Kwart werkt met service-abonnement hypotheek

Euro's 2

Niet meer dan een kwart (24 procent) van de Erkend adviseurs maakt gebruik van een abonnementsvorm voor de betaling van nazorg- en beheerdiensten bij hypotheken. Dat blijkt uit onderzoek voorafgaand aan het SEH Lentecongres op 22 maart.

Het aandeel hypotheekklanten dat op een abonnementsbasis nazorg- en beheerdienstverlening afneemt is 18 procent.

Dit wil zeggen dat er nog altijd heel veel kantoren zijn die nazorg en beheer financieren uit hun advies- en bemiddelingsvergoeding.

 

Het tarief voor een hypotheekabonnement verschilt sterk, maar ligt gemiddeld tussen de 15 en 20 euro per maand.

 

Nazorg wordt serieus genomen

Erkend adviseurs nemen nazorg serieus: 64 procent voert om de twee of drie jaar met bestaande hypotheekklanten een updategesprek over hun lopende hypotheek en/of persoonlijke financiële situatie. Bij 7 procent gebeurt dit zelfs jaarlijks. Daarentegen ligt bij een kwart van de Erkend adviseurs deze frequentie op eens in de vijf jaar of nog minder dan dat. En 3 procent van de respondenten geeft aan nooit met een hypotheekklant rond de tafel te gaan om te spreken over de lopende hypotheek en de actuele financiële situatie.

Reactie toevoegen

 
DNB verlengt Regeling risicoweging hypothecaire leningen 2022 met twee jaar

DNB verlengt Regeling risicoweging hypothecaire leningen 2022 met twee jaar

DNB wil de Regeling risicoweging hypothecaire leningen 2022 met twee jaar verlengen. De toezichthouder: “In het licht van de aanhoudende oververhitting op...

Overhevelen eigen woning naar box 3 complexe transitie

Overhevelen eigen woning naar box 3 complexe transitie

Overhevelen van de eigen woning en eigenwoningschuld naar box 3 kent een complexe transitie. Waarbij nog onderzoek gedaan moet worden in hoeverre dit past op het...

Tien jaar vast populairste renteperiode

Tien jaar vast populairste renteperiode

Tien jaar vast is sinds een paar weken weer de populairste renteperiode, aldus De Hypotheekshop. De adviesketen: “Sinds 2018 kozen de meeste consumenten bij...

Consumenten kiezen voor kortere looptijd hypotheek

Consumenten kiezen voor kortere looptijd hypotheek

Consumenten kiezen nu voor kortere rentevaste periodes. HDN: “Met een kortere rentevaste periode zijn de maandlasten voor de hypotheek lager. Consumenten kiezen...

Financieel risico woningbezit afgenomen

Financieel risico woningbezit afgenomen

De financiële risico’s van hypotheken voor eigenwoningbezit zijn afgenomen. Het aandeel huishoudens met een woning 'onder water' (een hogere hypotheekschuld...

"Beter voorlichten over impact private lease op leencapaciteit"

"Beter voorlichten over impact private lease op leencapaciteit"

De Hypotheekshop roept op tot betere voorlichting over private lease en de gevolgen voor de leencapaciteit. De adviesketen: “Klanten realiseren zich vaak niet...

84,7 procent klanten sluit geen service-abonnement af

84,7 procent klanten sluit geen service-abonnement af

Op basis van onderzoek onder ruim 5.600 consumenten concludeert Advieskeuze.nl dat 84,7 procent van de klanten van financieel adviseurs geen service-abonnement afsluit....

Maatwerklening of niet?

Maatwerklening of niet?

(Kifid-uitspraak GC 2022-0142) Partijen verschillen van standpunt ten aanzien van de vraag of de lening van de consument als maatwerklening of als reguliere woninghypotheek...

Geldverstrekker niet verplicht tot herstructuren lening

Geldverstrekker niet verplicht tot herstructuren lening

(Kifid-uitspraak 2021-1058) De bank is tegemoet gekomen aan het verzoek van de consument om zijn ex-partner te ontslaan uit de hoofdelijke aansprakelijkheid. Hierdoor...

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Van 107.191 onderzochte dossiers levert oversluiten voor één op de vier een netto besparing op. In bijna 40 procent van de gevallen realiseert de consument...