"los woekerpolisaffaire op met noodwet"

Peter Beszelsen

Financieel consulent Peter Beszelzen pleit op Over Geld van De Telegraaf voor een Noodwet Woekerpolis, om eindelijk af te rekenen met de woekerpolisaffaire.

 

Beszelsen: "Alles pleit er voor om de oplossing te bespoedigen door het uitvaardigen van een Noodwet Woekerpolis. Die Noodwet moet de fiscale of verzekeringstechnische belemmeringen voor een integrale premierestitutie tijdelijk buiten werking stellen. Alleen als alle betrokkenen (polishouders, verzekeraars, intermediairs, hypotheekbanken, toezichthouder AFM en overheid) de handen ineen slaan, en bereid zijn samen met de overheid dit kankergezwel van de financiële wereld radicaal uit te snijden, kun je spreken van een passende en afdoende oplossing. Daar hoort - bij gebrek aan opzet - óók overheidssteun aan verzekeraars bij, wanneer die als gevolg van een premierestitutie-actie in financiële problemen dreigen te komen."

Essentieel, aldus Beszelsen, is dat de overlijdensrisicodekking wordt losgekoppeld. "Aan een éénmalige vergoeding van je verzekeraar, zonder je risicopolis uit je verzekering te elimineren, heb je niets. Die vergoeding wordt door de ingebouwde fout in het polis-systeem in de loop der tijd weer opgeslokt door steeds duurder wordende overlijdensrisicopremies. De verzekeraar dekt op die manier langs een omweg dubbel en dwars zijn schade weer af die is geleden door - in juridische procedures afgedwongen - uitbetaalde schadevergoedingen. Je krijgt geen ènkele garantie van de verzekeraars, dat het oorspronkelijke spaardoel na de schadevergoeding daarna wél wordt gehaald."

Klik HIER voor de hele column.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 15 mei 2014

ORV reparatie kan en masse worden doorgevoerd, dan is er ook veel minder problematiek vanuit hypotheekverstrekkers en NHG, die bepaald niet meewerken. Fiscaliteit zit in de weg: klanten die nu defensief zijn kunnen niet meer naar een spaarhypotheek. De stelling is dan ook zeer goed: ALLE partijen moeten samenwerken en SAMEN de kosten dragen. Dat is wat anders dan semi-autoritair de adviseurs op te dragen de schoenzolen te verslijten in vier miljoen onbetaalde één op één ondankbare klantgesprekken annex ontwoekertrajecten, waarbij in meer dan de helft van de gevallen geen oplossing kan worden geboden.

Ken Yorukseven - 14 mei 2014

Het probleem is simpeler op te lossen, alleen moeten verzekeraars mee willen werken en daar zal het aan schorten in de praktijk. Wanneer je een woekerpolis opnieuw zou berekenen (dit moet de verzekeraar doen, dit kan 'en mass' geautomatiseerd gebeuren met aangepaste parameters waarbij de TER en de ORV premies marktconform zijn (TER zoals bij effecten max. 1,5%), herberekenen vanaf de ingangsdatum dan ontstaat er een betere opbouw met een hogere eindkapitaal. De verzekeraars zullen alleen het belegd vermogen op een betere manier moeten beleggen of verplicht moeten worden om dit uit te besteden en niet in eigen fondsen. Het zal alleen voor polissen die binnen 10 jaar expireren niet toereikend zijn maar voor de grote meerderheid wat nog 15 tot 20 jaar te gaan heeft ruimte geven voor de verzekeraars om nu niet in financiële nood te komen of om te vallen.

Mark van den Broek - 14 mei 2014

Goed verhaal MAAR......als vooraf al bekend is dat de eemalige vergoeding weer wordt opgeslokt door te dure overlijdens risico dekkingen.....dan zou je toch zeggen dat de verzekeraar dus willens en wetens de zaak belazeren en ook blijven belazeren....Dan is de oplossing naar mijn idee ook makkelijk...Zorg ervoor dat dit niet meer kan en dat men een normale premie welke transparant en markt conform is wordt ingebouwd in het "spaar"produkt. Waarom moet de overlijdens dekking in een polis duurder zijn dan een losse ORV ?????Slaat toch helemaal nergens op en zoals de heren verzekeraars stellen, de klant staat toch centraal, of staat de winst en de aandeelhouder centraal ????

