Nvga: partnership moet weer boventoon voeren

De versgekozen voorzitter Ron Gardenier (UMG) riep tijdens het NVGA-congres 2016 in de Van Nelle Fabriek op tot verbinding. De verharding de afgelopen jaren in de verstandhouding tussen gevolmachtigden en volmachtgevers dient weer plaats te maken voor samenwerking en echt partnership.
 

Gardenier liet merken dat wat de NVGA betreft het beloningsdossier, waar de voorbije tijd zoveel energie in is gaan zitten, gesloten is. Hij riep op te focussen op andere dossiers die meer de aandacht verdienen: risicobeheersing, rendement en innovatie. De voorganger van Gardenier, Michael de Nijs (Voogd & Voogd) blijft aan als bestuurslid met speciaal Innovatie in zijn portefeuille, vertelde Gardenier.

“Innovatie is noodzaal om te overleven”, aldus de nieuwe voorzitter. “We kunnen het ons niet permitteren om rustig af te wachten. We kunnen niet meer teren op de marges van portefeuilles uit het verleden, we moeten nu anticiperen op ontwikkelingen. De opmars van Big Data is niet te stuiten. Start-ups proberen met disruptieve oplossinen bestaande structuren omver te werpen. Digitalisering is zeker niet de heilige graal. Maar digitalisering met de human touch zal bepalen welke bedrijven succesvol zullen zijn.”

Cruciaal ook: datakwaliteit. Daar is nog wel wat te winnen in volmachtland. Gardenier: “We hebben veel tijd besteed aan het ontsluiten van data en het vormgeven van dataprotocollen. Er is veel bereikt. Maar de kwaliteit van de data laat nog te wensen over.”

 

Autonoom rijden
In lijn met het thema van het congres, Innovatie 3.0, gingen de sprekers in op vernieuwing. Zo besprak Peter Bleumer van Volvo Cars Nederland de implicaties van autonoom rijden. Dat autonoom rijden doorzet, daar is Volvo van overtuigd. Het is ook de manier om de missie van de autofabrikant te verwezenlijken: in 2020 raakt niemand meer ernstig gewond of komt te overlijden in een nieuwe Volvo.

Bleumer liet zien dat Volvo technisch gezien al heel ver is met autonoom rijden. En de ontwikkeling is niet meer te stuiten. Des te belangrijker dat de samenleving antwoorden formuleert op de vele juridische vragen die autonoom rijden nog omringen. Voorbeeld: auto staat te wachten voor rood stoplicht, ziet dat er iemand boven op dreigt te knallen en rijdt door rood om de botsing te voorkomen. Er is dus een ongeluk voorkomen. Maar de eigenaar maakt toch kans op een bon wegens rijden door rood.

Er zijn ook gevolgen voor de verzekeringssector. Volvo is bereid de aansprakelijkheid op zich te nemen voor de autonoom rijdende auto. En is bereid dit risico te verzekeren. Dat zou grote gevolgen hebben voor de huidige situatie, waarin de eigenaar zelf een verzekering sluit. Overigens blijft dat laatste natuurlijk van belang voor de momenten waarop hij zelf wil rijden. Maar de verwachting is dat mensen dit uiteindelijk niet meer zullen willen als ze het gemak van autonoom rijden eenmaal hebben ervaren. Of zoals Bleumer het stelde: “Vroeger verplaatste men zich per paard van A naar B, daarna werd paardrijden een hobby. Nu gaat men met de auto van A naar B, straks is zelf autorijden een hobby.”

Om duidelijk te maken hoe snel het kan gaan: Volvo ziet de omzet uit onderdelen voor schadeherstel snel teruglopen. Want hoe intelligenter de auto, hoe minder brokken (mensen zijn verantwoordelijk voor veruit het grootste deel van de schades die worden gereden).

Een verdere disruptie: autonoom rijden vereist complexe systemen (in de nieuwe Volvo XC90 zitten bijvoorbeeld 90 systemen, die ook nog eens met elkaar communiceren). Schadeherstel dient daarom door gespecialiseerde mensen te gebeuren. Vandaar dat Volvo verwacht dat met steeds minder herstellers zal worden samengewerkt, Die herstellers zijn dan echter wel goed vertrouwd met de complexe techniek.

Reactie toevoegen

 
Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Het Verbond van Verzekeraars, Adfiz en de NVGA slaan met SIVI de handen ineen om hun leden te informeren over de transitie van het Digitaal Paspoort naar eHerkenning,...

NVGA en Verbond bereiken overeenstemming over VSV

NVGA en Verbond bereiken overeenstemming over VSV

De NVGA en het Verbond van Verzekeraars hebben een Voorbeeld Samenwerkingsovereenkomst Volmacht (VSV) gepubliceerd. De nieuwe VSV loopt vanaf nu tot januari 2022. Het...

Persoonlijk contact en interactie

Persoonlijk contact en interactie

Voor de nieuwe artikelenreeks ‘Volmachtbedrijf centraal’ in VVP wordt een ‘voorbeeldkantoor’ uitgelicht, waarmee een NVGA-bestuurslid een...

COR daalt in volmachtmarkt onder honderd procent

COR daalt in volmachtmarkt onder honderd procent

De  Combined Operating Ratio (COR) in de volmachtmarkt voor schadeverzekeringen is voor het eerst sinds 2015 onder de 100 procent uitgekomen, een daling in...

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

(Uit VVP-special Digitale Transformatie) “Het massaal omarmen door verzekeraars én volmachtbedrijven van het door de Stichting Uniforme Inrichting...

NVGA stelt deelname aan Stichting Uniforme Inrichting Volmachtketen verplicht

NVGA stelt deelname aan Stichting Uniforme Inrichting Volmachtketen verplicht

Tijdens de Algemene Ledenvergadering hebben de NVGA-leden besloten de lidmaatschapsvoorwaarden aan te scherpen en deelname aan de nieuwe Stichting Uniforme Inrichting...

Premievolume volmachtmarkt in 2018 ruim 3,6 miljard euro

Premievolume volmachtmarkt in 2018 ruim 3,6 miljard euro

In 2018 hebben gevolmachtigde agenten voor 3,6 miljard euro aan premie (schade en inkomen) gerealiseerd. Het premievolume in het volmachtkanaal is sinds 2015 met...

Ron Gardenier:  steeds minder verzekerbereidheid bij verzekeraars

Ron Gardenier: steeds minder verzekerbereidheid bij verzekeraars

Het jaar van de verharde markt. Zo kenschetste NVGA-voorzitter Ron Gardenier het afgelopen jaar in zijn speech tijdens de algemene ledenvergadering. "Met name op...

Verbond en NVGA publiceren nieuwe SWO volmachten niet gezamenlijk

Verbond en NVGA publiceren nieuwe SWO volmachten niet gezamenlijk

In tegenstelling tot eerdere versies, is de Voorbeeld Samenwerkingsovereenkomst Volmacht van 2019 door het Verbond gepubliceerd zonder met de NVGA overeenstemming...

NVGA verheugd over komst Maas Lloyd op volmachtmarkt

NVGA verheugd over komst Maas Lloyd op volmachtmarkt

De NVGA zegt de komst van Maas Lloyd op de Nederlandse volmachtmarkt toe te juichen. “De verzekeraar heeft in de afgelopen jaren haar vertrouwen in de volmachtmarkt...