"niet postcode maar concurrentie leidt tot premieverschillen"

Verbond (gebouw)

"De concurrentie tussen verzekeraars zorgt voor een divers en scherp geprijsd aanbod." Aldus het Verbond van Verzekeraars in een reactie op een publicatie van de Consumentenbond over de premieverschillen bij inboedel- en autoverzekeringen. "Het is onjuist dat een enkele factor - zoals een huisnummer of postcode - bepalend zou zijn voor de premie."

Het Verbond reageert op twee artikelen in de Consumentengids van september 2015, die deze week is verschenen. "De inboedelpremie blijkt te wisselen per postcode en soms zelfs per huisnummer. Waar je woning bij de ene verzekeraar in een risicozone valt, ben je bij de andere juist voordelig uit", concludeert de Consumentenbond in een onderzoek over premieverschillen bij inboedelverzekeringen.

In een tweede artikel merkt de bond op dat Reaal/Vivat bij zijn autoverzekeringen "nog een stap verder gaat dan het postcodebeleid bij inboedelverzekeringen: verzekerden met een huisnummertoevoeging betalen bij Reaal/Vivat meestal fors meer premie dan die zonder". Onderzoeker Marlies Feytens van de bond rekende tien willekeurige combinaties van postcode en huisnummer door. "Zo betaalt de bewoner van huisnummer 83A, postcode 2593 in Den Haag, jaarlijks 105 euro meer voor dezelfde WA-autoverzekering dan de buren op nummer 83."

Reaal zegt desgevraagd dat de tariefopbouw "concurrentiegevoelige informatie" betreft. Volgens Reaal-woordvoerder Hidde Kuik proberen verzekeraars op basis van een zo goed mogelijke risico-inschatting in alle gevallen "een scherpe premie" aan te bieden. Waarom dit niet geldt voor wie woont op een adres met een huisnummertoevoeging, blijft volgens de Consumentenbond "een raadsel".

 

Reactie Verbond

"Verzekeraars proberen een premie te berekenen die zo goed mogelijk past bij het risico dat wordt verzekerd. Op dat punt concurreren ze met elkaar en dat zorgt voor een divers en scherp geprijsd aanbod. De consument weet precies wat hij betaalt voor welke verzekering en schade-verzekeringen zijn vrij opzegbaar als hij een beter aanbod ziet. Bij inboedel- en motorrijtuigenverzekeringen wordt altijd met meerdere factoren rekening gehouden zoals de regio/woonplaats, leeftijd, schadefrequentie, gezinssamenstelling, bouwaard en de waarde van de inboedel of autotype. Dat leidt vanzelfsprekend tot uiteenlopende premies zoals de Consumentenbond laat zien. Het is onjuist dat een enkele factor, zoals een huisnummer of postcode bepalend zou zijn voor de premie. Omdat verzekeraars hierin concurreren kunnen zij hun risicomodellen niet met elkaar delen en ook niet met het Verbond van Verzekeraars. Tot slot wordt de premie ook in belangrijke mate bepaald door de voorwaarden die per verzekeraar en polis kunnen verschillen."
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Berend Tooms - 26 augustus 2015

So what? Een wasrekje kost bij de VenD soms 2 keer zoveel als bij de Blokker. Dan kies je toch een verzekeraar die naar iets meer kijkt dan alleen een postcode huisnummer toevoeging. Ik moet geloven dat iedereen zich gek vergelijkt. Online is in. Nou... dan zie ik het probleem niet. Hoe dan ook.... op basis van slechts deze 2 gegevens een premie is natuurlijk krankzinnig. Zo heb je soms een pand met een herbouwwaarde van 9 ton in de boeken genoteerd tegen een premie die bij 5 ton hoort. De wal keert vanzelf weer het schip. Niet alle vooruitgang blijkt een verbetering. Andersom trouwens ook niet.

Verzekeraars komen met snelle route voor licht letsel

Verzekeraars komen met snelle route voor licht letsel

Verzekeraars komen met een vereenvoudigde afhandeling van schades met licht letsel. Voor het berekenen van de schade wordt een tool ontwikkeld, waarmee veel sneller...

Innovatie is vooral kansen creëren

Innovatie is vooral kansen creëren

(Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De (Europese) wet-en regelgeving beweegt naar meer ruimte voor individuele innovatie...

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

Verbond sluit open insurance partnership met INNOPAY

"Via het partnership gaat INNOPAY de sector helpen antwoord te geven op belangrijke vragen om van open insurance een succes te maken." Aldus het Verbond van Verzekeraars...

Verbond: leennormen en beschikbaarheid energieprestatiegarantie niet koppelen

Verbond: leennormen en beschikbaarheid energieprestatiegarantie niet koppelen

“Voor ons staat niet vast dat het verstandig is om bij de huidige stand van zaken de leennormen mede te laten afhangen van de beschikbaarheid van een energieprestatiegarantie.”...

Verbond: zorgvuldig te werk gaan bij aanpakken ‘hardheden’

Verbond: zorgvuldig te werk gaan bij aanpakken ‘hardheden’

Wees zorgvuldig bij het aanpakken van hardheden in het stelsel van sociale zekerheid. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars in het ‘verkiezingsprogramma’...

In hele verzekeringssector lagere resultaten in 2022

In hele verzekeringssector lagere resultaten in 2022

Uit Het financieel jaarverslag van de gezamenlijke verzekeraars blijkt dat er in de hele verzekeringssector in 2022 sprake was van lagere resultaten. Zo is het resultaat...

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

De informatievoorziening over de inhoud van zorgverzekeringen is volgens de Consumentenbond onder de maat en de solidariteit wordt ondermijnd. “Daarnaast wordt...

Duurzaam schadeherstel moet de norm worden

Duurzaam schadeherstel moet de norm worden

Duurzaam herstel moet de norm worden bij het afhandelen van schade, in plaats van vervangen. Schoonmakend Nederland, Stichting Nederlands Instituut Van Register...

Recordbedrag aan schade door extreem weer

Recordbedrag aan schade door extreem weer

De schade door extreem weer bedraagt in 2022 meer dan 886 miljoen euro, het hoogste bedrag aan verzekerde schade sinds 2007. Dit blijkt uit de jaarlijkse Klimaatschademonitor...

Verbond ontwikkelt toolkit klimaatrisico's

Verbond ontwikkelt toolkit klimaatrisico's

Het Verbond van Verzekeraars heeft een toolkit klimaatrisico’s op zijn website gezet. Het Verbond: "Een van de belangrijkste tools die je op onze themapagina...