"Normaal blijven doen over AVG"

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

"De geweldige inspanningen die aanbieders nu in het kader van de AVG moeten doen, wekt bij veel financieel adviseurs de indruk dat ook zij een enorme inspanning moeten leveren om aan de AVG te voldoen. Dat zorgt voor een hoop onnodige stress.” Aldus DFO-directeur Jurjen Oosterbaan bij de bekendmaking dat in één week tijd meer dan 1.200 onderdelen zijn gedownload op de door DFO ontwikkelde Privacy Portal

Oosterbaan: “De AVG heeft voor banken en verzekeringsmaatschappijen grote gevolgen. Deze organisaties beschikken over veel data, zijn kapitaalkrachtig en hebben maatschappelijk maar een beperkte goodwill. Binnen de AVG is dat een risicovolle cocktail. Het is dat ook te begrijpen dat binnen deze instellingen vergaande maatregelen worden getroffen om te zorgen dat men op alle punten voldoet aan de AVG."

Adviseurs moeten zich volgens Oosterbaan hier niet gek door laten maken: “De AVG zit in hoofdlijnen logisch in elkaar. De adviseur mag alleen persoonsgegevens gebruiken waarover hij op grond van de wet ten behoeve van de werkzaamheden van de klant moet beschikken, of waarvoor hij van de klant toestemming heeft ontvangen. Vervolgens mag hij de gegevens alleen gebruiken voor het doel waarvoor hij deze gegevens heeft ontvangen en moet hij zorgvuldig met de gegevens omgaan.

"Ik denk dat voor de meeste kantoren geldt dat men al lang werkt conform deze kernbeginselen. Wat nieuw is dat er nu op het kantoor een aantal zaken moeten worden geformaliseerd. Dat kan uitstekend met centraal ontwikkelde modeldocumenten."

Gebruikers van de DFO Privacy Portal krijgen toegang tot alle documenten die door het bureau in het kader van de AVG zijn ontwikkeld.

Reactie toevoegen

 
Veel potentie bij bereidheid tot vernieuwing

Veel potentie bij bereidheid tot vernieuwing

Financieel adviseurs maken gebruik van diverse dienstverleners. Denk aan softwareleveranciers, service providers en opleiders. Deze toeleveranciers worden geschaard...

Koper assurantieportefeuille zoekt rendement

Koper assurantieportefeuille zoekt rendement

Uit onderzoek van Bureau DFO onder financieel adviseurs blijkt dat de belangstelling voor assurantieportefeuilles nog altijd groot is. Ook de waarde die de markt...

"We maken de sector saai door er te weinig over te praten"

"We maken de sector saai door er te weinig over te praten"

De sector is niet saai. We maken het saai door er niet over te praten, aldus Jurjen Oosterbaan van Bureau DFO. "Het dienend zijn aan de samenleving vraagt om...

Spiegel van de samenleving

Spiegel van de samenleving

De sector is niet saai. We maken het saai door er niet over te praten, betoogt Jurjen Oosterbaan in zijn recente blog op het New Financial Forum. De blog op het...

"Beste financiële software van Adviesbox, Klik & Sluit en Online pro"

"Beste financiële software van Adviesbox, Klik & Sluit en Online pro"

De financiële software van Adviesbox, Klik & Sluit en Online Pro worden het hoogst gewaardeerd door het intermediair, zo blijkt uit het onderzoeksrapport...

Fonds voor vakpers

Fonds voor vakpers

Jurjen Oosterbaan pleit voor een fonds voor de vakpers, zodat verantwoorde journalistiek behouden blijft. In het belang van de sector. We leven in een bijzondere...

Oosterbaan pleit voor fonds voor vakpers

Oosterbaan pleit voor fonds voor vakpers

Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) pleit in een blog op New Financial Forum voor een fonds voor de vakpers, zodat het voortbestaan van verantwoorde journalistiek gewaarborgd...

Trends en  adviezen in  digitalisering

Trends en adviezen in digitalisering

Elke financiële dienstverlener realiseert zich dat ‘digitalisering’ voor de eigen onderneming steeds belangrijker wordt. Maar waar te beginnen...

Adviseurs: stad Holland beste Zorgverzekeraar

Adviseurs: stad Holland beste Zorgverzekeraar

Stad Holland Zorgverzekeraar is in het jaarlijkse D & O Zorgonderzoek 2016 door financieel adviseurs verkozen als beste zorgverzekeraar. In het onderzoek zijn...

D&o: grote verschillen in prestaties hypotheekverstrekkers

D&o: grote verschillen in prestaties hypotheekverstrekkers

Er zijn grote verschillen tussen de prestaties van geldverstrekkers, aldus onderzoek van Bureau D&O. "Zorgelijk en eigenlijk niet acceptabel vinden wij...