Nieuwe re-integratieaanpak kankerpatiënten

Frank Romijn

De Amersfoortse, ArboNed, Re-turn, ABN Anri Social Impact Fund en Start Foundation gaan de komende twee jaar 140 werknemers die kanker hebben (gehad) met een nieuwe intensieve re-integratieaanpak ondersteunen om terug te keren naar werk. Op basis van wetenschappelijk onderzoek wordt bepaald of de re-integratiemethode is geslaagd.

Jaarlijks krijgen circa 40.000 werknemers de diagnose kanker. Het is vaak lastig om na de behandeling weer terug te keren naar het werk. Deze mensen hebben te kampen met vermoeidheid, minder concentratie en geheugenproblemen. Uiteindelijk verliest een kwart van hen zijn werk.

Deze nieuwe aanpak moet werknemers die herstellende zijn of hersteld zijn van kanker succesvol terug begeleiden naar het arbeidsproces.

De intensieve begeleiding is voor 140 deelnemers, Uitgevoerd door ArboNed en Re-turn. Uitgangspunt voor de nieuwe aanpak is blijven bewegen, zowel op fysiek, mentaal als werkvlak. De deelnemers krijgen ondersteuning van coaches die hen met een intensief programma begeleiden. Ook de werkgever is intensief betrokken. Zo wordt hij begeleid bij het voeren van de dialoog met de werknemer.

Voor de financiering heeft ABN Amro een Health Impact Bond in het leven geroepen. De investeerders stellen de benodigde financiering van de re-integratieaanpak beschikbaar en dragen het financiële risico. Ze krijgen pas uitbetaald door de opdrachtgever als de beoogde resultaten zijn gerealiseerd. Onafhankelijke beoordelaars bepalen in hoeverre de beoogde doelstellingen bereikt worden.

Frank Romijn, directeur Inkomensverzekeringen bij a.s.r./De Amersfoortse: "Het is mooi dat we ons met deze diverse groep belanghebbenden op een vernieuwende manier kunnen inzetten voor de re-integratie van werknemers met kanker. We willen niet dat deze mensen na de behandeling aan de zijlijn komen te staan, maar dat ze duurzaam inzetbaar zijn en weer normaal kunnen meedraaien in de maatschappij."

TNO en Tilburg University onderzoeken tot medio 2020 de effecten van de nieuwe re-integratiemethode.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova vindt dat banken brieven aan klanten toesturen met een verkeerd signaal. Op LinkedIn zegt ze boos te zijn op ING en met name op ABN Amro. "Nu...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

ABN Amro: “Woningmarkt op kookpunt”

ABN Amro: “Woningmarkt op kookpunt”

ABN Amro past haar woningmarktramingen opnieuw aan. De aanhoudende prijsstijging zorgt er volgens de bank voor dat het gemiddelde van dit jaar hoger zal uitkomen...

ABN Amro: hogere welvaart door digitaal geld

ABN Amro: hogere welvaart door digitaal geld

Digitale valuta kunnen, vooral in ontwikkelingslanden, leiden tot een hoger welvaartsniveau, zo stelt ABN Amro in het derde deel van het drieluik over cryptocurrencies....

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette...