Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

laptop 4 via Pixabay

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken van de voorwaarden via een Mijn-omgeving niet voldoet aan het verstrekken op een duurzame drager.

De verzekeraar voert aan dat de Geschillencommissie ten onrechte is overgegaan tot ambtshalve toetsing (aan Europeesrechtelijke Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan consumenten), een onjuiste uitleg heeft gegeven van het begrip duurzame drager, onjuiste gevolgen heeft verbonden aan het niet verstrekken van de polisvoorwaarden op een duurzame drager en heeft nagelaten te onderzoeken of sprake was van een kernbeding. Volgens de verzekeraar gaat het om belangrijke onderwerpen die ook van belang zijn voor vergelijkbare geschillen.

Het financieel belang van de klacht waarover de Geschillencommissie had te beslissen, is minder dan 25.000 euro. Er is dan eigenlijk geen beroep mogelijk tegen de uitspraak.

Naar het oordeel van de voorzittervan de Commissie van Beroep van Kifid bevat de uitspraak van de Geschillencommissie “diverse oordelen over rechtsvragen die ook van belang zijn voor andere, vergelijkbare zaken. Deze rechtsvragen betreffen onder meer de toepasselijkheid en naleving van de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan consumenten, de aard van de relevante bedingen uit de polisvoorwaarden, het begrip ‘duurzame drager’ en de daaraan te stellen eisen en de sancties die passend zijn, indien niet (volledig) is voldaan aan nationale regels waarin de bepalingen van de genoemde Richtlijn zijn uitgewerkt. Een en ander rechtvaardigt dat de klacht van de consument in beroep wordt behandeld”.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...