"Maak uitvaart onderdeel van integraal advies"

Fred de Jong 2012

"Beschouw de uitvaartverzekering als een dienst waar je klanten mee kunt helpen in plaats van een product dat je wilt verkopen." Die boodschap geeft onderzoeker Fred de Jong mee aan financieel adviseurs in zijn Dela-column. Hij schrijft na het overlijden vorig jaar van zijn vader te hebben gezien hoe belangrijk die dienstverlening is.

 

De Jong: "Het hebben van een verzekering om de kosten (deels) te dekken van een uitvaart is voor mensen denk ik niet zo belangrijk. Natuurlijk, er zijn grote groepen consumenten die geen buffer opbouwen en waarvoor het sluiten van een uitvaartverzekering verstandig is. Maar ook voor die mensen die wel over voldoende financiële middelen beschikken voor een uitvaart, is een uitvaartverzekering geen overbodige luxe. Maar dan gaat het niet om het product zelf en het uit te keren bedrag, maar om de dienstverlening die je via de uitvaartverzekering geleverd krijgt. Juist bij een thema zo persoonlijk en emotioneel als het overlijden van een dierbare, is de zekerheid dat iemand alle noodzakelijke randzaken voor je regelt een hele belangrijke.

"Financieel adviseurs zijn dienstverleners, geen productverkopers. Beschouw de uitvaartverzekering dan ook als een dienst waar je klanten mee kunt helpen in plaats van een product dat je wilt verkopen. En maak de uitvaartverzekering onderdeel van een integrale dienstverlening aan de klant, zodat ze niet het gevoel hebben voor een productadvies te moeten betalen, maar voor een klantadvies."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Veldhuizen - 9 februari 2016

Uitvaartverzekeringen hebben een advies nodig. De zon gaat voor niets op. De kachel moet branden. Doorlopende provisie kleine kapitaalverzekeringen bij overlijden is helemaal geen gek idee. Doorlopende provisie is ook investeren in de toekomst voor het intermediair en dat geeft klantenbinding en zorgplicht. Meneer Fred schijnt een hele goede boterham (is iets anders dan verdienen) te hebben en kan zich niet verplaatsen in de man met de pet... Vermogen hebben, is iets anders dan geld. de uitvaartondernemer moet ook behoorlijk snel betaald worden. ivm de AFM regels zou geld lenen voor uitvaartkosten niet mogelijk kunnen zijn. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Ik zie de (gekleurde) opmerking van Fred de Jong, met vele petjes, totaal niet zitten. Bovendien heeft de Consumentenbond een andere mening denk ik....(toch wel nodig) Uitvaartverzekeringen is ontzorgen .

Jeffrey Leichel - 9 februari 2016

Laat ik beginnen te zeggen dat wanneer je een totaaladvies geeft, daar ook een uitvaartadvies bij zou moeten horen. Vanuit een financieel perspectief is dat ook goed te doen. Zeker als je voor het advies één totaalprijs vraagt. Maak je van het totaaladvies echter een keuzemenu, dan valt uitvaartadvies snel af. Immers bij de verzekeraar kost het niets om te regelen (heb ik ook niet bedacht). Maar waar Fred hier volgens mij meer op doelt is het inventariseren van wensen en het visualiseren van een uitvaart voor de klant, zodat klant en nabestaanden zich daar op kunnen voorbereiden. Meerdere uitvaartverzekeraars hebben zich aan de begintijd van het provisieverbod hier op gestort en daar mooie concepten voor ontwikkeld. Dat is niet van de grond gekomen. Volgens mij zagen consumenten er de toegevoegde waarde niet van in, lees, wilden er niet voor betalen.

"Transparant zijn over aandelenbelang verzekeraar in advieskantoor of GA"

"Transparant zijn over aandelenbelang verzekeraar in advieskantoor of GA"

“Enige tijd terug opperde minister Hoekstra het idee om de onafhankelijkheid van advies wettelijk te gaan regelen. De consolidatiegolf en de toegenomen grip...

Algehele verzorging niet hetzelfde als kosten van uitvaart

Algehele verzorging niet hetzelfde als kosten van uitvaart

(Kifid-uitspraak GC 2021-0571) Ter discussie staat de uitleg van de dekkingsbepaling ‘algehele verzorging van de uitvaart’. De Geschillencommissie...

Fred de Jong in de rubriek 'Life after corona': betere balans

Fred de Jong in de rubriek 'Life after corona': betere balans

In de nieuwe serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet....

Yarden moet toezegging adviseur honoreren

Yarden moet toezegging adviseur honoreren

(Kifid-uitspraak GC 2021-0463) Yarden heeft de stelling van consumenten – dat (de adviseur van) de verzekeraar heeft toegezegd dat zowel het vervoer van de...

Kifid begraaft claim over in 1934 gesloten uitvaartverzekering

Kifid begraaft claim over in 1934 gesloten uitvaartverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2021-0403) In 1934 is voor de moeder van de consument een uitvaartverzekering gesloten bij (de rechtsvoorganger van) Ardanta. Het verzekerd kapitaal...

Onzekere consumenten onvoldoende voorbereid op financiële tegenslag

Onzekere consumenten onvoldoende voorbereid op financiële tegenslag

Financieel adviseurs kunnen een belangrijke rol spelen in het beter voorbereiden van consumenten op financiële tegenslag. Maar dat vraagt wel om een andere...

Sustainable financieel advies

Sustainable financieel advies

"Het vraagt van adviseurs een andere mindset om de transitie naar sustainability vorm te geven", aldus onderzoeker Fred de Jong (tevens Associate Lector Sustainable...

Het overlijdensrisico verzekeren: een kwestie van verantwoordelijkheid nemen

Het overlijdensrisico verzekeren: een kwestie van verantwoordelijkheid nemen

(Partner in Kennis Scildon VVP 5-2020) Kunnen de financiële gevolgen die ontstaan na overlijden van een kostwinner voldoende worden opgevangen door nabestaanden...

Nu ook uitvaartkosten in FinRust

Nu ook uitvaartkosten in FinRust

FinRust neemt nu ook het risico van uitvaartkosten mee. Dit in samenwerking met DELA. De onafhankelijk financieel adviseur is zowel voor FinRust als voor DELA een...

Wij zijn Kwetsbaar

Wij zijn Kwetsbaar

(door Fred de Jong, Adviesbureau Fred de Jong, in VVP 4) De afgelopen maanden hebben ons geleerd hoe kwetsbaar we zijn. Hoe belangrijk sociaal contact is, hoe belangrijk...