Nieuwe business modellen vragen andere mindset

Dela ronde tafel 3

Financieel adviseurs varen wel bij de nieuwe business modellen die zij hebben ontwikkeld. Dat blijkt uit de ronde tafel met vier adviseurs die Armand Baas Becking, directeur DELA Intermediair, organiseerde in samenwerking met VVP. Belangrijke succesvoorwaarde is wel dat het lukt de klant over de streep te trekken al zijn financiële zaken bij de adviseur onder te brengen. Klik HIER voor het hele artikel, zoals verschenen in VVP 6.

Innovatie van business modellen was het thema van de derde ronde tafel van DELA met financieel adviseurs. Baas Becking wil graag weten hoe het de adviseurs vergaat met de nieuwe business modellen die zij hebben ontwikkeld.

De adviseurs aan tafel: Antoinette de Bruin (Woonjuist), Marco Kok (Kok Advies en PensioenRust, een applicatie die financieel adviseurs in staat stelt om in korte tijd pensioeninzicht te geven aan particulieren en werknemers), Paul van der Meijs (Finzie) en Willem Verhoeven (Vaste Lasten Service en Vaste Lasten Inkoop Combinatie).

De adviseurs over het werken met abonnementen: “Je moet het écht anders organiseren. In het traditionele model zag de klant de adviseur alleen maar bij een calamiteit. De klant werkelijk financieel begeleiden, vereist een andere mindset. Continu monitoren of er een interessantere oplossing voor de consument is, dat moet je echt doen als je de klant elke maand laat betalen voor een service-abonnement."

Voorwaarde is wel commitment ook van de kant van de klant, aldus Van der Meijs. “Het abonnementsmodel kan niet uit als het pakket van de klant versnipperd is. Nu is dat vaak het geval; de consument heeft een of twee verzekeringen bij de ene adviseur lopen, een paar verzekeringen bij de andere en daarnaast ook nog wel producten rechtstreeks afgesloten. Al deze partijen ontvangen dan te weinig om werkelijk de service waar te kunnen maken die het abonnement belooft. Daardoor wordt de klant nauwelijks begeleid bij zijn geldzaken. Terwijl wij geloven dat we juist daar het verschil kunnen maken."

 

Dit was het derde rondetafelgesprek van DELA en VVP met adviseurs. In de eerste gesprekken stond de vraag centraal: hoe ziet een moderne samenwerking tussen adviseur en aanbieder er uit? De adviseurs gaven in het eerste gesprek aan er geen moeite mee te hebben wanneer de verzekeraar een rol claimt bij het beheer, op nadrukkelijke voorwaarde dat de aanbieder zicht onthoudt van advies. In het tweede gesprek waren DELA en adviseurs het er over eens dat de SWO zichzelf heeft overleefd (DELA staat ook op het punt de SWO los te laten).

 


 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Dela informeert intermediair over Yarden

Dela informeert intermediair over Yarden

"Na grondig onderzoek naar de financiële situatie van Yarden blijkt dat een overname ook gunstig is voor DELA", zo schrijft Edzo Doeve, algemeen directeur coöperatie...

Adfiz pleit voor verplicht label 'verkoopadvies'

Adfiz pleit voor verplicht label 'verkoopadvies'

Verplicht adviseurs die zich qua dienstverlening beperken tot advies over de eigen producten, het label ‘verkoopadvies’ te voeren. Dat stelt Adfiz-directeur...

Coöperatie DELA neemt Yarden over

Coöperatie DELA neemt Yarden over

Een overname uit solidariteit. Zo omschrijft Coöperatie DELA het maandagmiddag aangekondigde voornemen om Yarden over te nemen. De overname heeft geen gevolgen...

DELA neemt Yarden over

DELA neemt Yarden over

DELA neemt Yarden Uitvaartorganisatie begin 2020 over. Yarden kwam eerder dit jaar in zwaar weer terecht door de aanhoudende lage rente en de financiële verplichting...

Coöperatie DELA behaalt Gouden Oor Erkenning

Coöperatie DELA behaalt Gouden Oor Erkenning

Coöperatie DELA heeft voor haar sector Verzekeren de Gouden Oor Erkenning niveau 1 behaald. DELA toont hiermee aan dat ze goed luistert naar haar klanten en...

Antonis benoemd tot directeur Intermediair Dela

Antonis benoemd tot directeur Intermediair Dela

Angélique Antonis is benoemd tot directeur Intermediair bij Dela Zij is de opvolger van Armand Baas Becking die eerder dit jaar de overstap maakte naar Hypotheek...

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid wordt meer en meer het onderscheidend vermogen van financieel adviseurs. Dat werd duidelijk op de vijfde VVP Dag van het Topadvies. Ook duidelijk...

Armand Baas Becking van Dela naar Hypotheek Visie

Armand Baas Becking van Dela naar Hypotheek Visie

Armand Baas Becking heeft de overstap gemaakt van Dela naar Hypotheek Visie. Hij is benoemd tot  directeur Strategie & Marketing van Financieel Visie en...

Lageropgeleiden halen advies vooral bij bank

Lageropgeleiden halen advies vooral bij bank

Lageropgeleiden stappen, als zij financieel advies nodig hebben bij een verandering in de leefsituatie, eerder naar de bank (42 procent) dan naar de onafhankelijke...

Dag van het Topadvies in beeld

Dag van het Topadvies in beeld

Klantgerichtheid wordt meer en meer het onderscheidend vermogen van financieel adviseurs. Dat werd duidelijk op de op 11 juni 2019 gehouden VVP Dag van het Topadvies....