Minder profijt lage inkomens van vergelijkingssite

Hans de Kok (Pricewise)

Mensen met lage inkomens maken het minst gebruik van vergelijkingssites. Dit blijkt uit de Nationale Vergelijkingsmonitor, een jaarlijks onderzoek van Pricewise.nl in samenwerking met onderzoeksbureau CG Selecties. Het onderzoek laat zien dat Nederlanders vorig jaar 313 miljoen euro hebben bespaard op hun vaste lasten door over te stappen naar een andere energieleverancier of verzekeraar.

Hans de Kok, directeur Pricewise, noemt het ‘opmerkelijk’ dat mensen met lage inkomens het minst gebruikmaken van een vergelijkssite: "Die groep kan daar – verhoudingsgewijs – juist het meest profijt uit trekken.’’ Mensen met een jaarinkomen tot 15.000 euro bruto vergelijken een stuk minder dan mensen met een salaris vanaf 60.000 euro: 73 versus 78 procent (zorgverzekeringen), 63 versus 74 procent (autoverzekeringen) en 73 versus 85 procent (energieleveranciers).

De besparing op zowel energie als zorgpolissen bedroeg gemiddeld 186 euro (2014: 183 resp. 239 euro). Wie switchte naar een andere autoverzekering zag zijn vaste lasten gemiddeld 151 euro dalen, tegen 128 euro in 2014. De belangrijkste drijfveer om te veranderen van leverancier of verzekeraar is prijs. Afhankelijk van het product is 57 tot 79 procent van de respondenten vooral op zoek naar een goedkoper contract. Bij de zorgverzekering speelt dekking in relatie tot de persoonlijke gezondheidssituatie een belangrijke rol (45 procent). Bij de autoverzekering noemt 30 procent dekking een belangrijke drijfveer.
 

Reactie toevoegen

 
"Talrijke verborgen extra kosten in autopolis"

"Talrijke verborgen extra kosten in autopolis"

"Veel autoverzekeraars hanteren allerlei extra administratiekosten, waarmee ze hun klanten achteraf onaangenaam verrassen. Die tegenvallers kunnen voor een...

"Nederland zakt massaal voor examen zorgpolis"

"Nederland zakt massaal voor examen zorgpolis"

Als Nederlanders examen moesten doen over de verplichte zorgverzekering, zouden ze massaal zakken. Dat blijkt uit representatief onderzoek van vergelijkingssite...

Pricewise neemt Hoyhoy over

Pricewise neemt Hoyhoy over

Vergelijkingssite Pricewise heeft concurrent Hoyhoy overgenomen. Pricewise en HoyHoy blijven zelfstandige merken. Niels Brölman, directeur van Pricewise: "Met...

ZN-voorzitter hekelt vergelijkingssites

ZN-voorzitter hekelt vergelijkingssites

“Waar zorgverzekeraars hun reclameactiviteiten matigden, had ik de indruk dat vergelijkingssites het omgekeerde deden. Zij veroorzaakten daarbij in een aantal...

"wacht niet tot januari met kiezen nieuwe zorgpolis"

"wacht niet tot januari met kiezen nieuwe zorgpolis"

Pricewise ontraadt mensen die van zorgpolis willen veranderen te wachten tot januari voordat ze een nieuwe verzekering kiezen. Volgens de vergelijker zitten er haken...

Premie autoverzekering is lot uit postcodeloterij

Premie autoverzekering is lot uit postcodeloterij

Autoverzekeraars maken groot onderscheid in premies voor bewoners binnen dezelfde straat. In de grote steden betalen autobezitters tot bijna 150 procent meer voor...

AFM positief over gedragscode vergelijkingssites

AFM positief over gedragscode vergelijkingssites

De AFM reageert positief op de gedragscode voor vergelijkingssites voor zorgverzekeringen, donderdag gepresenteerd door Hoyhoy.nl, Independer, Pricewise en Zorgkiezer.  ...

Prijs grootste drijfveer om te vergelijken

Prijs grootste drijfveer om te vergelijken

Prijs is de belangrijkste reden om te vergelijken en over te stappen. Aldus de Nationale Vergelijkingsmonitor 2014-2015 van vergelijkingssite Pricewise in samenwerking...

Ook Pricewise hekelt onderzoek ditzo

Ook Pricewise hekelt onderzoek ditzo

Ook Pricewise zegt zich niet te kunnen vinden in het Ditzo-onderzoek naar vergelijkers. Zonder vergelijkingssites kan de consument niet weten wat de laagste premie...

Grootste vergelijkingssites blij met afm-rapport

Grootste vergelijkingssites blij met afm-rapport

"Hiermee komt een einde aan de discussie dat grote vergelijkers verzekeraars die hogere provisie betalen beter zouden scoren in de zoekresultaten." Zo...