Nvhp: alert zijn op financieringsvoorbehoud

Mark Sanders 2016

De NVHP roept financieel adviseurs op de komende tijd extra alert te zijn op de termijn van een financieringsvoorbehoud in het kader van de hypotheekadvisering aan consumenten. De vereniging voor hypothecair planners wijst hierop omdat geldverstrekkers de eisen van de Europese hypothekenrichtlijn op verschillende wijze interpreteren en implementeren.

De Europese hypothekenrichtlijn (Mortgage Credit Directive) die deze zomer van kracht wordt in Nederland, heeft grote gevolgen voor het acceptatieproces van hypotheken door banken en andere geldverstrekkers. Alle geldverstrekkers gaan over tot wijziging van hun acceptatieprocessen. Hierbij treden echter grote verschillen tussen geldverstrekkers op, constateert de NVHP. Sommige geldverstrekkers gaan werken met voorlopige en definitieve offertes. Andere geldverstrekkers zullen echter pas een offerte verstrekken nadat alle relevante documenten door de consument zijn aangeleverd. Hierdoor kan het voorkomen dat een aanvraag nog in behandeling is op het moment dat het financieringsvoorbehoud is verstreken, aldus de NVHP.

 

Financieringsvoorbehoud

De bewaking van het tijdig inroepen van een financieringsvoorbehoud is, volgens vaste jurisprudentie, primair de verantwoordelijkheid van de consument. Maar uit uitspraken van onder meer de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid blijkt dat bijkomende omstandigheden er toe kunnen leiden dat de adviseur toch de verantwoordelijkheid draagt om de consument tijdig te waarschuwen dat binnen de overeengekomen termijn van het financieringsvoorbehoud geen definitieve beslissing zal komen over de aanvraag voor de hypotheek.
“Los van de aansprakelijkheid zal een goed adviseur als zijn taak zien dat de klant niet in de problemen komt doordat hij niet tijdig een beroep doet op het financieringsvoorbehoud", zegt Mark Sanders, plaatsvervangend voorzitter van de NVHP. "Door de wijzigingen in de acceptatieprocedures zal het zeker in de eerste fase regelmatig voorkomen dat een aanvraag nog in behandeling is op het moment dat het financieringsvoorbehoud is verstreken. Ook dan kan de consument in problemen komen. Er is dan immers nog geen afwijzing die een beroep op het financieringsvoorbehoud rechtvaardigt, terwijl er ook geen zekerheid is dat de financiering wordt toegekend."

Juist in de overgangsfase waarin de sector zich nu bevindt, kunnen hypotheekadviseurs volgens Sanders extra waarde hebben voor hun klanten door de termijn van het financieringsvoorbehoud scherp te bewaken. "Voor consumenten wordt het nog verstandiger om al in de oriëntatiefase contact op te nemen met een adviseur, zodat al tijdig waar mogelijk begonnen kan worden met het verzamelen van alle relevante documenten.”
 

Overzicht uitspraken Kifid
De NVHP heeft voor haar leden een overzicht gemaakt van de uitspraken van het Kifid over de zorgplicht van de financieel adviseur met betrekking tot het financieringsvoorbehoud. Ook niet leden van de NVHP kunnen deze notitie aanvragen via info@hypothecairplanner.nl
 

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...