Nibud: het zit niet in de aard van mensen om voor de toekomst te sparen

Nibud (logo)

Volgens het Nibud zit het niet in de aard van de mensen om voor de toekomst te sparen. Daarom pleit het Nibud voor alternatieven waarbij bijna ongemerkt een onderhoudspot ontstaat.

In een rapport legt het Nibud uit dat er vanwege psychologische factoren niet mag worden verwacht dat meer mensen uit zichzelf bewust meer geld achter de hand gaan houden. "De meeste huishoudens doen wat ze kunnen en vinden het ook belangrijk om geld achter de hand te hebben. Maar het zit niet in de aard van mensen om erg met de toekomst bezig te zijn", aldus het Nibud. "De mens leeft van nature bij de dag, is te optimistisch over de toekomst en heeft vaak het gevoel nu geen geld te kunnen missen. Bovendien ziet het instituut dat er bij de lage inkomens weinig ruimte zit in de maandelijkse begroting om geld apart te kunnen leggen. Dit vergt dat iemand planmatig met geld omgaat en verleidingen kan weerstaan."

Vandaar de oproep van het Nibud om sparen makkelijk en automatisch te maken. "Nederlanders vinden het hebben van spaargeld belangrijker dan de mensen in de ons omringende landen en toch heeft een op de drie huishoudens, 2,5 miljoen in aantal, te weinig spaargeld." Het Nibud wijst op het feit dat banken en andere financiële instellingen sparen makkelijker zouden kunnen maken. Onder andere door bij het openen van een bankrekening ook een spaarrekening te openen waar automatisch geld naar wordt overgeboekt.

Ook prijst het Nibud een initiatief als pinsparen waarbij een bank het pinbedrag van consumenten naar boven afrondt en dit extra bedrag automatisch overboekt naar de spaarrekening. En het instituut zou graag zien dat de gedachtegang die achter loterijen zit, de kans om te winnen, wordt gekoppeld aan sparen. "Dan zouden mensen met een spaarrekening en een spaarbedrag kans kunnen maken op een prijs. Op die manier wordt de focus op het nu gelegd en op de kans om nu iets te winnen. En minder op het sparen en iets voor later. Zo wordt sparen relevanter voor consumenten."

Reactie toevoegen

 
De Vereende start samenwerking met Nibud

De Vereende start samenwerking met Nibud

De Vereende start samen met het Nibud het project 'Beter Beeld op Betalen' op. "Wij willen meer doen dan alleen een verzekeringsvangnet bieden. Wij willen ook actief...

Bijna helft houders uitvaartpolis onvoldoende verzekerd voor kosten complete uitvaart

Bijna helft houders uitvaartpolis onvoldoende verzekerd voor kosten complete uitvaart

Een kwart van de Nederlanders met een uitvaartverzekering, heeft geen idee welk soort verzekering zij hebben. Ook weten zij niet of de verzekering de kosten van...

Nibud: loonstijging zorgt voor hogere leencapaciteit

Nibud: loonstijging zorgt voor hogere leencapaciteit

De ruimte in het budget die huishoudens in 2018 hebben voor hypotheeklasten is voor de meeste inkomens ongeveer hetzelfde als in 2017, aldus het Nibud in het adviesrapport...

Student bekend met effect studieschuld op hypotheek

Student bekend met effect studieschuld op hypotheek

Een meerderheid van 64 procent van de studenten weet dat een hypotheekverstrekker rekening houdt met de studieschuld en dat deze consequenties heeft voor de maximale...

Nibud: meerderheid consumenten tevreden over financieel adviseur

Nibud: meerderheid consumenten tevreden over financieel adviseur

Tweederde van de mensen die zich laten bijstaan door een financieel adviseur zijn tevreden over de dienstverlening, zo blijkt uit onderzoek van het Nibud, mogelijk...

Verzekeraars pakken rol vermogensopbouw weer op

Verzekeraars pakken rol vermogensopbouw weer op

Het Verbond van Verzekeraars noemt het zorgwekkend dat 2,5 miljoen huishouders te weinig buffers hebben om financiële problemen te voorkomen en vermogen op...

Nibud referentiecijfers 2017 beschikbaar

Nibud referentiecijfers 2017 beschikbaar

Het Nibud heeft de actuele referentiecijfers gepubliceerd. Het Nibud berekent jaarlijks referentiecijfers op het gebied van huishoudfinanciën voor verschillende...

Figlo en nibud organiseren webinar hypotheeknormen 2017

Figlo en nibud organiseren webinar hypotheeknormen 2017

Nibud en Figlo organiseren op 26 januari het webinar ‘De hypotheeknormen 2017: wat betekenen ze concreet voor mijn klant?’ Tijdens dit webinar legt Marcel...

Nibud komt met vuistregels voor gezond financieel gedrag

Nibud komt met vuistregels voor gezond financieel gedrag

Het Nibud heeft vuistregels opgesteld voor gezond financieel gedrag: check, plan, spaar. Het is voor het eerst dat het Nibud vuistregels voor dagelijks goed omgaan...

Nibud-campagne 'portemoja, portemonnee'

Nibud-campagne 'portemoja, portemonnee'

Het Nibud is gestart met de campagne ‘PortemoJa, PortemonNee’. Drie weken lang komen er radiospotjes en filmpjes op internet langs om mensen bewuster...