NVGA verbaasd over visie Verbond ten aanzien van volmachtbeloning

Ron Gardenier LI 2018 resized

De NVGA zegt verbaasd kennis te hebben genomen van het Verbondsstandpunt dat volmachtbeloning voor transparantie in aanmerking komt omdat anders te vrezen valt voor een waterbedeffect. NVGA-voorzitter Ron Gardenier: "Wij delen de motivatie van het Verbond in het geheel niet. Volmachtbeloning is de vergoeding die een volmachtgever betaalt voor het verrichten van werkzaamheden die hij anders zelf verricht en waarover onderling contractuele afspraken zijn gemaakt inzake de hoogte van de vergoedingen en de daaraan verbonden kwaliteitseisen. Het zogenaamde waterbedeffect kon in 2011 al niet worden aangetoond en is nu ook niet aan de orde. Toen is de ‘passende’ volmachtbeloning ingevoerd, meer transparantie geregeld over de werkzaamheden van het volmachtbedrijf en de verplichting ingevoerd dat een volmachtbedrijf in een aparte juridische entiteit moet worden ondergebracht, los van het bemiddelingsbedrijf. De volmachtbeloning wordt door de verzekeraar eenzijdig bepaald en is de afgelopen jaren alleen maar gedaald. Er is geen
waterbedeffect en dat gaat er ook niet komen.”

Afgelopen week is de consultatie Wijzigingsbesluit Financiële Markten 2021 gesloten. Op genoemde consultatie heeft de NVGA "niet gereageerd omdat deze betrekking heeft op provisietransparantie hetgeen niet van toepassing is op een volmachtbedrijf. Overigens steunt de NVGA hierin de zienswijze van Adfiz volledig. De NVGA vindt het spijtig te constateren dat sommige marktpartijen deze consultatie aangrijpen om hun zienswijze ten aanzien van volmachtbeloning in de discussie te betrekken, waaronder nu dus ook het Verbond van Verzekeraars".

Gardenier: “Recentelijk is het ons gelukt om met het Verbond van Verzekeraars tot overeenstemming te
komen over een belangrijk discussiepunt rondom data en dit te regelen in een gezamenlijke Voorbeeld Samenwerkingsovereenkomst Volmacht. Verheugd waren wij dat de prioriteit weer kon liggen op de verdere professionalisering van het Volmachtbedrijf, waarin wij samen met het Verbond van Verzekeraars al flinke stappen hebben gezet. Wij waren dan ook verbaasd over de visie van het Verbond ten aanzien van volmachtbeloning waarmee wij afgelopen vrijdag in de pers werden geconfronteerd en waarover ook niet eerder met de NVGA is gesproken. Wij hopen niet weer een dossier te hebben met het Verbond waarin wij
tegenover elkaar komen te staan. De NVGA focust zich liever op het verder professionaliseren van het volmachtkanaal en de samenwerking daarin met onze businesspartners.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Willem van Spronsen - Financieel dienstverlener 18 augustus 2020

Het Verbond is de bedrijfstak onnodig aan het besmeuren. Het tekent met wat voor woordvoerder van de (grote) verzekeraars we te maken hebben. Het begrip waterbed- effect heeft immers haar oorsprong en betrekking op drugshandel. Het is een zware aantijging en geblaat in een loze ruimte. Het is aan te merken als gedrag om negatieve aandacht te trekken om zelf als het op inhoud aankomt uit de schijnwerpers te blijven. Waar gaat het dan qua feiten dan wel om. Ik heb daarop een aantal vragen, antwoorden en stellingen geformuleerd. Het uitgangspunt daarbij is de Netto Kostprijs van het verzekeringsproduct dat verzekeraars leveren. 1. Zijn de kosten die een verzekeraar maakt in de Netto Kostprijs verwerkt, ja of nee? Het antwoord is JA. 2. Is de bruto kostprijs gelijk aan de Netto Kostprijs + een winstopslag voor de verzekeraar? Het antwoord is JA. 3 Is commissie of provisie een winstopslag op de hiervoor genoemde bruto kostprijs? Het juiste antwoord is NEE. De kosten van het intermediair dienen namelijk nog met de commissie of provisie te worden verrekend. Zijn de uitlatingen van het Verbond in dat kader als normaal te beschouwen? Totaal niet. Normaal en binnen de juiste proportie zou zijn, in vergelijk met het intermediair, qua passieve transparantie, dat verzekeraars op zijn minst hun winstopslag op het product specificeren, als de klant daar om verzoekt. Om het vergelijk helemaal compleet te kunnen maken zouden ze ( de verzekeraars) achteraf ook hun Netto Kostprijs kenbaar dienen te maken. Ze hebben eerst nog een inhaalslag te maken qua transparantie. Iedere discussie hier buiten is een schijndiscussie gevoed met aantijgingen. Het antwoord is nu aan het Verbond.

