Nma: consument kan tot meer dan 1000 euro besparen

Consuwijzer

De NMa loopt zich al warm voor haar nieuwe rol als consumentenautoriteit. De 'kartelwaakhond' heeft de vijftien meest gebruikte financiële producten op een rij gezet en vervolgens berekend hoeveel euro de consument kan besparen door te shoppen. Op de overheidswebsite Consuwijzer.nl kunnen consumenten zien hoeveel zij kunnen besparen door te shoppen. Volgens de NMa kan de gemiddelde besparing oplopen tot meer dan 1000 euro per jaar.

De NMa heeft de besparing berekend voor acht typen huishoudens. Voor het totaalpakket aan financiële producten die huishoudens afnemen (van zorgverzekering tot hypotheek) kan de besparing hoog oplopen. Omdat financiële producten over het algemeen voor een langere periode worden afgenomen, kan de totale besparing voor huishoudens volgens de NMa oplopen tot enkele duizenden euro’s. Ook voor losse financiële producten kan de besparing aanzienlijk zijn. Voor een hypotheek ligt de gemiddelde besparing tussen 300 en 400 euro netto per jaar. Het exacte bedrag is afhankelijk van het type hypotheek. De maximale besparing kan zelfs oplopen tot jaarlijks 800 euro. De NMa constateert dat bij sommige producten (doorlopende reisverzekering, inboedelverzekering en opstalverzekering) de prijs van de minst voordelige aanbieder twee tot zelfs drie keer zo hoog is als de prijs van de voordeligste aanbieder. “Zeker tijdens een economische crisis is het goed om te weten dat er geld te besparen valt door te shoppen.", zegt NMa-bestuurder Henk Don."Consumenten spelen daarnaast een cruciale rol, want door slim te shoppen, stimuleren zij de concurrentie tussen bedrijven om de gunst van de klant. Zonder druk van consumenten wordt er minder geïnnoveerd en zouden prijzen hoger zijn.” 

Op de website Consuwijzer.nl ('Praktisch advies van de overheid over uw rechten als consument') is een financieel besparingsoverzicht opgenomen. Hier is ook een stappenplan waarmee coonsumenten zelf aan de slag kunnen gaan om informatie te verzamelen over financiële producten die zij nodig hebben en die aansluiten bij hun wensen. Bij het verzamelen en vergelijken van de producten kunnen zij eventueel een financieel adviseur in de arm nemen (naast vergelijkingssites, familie/kennissen/vrienden en websites van aanbieders). Voor acht typen huishoudens heeft de NMa de mogelijke besparing berekend. Bij de vergelijking is geen rekening gehouden met eventuele overstapkosten. Het gaat om nieuw af te sluiten producten. Hieronder de gemiddelde besparing per huishouden:

- jonge alleenstaande: 215 euro

- jong stel: 1075 euro

- jong gezin: 1018 euro

- oudere alleenstaande: 379 euro

- ouder stel: 984 euro

- ouder gezien: 1128 euro

- gepensioneerde alleenstaande: 360 euro

- gepensioneerd stel: 645 euro

De NMa gaat vanaf 2013 samen met de Consumentenautoriteit en OPTA verder onder de naam Autoriteit Consument en Markt (ACM). De nieuwe toezichthouder wil markten laten werken om de belangen van consumenten te waarborgen. Behalve op consumentenbescherming richt de ACM zich op sectorspecifiek markttoezicht en mededingingstoezicht.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Robbert - 21 oktober 2012

Let op....Er is bij de vergelijking geen rekening gehouden met eventuele overstapkosten. Het gaat dus om nieuw af te sluiten producten......dit staan niet in het persbericht (wel in de kleine lettertjes van de site)

Geert - 19 oktober 2012

De enige reden dat de NMA nu komt met dit bericht is om de BTW-verhoging en de verhoging van de ziektekosten voor 2013 alsmede allerlei tariefsverhogingen te 'rechtvaardigen'. Het zal bij de NMA niet opkomen om de overheid te adviseren de (ontslag) rechten van ambtenaren gelijk te stellen aan die van de 'gewone' werknemers en evenmin om mensen die niets presteren en/of overbodig zijn te ontslaan. Daarnaast vindt men het prima dat de leidinggevenden en de mensen met veel invloed regels aan hun laars lappen. Het voetvolk, de gewone man en de hardwerkend adviseur zijn de klos. Wat dat betreft verandert er niks!

Jan - 19 oktober 2012

Kan de NMA ook even uitzoeken welke overheid het meest gedegen met belastinggeld omgaat en als een bijlage de belastingtarieven (all-in) publiceren. Dat scheelt veel meer dan bovengenoemde bedragen.

