"Laagsteprijsgarantie is weinig waard"

Hotel vier sterren

Een 'laagsteprijsgarantie' in de hotelbranche klinkt leuk maar je moet een engelengeduld hebben om er een beroep op te kunnen doen, concludeert de Consumentenbond in een onderzoek voor de Reisgids

 

Consumenten die een lager geprijsde hotelkamer vinden en het hotel vervolgens aanspreken op de laagsteprijsgarantie, moeten geduld hebben en goed de kleine lettertjes lezen. De hotelketens maken het volgens de bond bepaald niet gemakkelijk om hier met succes een beroep op te doen. In de algemene voorwaarden staan veel beperkingen. Zo moet de kamer niet alleen vergelijkbaar zijn, maar volgens sommige hotelketens ook identiek omschreven. Soms moet het aanbod elders in dezelfde valuta zijn en mogen de condities van de goedkopere kamer niet beter zijn. Het kan zo gebeuren dat op een site van een online reisbureau een kamer mèt ontbijt voor dezelfde prijs of goedkoper wordt aangeboden dan de kamer zonder ontbijt bij het hotel. "Echt de omgekeerde wereld", vindt de Consumentenbond.


Grote prijsverschillen

De Consumentenbond testte de prijsgarantie van tien bekende hotelketens en van online reisbureau Travelocity (onderdeel van Expedia). In alle gevallen werden dezelfde kamers elders goedkoper gevonden, met soms opmerkelijke prijsverschillen. Zo stond de goedkoopste kamer in het Sofitel in Brussel voor 135 euro met ontbijt op de site van een online reisbureau, terwijl op de hotelwebsite de goedkoopste kamer 413 euro kost, zònder ontbijt.

 

Geen extra korting

Als consumenten ergens anders een voordeligere aanbieding vinden, moeten zij die binnen enkele uren aan de hotelketen laten zien. Intussen nemen de bedrijven vaak de tijd. IHG (het moederbedrijf van Crowne Plaza, Holiday Inn en Intercontinental) meldt ‘binnen 24 werkdagen’ te reageren. De meeste hotels houden zich uiteindelijk aan hun belofte en passen het tarief aan. Een uitzondering is Choice hotels - dat ineens meldt niet mee te doen met de prijsgarantie - ondanks de Lowest Price Guarantee-logo’s waarmee ze bezoekers van hun website bestoken. Accor past de prijs aan, maar geeft niet de beloofde extra 10 procent korting.


Loze belofte

De beloftes van ‘Beste prijzen’ van Golden Tulip en Fletcher Hotels blijken weinig waard, omdat zij per geval bekijken wat zij kunnen betekenen als er elders een lagere prijs is gevonden. Het onderzoek is te lezen in het artikel uit de Reisgids van juli/augustus 2017.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consumentenbond lanceert Privacymeter

Consumentenbond lanceert Privacymeter

De Consumentenbond lanceert een Privacymeter voor online diensten. "Hiermee kunnen consumenten in één oogopslag zien of een aanbieder zich aan de privacyregels...

Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig

Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig

De Consumentenbond adviseert reizigers niet klakkeloos de reis- en annuleringsverzekering aan te vinken die luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus aanbieden. De...

Online opzeggen eenvoudig bij verzekeraars

Online opzeggen eenvoudig bij verzekeraars

Vooral financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maken volgens de Consumentenbond online opzeggen eenvoudig. Dat kan meestal vanuit de eigen...

Consumentenbond vreest invoering negatieve spaarrente

Consumentenbond vreest invoering negatieve spaarrente

Banken treffen voorbereidingen om in de toekomst negatieve spaarrente in te kunnen voeren. Tot die conclusie komt de Consumentenbond nadat Centraal Beheer deze week...

Consumentenbond wil dat meer banken risico-opslag automatisch aanpassen

Consumentenbond wil dat meer banken risico-opslag automatisch aanpassen

De Consumentenbond roept andere banken op het voorbeeld te volgen van Rabobank, dat sinds kort de risico-opslagen op zijn hypotheken aanpast zonder dat de klant...

Rechtszaak over te hoge boeterente hypotheken

Rechtszaak over te hoge boeterente hypotheken

Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond voeren een rechtszaak tegen Delta Loyd. De zaak draait om de te hoge boeterente die klanten vóór 14 juli...

Private lease: consument bouwt wel degelijk schadevrije jaren op

Private lease: consument bouwt wel degelijk schadevrije jaren op

Uit onderzoek door de Consumentenbond blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden niet dat een leasecontract alleen van invloed is op een nieuwe hypotheeklening...

Consumentenbond biedt gratis EHBO-snelcursus bij overstappen zorgverzekering

Consumentenbond biedt gratis EHBO-snelcursus bij overstappen zorgverzekering

Consumenten die via de Zorgvergelijker van de Consumentenbond een nieuwe zorgverzekering afsluiten, krijgen gratis een Rode Kruis online EHBO-snelcursus. De snelcursus...

Brandbrief Consumentenbond om verbod negatieve spaarrente

Brandbrief Consumentenbond om verbod negatieve spaarrente

Er moet snel een verbod komen op negatieve spaarrente voor particulieren. Dat schrijft de Consumentenbond in een brandbrief aan minister Hoekstra van Financiën...

"Arbeidsongeschikten lopen pensioenopbouw mis"

"Arbeidsongeschikten lopen pensioenopbouw mis"

Radar heeft een voorbeeldbrief gemaakt voor mensen die (mogelijk nog) recht hebben op premievrije pensioenopbouw sinds zij arbeidsongeschikt zijn verklaard. Radar...