Wietse Numan - Numan Assurantiën 18 augustus 2020

De algehele reactie van het verbond van verzekeraars op de consultatie voelt als een dolk in de rug van het intermediair; en dat is dan de belangenbehartiger van de partijen waar wij, helaas, zaken mee moeten doen....... Erg bedenkelijk allemaal......(understatement)

geert sijbring - admicon 18 augustus 2020

Kees ik ben het helemaal eens met jou, het gedrag is werkelijk van een aart die lijkt op verraad. Zo ook het gedrag van u overheid die gewoon meedoet, De nieuwe wet van transparantie is daar weer een voorbeeld van , wij wel en de directe kanalen en internet , garages ,fietsen handel en reisorganisatie niet. het is wel duidelijk dat wij moet verdwijnen ook het provisie verbod is daar een voorbeeld van. Maar de klant betaald de rekening , die komen nu in een kwetsbare positie want ze verzekeren zich niet , want wij komen niet meer langs omdat we niet meer verdienen Veel klanten weten echt niet wat er gebeurd en waar de overheid zich niet meer bekommerd over de financiële positie van de burger. ( behalve voor de rijken wel) Ik zie het als een mogelijkheid om de burger weer afhankelijk en kwetsbaar te maken. Kunnen ze weer controle over de burger. Ik noem het gewoon volk verraders Gelukkig hebben ze hun straf al. , want daar ga ik niet over .

Kees van den Berg - Depremievergelijker.nl 18 augustus 2020

Net zoals het probleem van relschoppers in Utrecht en Den Haag niet echt bij de naam wordt genoemd, doen wij, gevolmachtigden en intermediair, dat ook niet over het verraderlijke gedrag van verzekeraars met hun verbondsclub. De Nederlandse volksaard, wegkijken, blijkt diep geworteld. Althans, dit aspect. Wie ontkent, dat het verbond (geen hoofdletter) ons gewoon al heel lang dwarsboomt waar mogelijk, schaft zichzelf af. Het gepamper in het sociale domein heeft de samenleving op het spoor gezet naar de wetteloosheid die we nu meemaken. Nu wij hetzelfde, veel te voorzichtige, gedrag vertonen, zijn we inmiddels een willoze speelbal geworden van Weurding cum suis. Het aantal decibellen waarmee maatschappijen schreeuwen, datze ons zo waarderen, is evenredig aan hun verlangen om ons te laten verdwijnen. Dumptarieven in de markt zetten, acceptatienormen voor het intermediair verzwaren, en dat maniakale gehamer die "transparantie" De reden van het laatste, is natuurlijk duidelijk: "laat die dure adviseur links liggen, beste klant" Het zijn nooit heren geweest, maar onbetrouwbare opportunisten. Graag word ik uitgenodigd door welke verzekeraar dan ook, zodat ik dit hem of haar in het gezicht kan zeggen. Het gedrag is te liederlijk voor woorden. Het zal stil blijven van die kant. "Ons soort mensen" gaat toch niet om met het Plebs (wèl met hoofletter) dat hen ooit groot maakte? Et tu Brute....