Willem van Spronsen - 14 mei 2014

Herstel van vertrouwen? Praktisch alle Nederlandse levensverzekeraars in de jaren negentig wilden (bulk)omzet via beleggingsverzekeringen. Zeker 75% hiervan kwam er jaarlijks via direct writing (directe verkoop), of via het bankkanaal ( de zogenoemde bank/verzekeraars) of via eigen loondienstagenten. Als verzekeraar, die deze producten op de markt bracht, kun je helemaal niet spreken over herstel van vertrouwen. Dat is een pure onzinstelling. Vertrouwen heb je of je hebt het niet en als je het had dan heb je dat als producent door woekerpolissen op de markt te zetten gewoon bij vele consumenten ernstig beschaamd. Vertrouwen is niet te herstellen, waar mogelijk kun je het misschien nog terugwinnen. Is dat te realiseren via een noodwet? Nee vergeet dat. De vraag die gesteld moet worden is: wil je als producent van het financieel product de consument zo goed mogelijk tegemoet komen? Zo ja, dan is de zogenoemde Graafsma methode daarbij een goede optie.

Wil Rotteveel - 14 mei 2014

Het m.i. heel eenvoudig op te lossen, door alle bovenmatige kosten uit de bestaande posten te halen, de risico premies aan te passen, en dan wil het intermediair ook zeker 50% van de doorloop provisie inleveren. Op die manier is het wijzigen van de polissen met behoud van het huidige polisnummer, i.v.m. verpandingen etc. heel eenvoudig uit de wereld. Maar hoog opgeleide mensen kunnen vaak niet gemakkelijk meer logisch en oplossings gericht denken. Want de oplossing is te eenvoudig in hun beleving!

Nieuwe bom onder woekerpolisaffaire

Nieuwe bom onder woekerpolisaffaire

Klanten met een beleggingsverzekering bij Nationale-Nederlanden hadden vooraf moeten horen welke kosten zouden worden ingehouden. Deze zwaarwegende 'conclusie' heeft...

Woekerpolisaffaire onderschat?

Woekerpolisaffaire onderschat?

Opmerkelijk: terwijl miljardenclaims als een zwaard van Damocles boven verzekeraars hangen, constateert het Financieel Stabiliteitscomité dat de woekerpolisaffaire...

"iedereen verantwoordelijk voor woekerpolisaffaire"

"iedereen verantwoordelijk voor woekerpolisaffaire"

Als er één ding duidelijk wordt uit het interview van de gedupeerde woekerpolishouder en Volkskrant-redacteur Toine Heijmans met levendirecteur Seada...

Wakkerpolis.nl blijft inzetten op Kifid tegen NN

Wakkerpolis.nl blijft inzetten op Kifid tegen NN

Wakkerpolis.nl toont zich niet onder de indruk van de dagvaarding door de Vereniging Woekerpolis.nl van Nationale-Nederlanden. Wakkerpolis.nl houdt vertrouwen in...

Nieuw hoofdstuk in woekerpolisaffaire

Nieuw hoofdstuk in woekerpolisaffaire

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening heeft bepaald dat de eerste kosten ten goede moeten komen aan de waardeontwikkeling van een beleggingsverzekering...

"branche te traag in woekerpolisaffaire"

"branche te traag in woekerpolisaffaire"

Verzekeraars moeten harder lopen om de 'woekerpolisaffaire' af te ronden. Dat stelt woensdag AFM-bestuurder Theodor Kockelkoren in Het Financieele Dagblad. Kockelkoren...

De jager eist snelle oplossing woekerpolisaffaire

De jager eist snelle oplossing woekerpolisaffaire

“Er moet nu snel een einde gemaakt worden aan de onzekerheden waarin klanten zich bevinden én voor de toekomst moeten goede (verbeterings)mogelijkheden...

Ombudsman stopt bemiddeling in woekerpolissen

Ombudsman stopt bemiddeling in woekerpolissen

Nol Monster, Ombudsman Financiële Dienstverlening, ziet geen mogelijkheid om succesvol te bemiddelen in de woekerpolisaffaire. Volgens Monster heeft Kifid klachten...