Kwaliteit telefonische informatieverstrekking zorgverzekeraars wisselt

Edith Schippers

"Er zijn grote verschillen tussen de best scorende risicodragers en de slechtst scorende risicodragers. De hoogste score juiste antwoorden is 100 procent. De laagste score is 70 procent." Aldus de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), die in de periode 19 november-1 december als mystery caller belde met zorgverzekeraars.

 

Zorgverzekeraars en merken daarvan kregen vragen voorgelegd als: "Ik zit erover te denken om een zorgverzekering bij jullie af te sluiten. Omdat ik de laatste tijd wat last heb van mijn rug, wil ik graag naar de fysio. Hoe wordt fysiotherapie bij jullie vergoed? En krijg ik ook nog iets uit de basisverzekering?"  en " Ik heb een vraagje over het overstappen. Bij de zorgverzekering die ik nu heb, heb ik door wat persoonlijke omstandigheden een betalingsachterstand opgelopen. Dat komt allemaal wel weer goed hoor. Maar nu wil ik komend jaar graag naar jullie overstappen. Kan dat?"

De meeste antwoorden zijn 'juist en volledig'  of ' juist' . Maar een score van 100 procent haalt niet iedereen. Sommige partijen komen zelfs niet verder dan 70 procent.

De NZa: "Gemiddeld genomen wordt op ruim acht van de tien telefonisch gestelde vragen (81 procent) een juist antwoord gegeven door medewerkers van zorgverzekeraars. Dit is een gewogen gemiddelde, waarbij rekening is gehouden met het marktaandeel van alle risicodragers.

 

Verkeerde keuze

De NZa verder: "Een onjuist antwoord betekent veelal dat essentiële informatie niet gegeven wordt. Zonder deze informatie kan een overstapper een verkeerde keuze maken. Omdat die bijvoorbeeld een aanvullende verzekering afsluit, terwijl dit niet nodig is, omdat de zorg gedekt wordt uit de basisverzekering. Of een hoog vrijwillig eigen risico neemt, terwijl er hoge zorgkosten verwacht worden."

Positief is dat verzekeraars ook regelmatig extra informatie geven. Bijvoorbeeld over het Landelijk Indicatieprotocol Kraamzorg dat gebruikt wordt om te bepalen hoeveel uur kraamzorg iemand ontvangt. Of dat verzekerden soms te maken kunnen krijgen met een lagere vergoeding als ze naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder gaan.

 

Consumentenbond

Het NZa-rapport ' Telefonische Informatieverstrekking zorgverzekeraars'  is vrijdag door minister Schippers aangeboden aan de Tweede Kamer. Het is onderdeel van de stappen die de minister zet om de zorgverzekeringsmarkt voor de consument inzichtelijker te maken en een goede informatievoorziening te waarborgen. Overigens zegt de Consumentenbond nog weinig te merken van uitdunnen van de polisjungle bij zorgverzekeringen. Het totaal aantal polissen is inderdaad minder geworden dan de 1.400 combinatiemogelijkheden die vorig jaar werden gevonden, aldus de bond, maar er blijven 1.200 mogelijkheden over. Bart Combée, directeur Consumentenbond: " Alleen polissen die zich daadwerkelijk inhoudelijk onderscheiden moeten overblijven en die verschillen moeten transparant zijn. Maar op de websites van de verzekeraars staat niets over polissen die gelijk of nagenoeg gelijk zijn. Consumenten worden daardoor nog steeds niet goed genoeg geholpen in de polisjungle. We vragen daarom de NZa nader onderzoek te doen. Ook willen wij maatregelen richting zorgverzekeraars die de 'regeling informatieverstrekking' niet nakomen. De Consumentenbond hoort graag in een poll van consumenten wat zij vinden dat er moet gebeuren om de polisjungle te laten verdwijnen."

Reactie toevoegen

 
Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Tender zorgverlijkers gaat niet door

Tender zorgverlijkers gaat niet door

CZ, Menzis en Zilveren Kruis hebben zorgvergelijkers in mei 2022 gevraagd een voorstel te doen voor een nieuwe of verbeterde zorgvergelijker. Naar aanleiding van...

Zorgverzekeraars mogen extra kosten corona-aanpak in 2021 nog onderling verdelen

Zorgverzekeraars mogen extra kosten corona-aanpak in 2021 nog onderling verdelen

Zorgverzekeraars mogen dit jaar nog uitzonderlijke meerkosten van de corona-aanpak onderling verdelen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) geantwoord...

Kifid wijst beroep tussenpersoon op niet-behandelbaarheid af

Kifid wijst beroep tussenpersoon op niet-behandelbaarheid af

(Kifid-uitspraak GC 2021-0874) De auto van de consument staat op naam van zijn eenmanszaak. De auto wordt gestolen. De gevolmachtigde heeft dekking onder de autoverzekering...

Kom in beweging

Kom in beweging

(Uit katern Zorg en Verzuim in VVP 4-2021) (Zorg)verzekeraars kunnen zeker een rol spelen bij het bevorderen van een gezonde leefstijl. Toch gebeurt dat pas zelden...

Verzekeraar hoeft klant niet te wijzen op nieuwe producten

Verzekeraar hoeft klant niet te wijzen op nieuwe producten

(Kifid-uitspraak GC 2021-0422) De consument stelt zich op het standpunt dat a.s.r. jegens hem toerekenbaar tekort is geschoten door de lopende verzekering niet aan...

Zorgverzekeraars ondersteunen ziekenhuizen met voorschotregeling

Zorgverzekeraars ondersteunen ziekenhuizen met voorschotregeling

Zorgverzekeraars verlenen voorschotten aan ziekenhuizen om hen de ruimte te geven om in crisistijd te voldoen aan hun betalingsverplichtingen. De zorgverzekeraars...

Meer zorgverzekeraars lenen medewerkers met zorgopleiding uit

Meer zorgverzekeraars lenen medewerkers met zorgopleiding uit

Ook zorgverzekeraars ASR, CZ, Menzis, VGZ en Zorg en Zekerheid stellen voormalig zorgverleners die nu bij hen in dienst zijn in staat om bij te springen in...

Wettelijk verplichte informatie alleen niet altijd genoeg

Wettelijk verplichte informatie alleen niet altijd genoeg

Het lijkt raadzaam om te onderzoeken in welke vorm verplichte informatie het beste werkt voor welke consumenten. Aldus de AFM naar aanleiding van de analyse die...

AFM publiceert herziene beleidsregel Informatieverstrekking

AFM publiceert herziene beleidsregel Informatieverstrekking

De AFM heeft de beleidsregel Informatieverstrekking herzien. Aanleiding zijn nieuwe interpretaties van een aantal wettelijke normen en veranderde regelgeving voor...