Ombudsman Pensioenen pleit voor empathie

Familie - pensioen

De Ombudsman Pensioenen ziet het aantal klachten afnemen, maar pleit ook voor meer coulance en empathie. "Curciaal bij de klachtenbehandeling."

In 2013 nam de Ombudsman 616 zaken in behandeling; in 2014 waren dat er 501. Na jaren van stabiliteit, is het aantal klachten aan het afnemen. De aanvankelijk verwachte stijging van het aantal klachten, bijvoorbeeld door de introductie van het pensioenregister (mijnpensioenoverzicht.nl) en de verslechterende economische situatie, bleef uit. De Ombudsman: “Het aantal voorgelegde zaken is gering als bedacht wordt dat er jaarlijks miljoenen pensioenmutaties worden doorgevoerd. De interne klachtbehandeling van de pensioenuitvoerders zelf voorkomt ongetwijfeld dat er meer zaken aan mij worden voorgelegd dan nu het geval is”.
Het vertrouwen in de financiële wereld in het algemeen en specifiek ook het vertrouwen in ons pensioenstelsel en in de pensioenuitvoerders staat al geruime tijd onder druk. "De toon of de snelheid van de reactie kan bijdragen aan een positiever imago van pensioenuitvoerders. Pensioenuitvoerders hebben een algemene zorgplicht. Volgens de Ombudsman zouden pensioenuitvoerders gelet op deze zorgplicht redelijkerwijze coulance kunnen betrachten bij het wegnemen van onvrede over een bepaalde kwestie en de klager vaker met empathie bejegenen."
 

Reactie toevoegen

 
Ombudsman Pensioenen: "Dek het uitlooprisico bij arbeidsongeschiktheid af"

Ombudsman Pensioenen: "Dek het uitlooprisico bij arbeidsongeschiktheid af"

Dek het uitlooprisico bij arbeidsongeschiktheid af. Dat is een van de aanbevelingen van de Ombudsman Pensioenen in zijn jaarverslag 2022. De Ombudsman, Jeroen Steenvoorden:...

Jeroen Steenvoorden nieuwe Ombudsman Pensioenen

Jeroen Steenvoorden nieuwe Ombudsman Pensioenen

Jeroen Steenvoorden is maandag (1 november) Henriëtte de Lange opgevolg als Ombudsman Pensioenen. Steenvoorden (60) is vanaf het begin van zijn loopbaan actief...

“Pensioenuitvoerders herkennen klachten nog steeds niet snel genoeg“

“Pensioenuitvoerders herkennen klachten nog steeds niet snel genoeg“

“Het blijft pijnlijk om te zien hoeveel moeite sommige mensen moeten doen om hun klacht behandeld te krijgen.” Aldus de Ombudsman Pensioenen Henriëtte...

Henriëtte de Lange nieuwe Ombudsman Pensioenen

Henriëtte de Lange nieuwe Ombudsman Pensioenen

Henriëtte de Lange (49) wordt per 1 januari 2019 de nieuwe Ombudsman Pensioenen. Zij volgt Piet Keizer op die met pensioen gaat. De carrière van Henriëtte...

Ombudsman Pensioenen: positie deelnemer versterken

Ombudsman Pensioenen: positie deelnemer versterken

Pensioenuitvoerders moeten vaker een uitspraak van de ombudsman opvolgen, tenzij de pensioenuitvoerder zwaarwegende redenen heeft om dit niet te doen. Ook zou de...

"Pensioendossiers langer bewaren dan zeven jaar"

"Pensioendossiers langer bewaren dan zeven jaar"

Ombudsman Piet Keizer riep bij de overhandiging van zijn jaarverslag 2016 pensioenuitvoerders op om dossiers langer te bewaren dan de zeven jaar die wettelijk is...