Willem - 19 oktober 2012

KPN breekt contracten open met slechts één mogelijkheid: je mag nu direct weg. Jaarcontracten c.q. lopende contracten worden direct verhoogd met 30 procent. Terwijl in de algemene voorwaarden staat jaarlijkse indexatie. Waar blijft het vergelijken van NMa-OPTA-Consuwijzer? Zelfs als hiermee ook wordt overtreden een HR uitspraak over algemene voorwaarden. Wij kijken er naar maar het is een civiele zaak. Concreet: los eerst de zaken op waarvoor u bent aangesteld voordat er een suggestie wordt gedaan die niet inhoudelijk wordt onderbouwd.

Erik - 19 oktober 2012

Laten we voorop stellen dat het niet de taak van de NMA is om zich bezich te houden met het te kort door de bocht geven van adviezen over financiële diensten. De reactie van Adfiz is naar mijn mening helaas een zinloos. Adfiz kan zich beter afvragen waarom consumenten, consumenten organisaties en overige bedrijvenen / instelling zich bemoeien me financiële dienstverlening. Wordt het niet eens de hoogste tijd om met de tijd mee te gaan en eerst zelfreflectie toe te passen alvorens te reageren.... Adfiz en haar leden kunnen beter concreet vertellen zij conctreet voor de klant doet en wat de klant van de financieel dienstverlener mag wachten. Vervolgens dient er een adequaat keurmerk te worden opgesteld waarna deze belangen uitdragen kunnen worden en vervolgens kunnen worden verdedigd.

Pollo - 19 oktober 2012

@ Geert, de gemiddelde zelfstandige heeft de afgelopen jaren 20-30% van het inkomen ingeleverd, niet alleen in onze tak van sport, maar ook in de bouw en aanverwante bedrijfstakken. Denk je dat ambtenaren bereid zijn bijvoorbeeld 2% loon in te leveren? Er wordt nu zogenaamd "bezuinigd" ik zie alleen maar lastenverzwaringen.

Tsjongejonge - 19 oktober 2012

Misschien kunnen ze ook de Verzekeringssite overnemen. Scheelt wat onderzoeken.

Ironie - 19 oktober 2012

Het zou de NMA sieren zich eens te richten op een level playing field, daar heeft de consument wat aan! Alsof prijs het enige is. Zolang dat niet gebeurt neem ik deze club niet serieus. Momenteel kwalificeert de adviseur zich als enige als dé autoriteit waarbij de belangen van de consument het beste gediend worden. Hebben de politiek en AFM met de -4 maal per jaar!- rapporten over de financieel onbenullige Nederlander daar al eens over nagedacht? Het wordt tijd dat niet alleen gesproken wordt over klantbelang maar dat daar daadwerkelijk iets - en dan bedoel ik meer dan een internetpagina - aan gedaan wordt.

Rob van Sneladvies.nl - 19 oktober 2012

Bij deze berekeningen is geen rekening gehouden met tariefsverhogingen van de meest voordelige verzekeraars zowel als tariefsverlagingen van de duurste verzekeraars.

Verzekeringssite onderstreept conclusies nma

Verzekeringssite onderstreept conclusies nma

Alleen al op hun autoverzekering, kunnen Nederlanders in totaal zo;n 800 miljoen euro besparen, beweert de Verzekeringssite. Verzekeringssite.nl onderstreept de...

Weurding: NMa shopt onverstandig

Weurding: NMa shopt onverstandig

Na Adfiz zet ook het Verbond van Verzekeraars kritische kanttekeningen bij het 'shopadvies' van de NMa. Alleen selecteren op prijs is onverstandig, benadrukt Verbondsdirecteur...

Adfiz: shop-advies NMa ongepast

Adfiz: shop-advies NMa ongepast

Adfiz is kritisch over conclusies van de NMa naar prijsverschillen bij financiële producten. De NMa zei vandaag dat consumenten meer moeten shoppen, omdat ze daarmee...

Valt nma over overstapdrempels

Valt nma over overstapdrempels

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaat onderzoeken of er overstapdrempels zijn bij financiële producten die door veel consumenten gebruikt worden....

Nma: meeste vergelijkingssites onder de maat

Nma: meeste vergelijkingssites onder de maat

De Nederlandse Mededingingsautoriteit vindt de kwaliteit van de meeste vergelijkingssites voor spaarrekeningen en reisverzekeringen onder de maat. De NMa adviseert...

Nma: geen sprake van verzekeringsparadox

Nma: geen sprake van verzekeringsparadox

De NMa heeft Carglass niet kunnen betrappen op overtreding van het mededingingsrecht bij autoruitreparatie. Ook is er geen sprake van de zogenoemde verzekeringsparadox....

Hypotheekrente omlaag door griekse toestanden

Hypotheekrente omlaag door griekse toestanden

Een aantal hypotheekverstrekkers heeft de afgelopen dagen de hypotheekrente verlaagd en de verwachting is dat grotere banken dat voorbeeld zullen volgen, schrijft...