Bien - Unirisk 18 augustus 2020

Heeft het zin om te weten hoe de kostprijs van een kar met boodschappen is opgebouwd, of van een huis, of een auto? Misschien interessant voor een econoom. Op welke wijze het klantbelang hierbij gediend is, is mij een raadsel. Volmacht zijn uitbestede werkzaamheden van de verzekeraar. Als de verzekeraar andere zaken uitbesteed, zoals ICT of marketing, worden die kosten dan ook transparant gemaakt?

Rico - Becon Assurantiën 18 augustus 2020

De verzekeraars snap ik niet. Stop met de volmachten en het probleem is er niet meer toch? Waarom moet je daarvoor een andere partij in diskrediet brengen? Het eventuele voordeel komt bij de verzekeraars terecht en niet bij de consument daar kun je gif op innemen.

Verbond en NVGA presenteren nieuwe VSV en VPV

Verbond en NVGA presenteren nieuwe VSV en VPV

Het Verbond van Verzekeraars en de NVGA hebben een nieuwe Voorbeeld Samenwerkingsovereenkomst Volmacht (VSV) en een Voorbeeld Poolovereenkomst Volmacht (VPV) gemaakt....

Verbond en NVGA updaten Leidraad Sanctiewet Volmacht

Verbond en NVGA updaten Leidraad Sanctiewet Volmacht

Het Verbond van Verzekeraars en de NVGA vullen de Leidraad Sanctiewet Volmacht aan met requirements en praktische voorbeelden. De huidige leidraad werd in 2018...

Verzekeringssector van start met Directe Schadeafhandeling

Verzekeringssector van start met Directe Schadeafhandeling

Zoals eerder aangekondigd is de verzekeringssector van start gegaan met Directe Schadeafhandeling. Met deze nieuwe dienstverlening kan schade sneller en eenvoudiger...

Contactgroep Automatisering: hoogste tijd voor nieuwe sectorbrede afspraken

Contactgroep Automatisering: hoogste tijd voor nieuwe sectorbrede afspraken

De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) heeft met instemming kennisgenomen van de 'Verkenning naar uitbestedingsrisico’s bij financieel dienstverleners'...

Er voor de klant zijn bij wezenlijke schades

Er voor de klant zijn bij wezenlijke schades

(NVGA in katern Zakelijk & Inkomen in VVP 3) Victor Insurance is één van de grootste volmachtbedrijven ter wereld en actief in onder andere Noord-Amerika,...

NVGA: schouders blijven zetten onder uniforme inrichting volmachtketen

NVGA: schouders blijven zetten onder uniforme inrichting volmachtketen

Het totale premievolume van de sector Schade en Inkomen NVGA en niet NVGA-leden in volmacht is in 2020 gestegen met ruim drie procent tot ruim vier miljard euro....

De toekomst van volmacht is…

De toekomst van volmacht is…

(AFM, NVGA en Verbond in katern 'Volmachten vol in bedrijf!' in VVP 1-2021) De toekomst van volmacht is… VVP vroeg het aan het Verbond van Verzekeraars,...

Je klant kennen en begrijpen

Je klant kennen en begrijpen

(Uit katern 'Volmachten vol in bedrijf!' in VVP 1-2021) In 1946 startte de opa van Alwien Geerts het bedrijf, vanuit een boerderij in Brabant. Inmiddels staat...

Onthouden dat we wederzijds waarde moeten toevoegen

Onthouden dat we wederzijds waarde moeten toevoegen

(Volmachtbedrijf Centraal' door Carolien Sala, NVGA, in VVP 6-2020) In de reeks ‘Volmachtbedrijf Centraal’ in VVP gaat een NVGA-bestuurslid in gesprek...

Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Het Verbond van Verzekeraars, Adfiz en de NVGA slaan met SIVI de handen ineen om hun leden te informeren over de transitie van het Digitaal Paspoort naar eHerkenning,...