Mackaaij: "provisie is onze grootste vijand"

Michael Mackaaij

"Wat mij betreft pakken we door en voeren we ook voor de schademarkt een provisieverbod in." Aldus Michael Mackaaij (MultiSafe) in 'Verzekerd!' van het Verbond van Verzekeraars. Mackaaij oppert een verbod vanaf 2017. "Gewoon pats boem in één keer invoeren."

Mackaaij: "Laten we alsjeblieft niet dezelfde fout maken als bij Leven: vijftien jaar doen over een slag die je ook in vijf  jaar kunt maken. De hypotheek- en levenmarkt zijn hét voorbeeld waarom het poldermodel niet werkt. Vijftien jaar om van oud naar nieuw te komen, zonde van de tijd en van het geld. Ik heb begrepen dat de uitvoeringskosten alles bij elkaar zeker één miljard euro hebben bedragen, maar het kan net zo goed twee of drie miljard zijn." Mackaaij zegt in hetzelfde interview dat Adfiz hem had moeten steunen in de strijd van MultiSafe tegen de Consumentenbond, die onlangs leidde tot het voor abonnementen gunstige MultiSafe-arrest. "Natuurlijk had Adfiz ons in de beginfase moeten steunen in de rechtszaak, al was het maar met een symbolisch bedrag. Dat was me veel waard geweest." Overigens is Mackaaij positief over de poging momenteel van Adfiz, dat kampt met een verlies, om zichzelf opnieuw uit te vinden. Wat hem betreft worden het eigen opleidingsinstituut en de eigen automatiseringsclub Anva losgelaten. "Binnen Adfiz hebben we behoefte aan focus en visie op wie wat moet doen in de keten. Daar hebben we onze handen voorlopig wel even aan vol."

Klik HIER voor het hele artikel.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Willem van Spronsen, secretaris CFD - 28 augustus 2012

Proviseverbod is te typeren als vijand van de klant De uitspraak van de heer Makaaij is tegenstrijdig met de minister van financiën onlangs heeft besloten na lobby van de zijde van het Verbond van Verzekeraars welke volledig heeft ingezet op CAR en dit als marktstrategie nog steeds als stip op de horizon heeft staan. De discussie aangaande beloning als opslag op de premie in welke variant dan ook wordt feitelijk nog steeds buiten de klant om gevoerd. De klant wordt daarbij een keuzerecht ontnomen. Een provisieverbod is in het verlengde hiervan te typeren als een vijand van de klant. Van de zijde van de heer Makaaij als ook van zijde van het Verbond van Verzekeraars is niet het bewijs te leveren dat een meerderheid van klanten, burgers binnen onze rechtstaat, een andere wijze van beloning prefereren in de plaats van provisie.

Martin Kroezen - 28 augustus 2012

@Rien Eyzenga. Met afscheid nemen van onrendabele klanten is niets mis. Het is juist onverstandig deze als klant te behouden. Ik heb ook deze onrendabele klanten en deze krijgen straks ook de keus. Ik bied er dan ook daadwerkelijk wat voor en indien ze dat niet willen dan neem ik er afscheid van. Ik sta een gezonde zaakvoering voor wat ook in het belang van de klant is. De klant heeft de keus elders heen te gaan. Lijkt mij niets mis mee. Met geld verdienen is ook niets mis mee. Dat begrijpt de klant ook. Alleen hoe doe je het en wat doe je er voor. Daar gaat het wel om.

M. - 28 augustus 2012

Sorry hoor..maar een basisbijdrage van 180 euro per jaar voor een particulier en consultant van 150 p u..schaderegelaar 125 p u.. dat vind ik niet in het belang van de klant met gewoon een aantals schadeverzekeringen. Dat is alleen maar in het belang van de tussenpersoon oh eh adviseur..

