Modelbrief Adfiz voor afwijzen servicecontract

Adfiz

Financieel adviseurs mogen hun klanten niet lukraak een serviceabonnement aanbieden. Vooraf moet eerst duidelijk vermeld worden voor welke producten het abonnement geldt en welke diensten de klant mag verwachten. Klanten die geen behoefte hebben aan een serviceabonnement, kunnen een voorbeeldbrief van Adfiz gebruiken om dit aan hun adviseur te laten weten.

Adfiz heeft de voorbeeldbrief opgesteld naar aanleiding van de uitzending van Tros Radar van afgelopen maandag. De tekst luidt als volgt:

 

U heeft mij op mijn lopende polissen een serviceabonnement aangeboden. Ik laat u hierbij weten dat ik daar geen gebruik van wil maken. Ik ga ervan uit dat u mij de diensten levert die uit uw Wft-zorgplicht voortvloeien. Dat wil zeggen dat ik van u verwacht dat u mij de navolgende diensten levert, zonder daarvoor kosten in rekening te brengen:

  • u informeert mij tijdig over wezenlijke wijzigingen in de productinformatie die voor mij essentieel is, zoals wijzigingen in productvoorwaarden. Tijdig houdt in dat ik dan nog voldoende tijd heb om naar aanleiding van die informatie eventueel actie te ondernemen, zoals het inwinnen van advies;
  • u informeert mij over nieuwe wet- en regelgeving die voor mij ten aanzien van de gesloten hypotheek/verzekering relevant is;
  • u beantwoordt mijn vragen over het oorspronkelijke advies;
  • u geeft bij wijziging mijn gewijzigde klantgegevens door aan de aanbieder;
  • indien ik een overlijdensrisicodekking heb afgesloten, draagt u zorg voor melding van overlijden.

Verder ga ik ervan uit dat u mij ook over de navolgende zaken ten aanzien van uw dienstverlening informeert:

  • wijzigingen in uw NAW-gegevens of andere wijzigingen ten aanzien van uw organisatie die voor mij van belang zijn in het kader van uw bereikbaarheid en aansprakelijkheid;
  • wijzigingen in de informatie die u mij verstrekt heeft over uw dienstverlening.

Graag ontvang ik van u een bevestiging dat u mijn beslissing in goede orde heeft ontvangen en dat u bovengenoemde werkzaamheden kosteloos voor mij zult uitvoeren.

 

(Indien van toepassing):
Ik betaal aan u op mijn polis(sen) ook doorlopende provisie. Ik ga er van uit dat u mij in de bevestiging op deze brief ook benoemt welke diensten u mij daarvoor levert.

 

(Bij opzeggen klantrelatie door adviseur):
Ik wijs u er op dat u verplicht bent bij het verbreken van de klantrelatie mij de wettelijke zorg te leveren, zolang ik geen nieuwe adviseur heb. Bovendien bent u verplicht mij de dienstverlening te leveren waarvoor u aangeeft doorlopende provisie te ontvangen, zolang u die provisie ontvangt.

 

De brief is te vinden op de website van Tros Radar.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - 18 januari 2013

Maar natuurlijk. De ene deur wordt gesloten en de andere wordt geopend... Adfiz, houden zo ! Goed weekend allemaal.

Gerda - 17 januari 2013

Voor alle duidelijkheid, wijzelf gaan niet over op abonnementen en blijven onze zorgplicht uitvoeren op grond van reeds ontvangen en nog van verzekeraars te ontvangen provisiebeloning. Wijzelf zullen dus geen klachtbrieven ontvangen. Mede gezien de chaos die er nu ontstaat vanwege het recente provisieverbod op complexe producten, ben ik ervan overtuigd dat intermediairverzekeraars eieren voor hun geld zullen kiezen en dat de provisie op schade zal blijven bestaan. Dit ondanks het feit, dat dhr Mackaaij van Multisafe in de media roept, dat ook de schadeprovisie in de toekomst zal verdwijnen. Mijn inziens is het nu ontstane dilemma voor Adfiz slechts een overbruggingsprobleem naar de door hen gepropagandeerde hoofdinkomst van de toekomst: het abonnementensysteem. En wat gaat Adfiz , belangenorganisatie van de megatussenpersonen en derhalve Abonnementen-promotor bij uitstek nu doen. Adfiz stelt èn naar de AFM èn naar het Verbond van Verzekeraars èn naar de Service-Providers èn naar de Consument dat de provisie-ontvangende tussenpersoon de –wettelijke- taak zou hebben dat “de consument op grond van de zorgplicht zonder extra kosten tijdig wordt geïnformeerd over productwijzigingen en nieuwe wet- en regelgeving en dat vragen over het oorspronkelijke advies worden beantwoord.” Je zou maar één enkel schadeproduct van een klant in portefeuille hebben en het hele volk en vaderland gaat de stelling van Adfiz overnemen! Kortom, Adfiz speelt het weer klaar om de belangen van het provinciale intermediair te ondermijnen. Aan jullie de keuze: a.Adfiz speelt hier willens en wetens met de belangen van het kleine intermediair en brengt ze hiermee de definitieve doodsteek toe; b. Adfiz is te goeder trouw, maar het is daar bij Adfiz een amateuristisch zooitje.

Pollo - 17 januari 2013

Heb ik nog een aardige; Ik informeer klanten per e-mail over belangrijke wijzigingen door middel van mijn digitale nieuwsbrief. Een aantal - net die jeuktypes waar je van af wil - heeft zich echter afgemeld voor de gratis email nieuwsbrief. Hoe staan we daar juridisch in het veld?

Pollo - 17 januari 2013

Goh, nou moet ik Gerda toch gelijk geven. Hoewel ik de brief positief vind in de zin dat duidelijk is aangegeven wat dan de wettelijk vereiste minimale werkzaamheden zijn. Ik beschouw het wel als een gemiste kans dat niet is ingegaan op de mogelijkheid om de relatie te beëindigen.Er zijn zoveel zaken veranderd dat het niet altijd in de rede ligt om nog jarenlange zorgplicht af te kunnen dwingen met een beroep op ooit ontvangen provisiegelden. De tijd dat ik jaarlijks voor het WABB register 35 gulden betaalde is voorbij, evenals het zonder inventarisatie etc aanbieden/verkopen/aansmeren van polissen. Nu de klantrelatie een heel andere wordt is het niet onredelijk in een aantal situaties ook een andere of aanvullende beloning af te spreken. Ook hier mis ik toch weer de nuance: net zoals je je kunt afvragen of een premievrije uitvaartpolis voor 120 euro per jaar aan abonnement mag kosten kun je je ook afvragen of polissen tientallen jaren onder kostprijs beheerd moeten blijven worden. De intermediair die op een redelijke manier met de problematiek omgaat en dan deze brief ontvangt zou dus bij wijze van spreken nog 25 jaar met onwil een klant moeten bedienen? Wie maak je daar nu gelukkig mee?

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....