Nederlanders leggen uitvaartwensen niet vast

Uitvaart 1 (kerkhof)

Zeventig procent van de Nederlanders heeft de eigen uitvaartwensen niet vastgelegd. En drie op de tien Nederlanders hebben vrienden of kennissen die ze liever niet op hun eigen uitvaart willen. Dit blijkt uit onderzoek van NL-Eyes in opdracht van Monuta.

Veel Nederlanders weten wel hoe hun uitvaart eruit moet zien. Zo vindt 50 procent dat het een feestje mag worden, waarbij opvalt dat mannen dit vaker aangeven (54 procent) dan vrouwen (45 procent). Inmiddels is cremeren populairder onder de Nederlander dan begraven; iets meer dan de helft kiest voor crematie, ruim een kwart wil liever een begrafenis. Opvallend is dat 5 procent aangeeft het eigen lichaam beschikbaar te willen stellen aan de wetenschap.

Bijna de helft van de ondervraagden gaat voor een zo goedkoop mogelijke begrafenis, maar een kwart heeft geen idee wat een uitvaart kost. “Uit ons onderzoek blijkt dat het bewustzijn van Nederlanders over de kosten van hun uitvaart en de waarde van de uitvaartverzekering nog laag is”, zegt Frank Fransen, directeur verzekeringen bij Monuta. “Het gevolg is dat, als het eenmaal zo ver is, mensen zich nogal overvallen kunnen voelen door de kosten van een uitvaart. Een uitvaartverzekering is daarbij een optie. Als je je niet wilt verzekeren, zijn er veel andere manieren om je financieel voor te bereiden, bijvoorbeeld door te sparen.”

Reactie toevoegen

 
Monuta van start met online quiz over uitvaartkosten

Monuta van start met online quiz over uitvaartkosten

Monuta heeft de Rekenmaaruit!vaartquiz ontwikkelt, een quiz die mensen bewuster moet maken over de kosten van een uitvaart. Inspiratiebron van deze quiz is het...

Monuta verkoopt Duitse uitvaartverzekeringsportefeuille aan DELA

Monuta verkoopt Duitse uitvaartverzekeringsportefeuille aan DELA

Monuta verkoopt de uitvaartverzekeringsportefeuille van haar dochterbedrijf in Duitsland aan DELA. De portefeuille bevat bijna 121.000 Duitse verzekerden (150.000...

Monuta: krimp aanbod uitvaartverzekeringen tegen gaan

Monuta: krimp aanbod uitvaartverzekeringen tegen gaan

Monuta pleit er in het jaarverslag 2021 voor de krimp in het aanbod van uitvaartverzekeringen tegen te gaan. Monuta: “Op dit moment bestaat de markt van uitvaartverzorgers...

Kosten graf verder gestegen naar gemiddeld 3.111 euro

Kosten graf verder gestegen naar gemiddeld 3.111 euro

Gemiddeld betalen we in Nederland nu 3.111 euro (2021: 3.036 euro) voor een eenpersoons particulier graf op een begraafplaats. Voor een crematie met gebruik van...

Monuta: driekwart Nederlanders kiest voor conservatief afscheid

Monuta: driekwart Nederlanders kiest voor conservatief afscheid

Driekwart van de Nederlanders kiest voor een conservatief afscheid, ook al zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. De helft van de ondervraagden kiest voor het cliché...

Ardanta: coronapandemie heeft uitvaartwensen veranderd

Ardanta: coronapandemie heeft uitvaartwensen veranderd

Nederlanders willen een kleinschaligere uitvaart en kiezen ook vaker voor andere locaties, zo blijkt uit onderzoek onder duizend Nederlanders van onderzoeksbureau...

Miss Montreal nieuw in Monuta Uitvaartmuziek Top 10

Miss Montreal nieuw in Monuta Uitvaartmuziek Top 10

Miss Montreal’s ‘Door de wind’, een lied van Stef Bos gezongen tijdens Beste Zangers 2020, is binnengekomen op nummer 4 in de landelijke Monuta...

75 euro blijft bij intermediairs meest populaire bedrag voor uitvaartadvies

75 euro blijft bij intermediairs meest populaire bedrag voor uitvaartadvies

Ruim een derde van de intermediairs brengt eenmalig 75 euro in rekening voor uitvaartadvies. Daarmee is dit (nog steeds) het meest populaire bedrag voor uitvaartadvies....

Monuta brengt affiliate marketing-programma exclusief onder bij Daisycon

Monuta brengt affiliate marketing-programma exclusief onder bij Daisycon

Monuta heeft haar affiliate marketing-programma voor uitvaartverzekeringen exclusief ondergebracht bij Daisycon, onderdeel van marketingcollectief Linehub. Sinds...

Monuta lanceert nieuwe merkcampagne ‘Open over afscheid’

Monuta lanceert nieuwe merkcampagne ‘Open over afscheid’

Open zijn over afscheid uit liefde voor je dierbaren. Dat staat centraal in de nieuwe merkcampagne van Monuta. Yolanda Wouters, marketingcommunicatiemanager bij...