1of 2 uur aan besteed. Ik ga voorlopig andere dingen doen. Hypotheekadvisering is momenteel geen fluit aan.

Westen - 5 november 2012

Dit lage tarief wordt verkregen door telefonisch advies af te nemen in plaats van in een persoonlijk gesprek. Ik was in de veronderstelling dat als je advies geeft in dit soort complexe materie dat het not-done is om dat niet in een persoonlijk (lees: niet telefonisch) gesprek te doen. Behalve taal is er toch nog meer belangrijk bij communicatie. Sterker nog, het mondelinge schijnt maar een heel klein gedeelte uit te maken. Maar misschien is de AFM er inmiddels anders gaan denken nu ze merken dat het beleid niet altijd in het belang van de klant uitpakt.

55-plusser kan moeilijk wisselen van geldverstrekker

55-plusser kan moeilijk wisselen van geldverstrekker

Het Nederlands Hypotheek Collectief constateert dat 55-plussers steeds moeilijker hun hypotheek kunnen oversluiten naar een andere aanbieder.      ...

"hypotheeksector neemt klanten niet serieus"

"hypotheeksector neemt klanten niet serieus"

"Veel partijen in de hypotheeksector nemen hun klanten nog steeds niet serieus en menen dat zij het beter weten dan de consument", aldus het Nederlands...

Pleidooi voor wettelijke bescherming begrip \'hypotheekadvies\'

Pleidooi voor wettelijke bescherming begrip \'hypotheekadvies\'

Het Nederlands Hypotheek Collectief roept op tot wettelijke bescherming van het begrip ‘hypotheekadvies’.   Het Nederlands Hypotheek Collectief...

"geldverstrekkers leven eigen gedragscode niet na"

"geldverstrekkers leven eigen gedragscode niet na"

"Geldverstrekkers leven de normen uit de gedragscode, die zij zelf in het leven hebben geroepen, niet of onvoldoende na" Dit beweert het Nederlands Hypotheek...