Aad Bleukens - 28 augustus 2012

Het loslaten van product gedreven beloning (provisie dus) is in het belang van de klant. Daar gaat het om en niets anders, het belang van de klant. Product gedreven moet dus echt worden klant gedreven. Waarom dit tot 2017 moet worden uitgesteld begrijp ik niet. De diverse aanpassingen van wet en regelgeving worden uitsluitend veroorzaakt door de eindeloze discussies over “de goede oude tijd” en vooral alles bij het oude laten. Zonde van alle negatieve energie. Binnenkort is er de verjaardag van het VVP initiatief “de nieuwe financiële wereld”. Misschien een goede tip voor alle negactievelingen om daar eens aandacht aan te besteden en nieuwe inspiratie op te doen. Adviseurs (voorheen tussenpersonen) hebben een gouden toekomst mits er actie wordt ondernomen. De actie moet komen van adviseurs zelf, de overheid die de klant actief moet adviseren over de nieuwe werkwijze en financiële instelling moet dwingen zeer actief mee te werken aan de “nieuwe financiële wereld”. Aad Bleukens

Dirk uit Baarn - 28 augustus 2012

Petje af voor Mackaay en op mijn steun (hoe beperkt dan ook) kan hij rekenen. Ik verbaas mij over mijn collega's die nu boos op hem reageren, maar zich niet of nauwelijks laten horen als traditionele intermediaire verzekeraars zich rechtstreeks tot de eindklant richten (van dit laatste is Klaverblad een prachtig voorbeeld). Bij mij is de knop om en streef ik naar het afschaffen van provisie.

Ook Adfiz tegen aantasten eerbiedigende werking

Ook Adfiz tegen aantasten eerbiedigende werking

Ook Adfiz is faliekant tegen morrelen aan de eerbiedigende werking voor provisie bij contracten gesloten voor invoering van het provisieverbod in 2013. Adfiz-directeur...

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een tussenpersoon, weet niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en...

Minister kijkt naar eerbiedigende werking doorlopende provisie

Minister kijkt naar eerbiedigende werking doorlopende provisie

Volgens CFD wil Financiën morrelen aan de eerbiedigende werking op doorlopende provisie. CFD-voorzitter Edwin Herdink; "Ik heb het drie keer moeten lezen om...

"Wereld helaas niet veranderd na het provisieverbod"

"Wereld helaas niet veranderd na het provisieverbod"

Is in essentie de wereld veranderd na het provisieverbod? In een blog voor het New FInancial Forum zegt adviseur Maurice van den Hemel van Gewoon Lekker Leven teleurgesteld...

Consumentenbond blij met onderzoek naar openheid provisie

Consumentenbond blij met onderzoek naar openheid provisie

De Consumentenbond is blij dat minister Hoekstra (Financiën) gaat onderzoeken of het wenselijk is om bemiddelaars van schadeverzekeringen te verplichten hun...

Provisie is geen gif(t)

Provisie is geen gif(t)

(Uit VVP 06-2018, door redactie) De provisie eruit en een verrichtingentarief. Daarvoor pleitte de Wiardi Beckman stichting in 1971. Zo ver kwam het niet, maar provisie...

'Kassa' legt provisie verkeerd uit

'Kassa' legt provisie verkeerd uit

Provisie is nooit bedoeld geweest om de advisering van een bestaande klant bij gewijzigde omstandigheden te bekostigen. Dat stelt financieel adviseur Paul Schoo...

Provisie is geen gif(t)

Provisie is geen gif(t)

De provisie eruit en een verrichtingentarief. Daarvoor pleitte de Wiardi Beckman stichting in 1971. Zo ver kwam het niet, maar provisie blijft de gemoederen verhitten. CFD...

Zoveel geld naar tussenpersoon?!

Zoveel geld naar tussenpersoon?!

Geen thema dat de gemoederen in de bedrijfstak zo vaak in beweging heeft gebracht, en nog brengt, als provisie. Dat terwijl er volgens sommigen helemaal geen provisievraagstuk...

De Vereende gaat provisiebeleid heroverwegen

De Vereende gaat provisiebeleid heroverwegen

Omdat eerdere premieverhogingen niet toereikend blijken te zijn, verhoogt de Vereende opnieuw de premies. Dit betekent een verhoging van 25 procent voor motorrijtuigen...