"onbegrijpelijk dat Adfiz niet inhaakt op adviesgarantieregeling"

Ron Bavelaar

"Wij vinden dat Leo de Boer een terecht punt aansnijdt en begrijpen ook niet dat Adfiz daar niet op inhaakt", aldus Ron Bavelaar, directeur Hypotheekshop.

De Hypotheekshop zelf haakt in op de oproep van Verbondsdirecteur De Boer aan het intermediair om een vangnetregeling voor de zorgplicht te organiseren voor consumenten wiens intermediair om wat voor reden dan ook van de aardbodem is verdwenen. "Wij hebben aangegeven dat wij zo’n vangnetregeling nog voor het eind van het jaar willen organiseren", aldus Bavelaar.

De oproep van De Boer zorgde voor nogal wat commotie onder het intermediair. En ook belangenorganisatie Adfiz liet zich niet onbetuigd. 'Boer met kiespijn' luidde de officiële reactie. "Adviseur weg en de klant een probleem? Welnee, een nieuwe adviseur is zo gevonden. Maar wat als de verzekeraar omvalt? Dan heeft de klant een groot probleem: polis weg, kapitaal weg, pensioen weg. Prima plan dus, zo’n garantieregeling, maar dan wel voor de verzekeraars. Wij pleiten dan ook voor het opzetten door het Verbond van een dekkingsgarantieregeling en een vermogensgarantieregeling van verzekeraar", aldus de reactie van Adfiz.

Bavelaar vindt de reactie van Adfiz echter onverstandig.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Martin - 9 oktober 2012

Nog weer een regeling erbij. Nog weer meer kosten en administratie erbij en wij zijn sec bemiddelaar. Het kan lastig zijn als wij tijdens een adviestraject er tussenuit vallen maar denk dat het verder meevalt. Ik zit er zelf ook echt niet op te wachten.

Intermediar - 9 oktober 2012

Ik denk dat Bavelaar vooral moet doen wat hij denk wat goed is voor de shop. Laat de rest er lakker buiten. Na mij opvatting zijn de reeds bestaande contracten hier duidelijk over. Het debiteurenrisico ligt bij de verzekeraar en behoort daar ook te blijven. Als de klant geholpen wil worden weet hij zeker de weg te vinden. Het motief is duidelijk. Bavelaar wil goedkoop aan klanten komen van failliete tussenpersonen. Wederom weer eigenbalng. Bah!

Peter Dirks - Midden Brabant Advies - 9 oktober 2012

Adfiz heeft m.i. volkomen gelijk in haar stellingname tegen het Verbond van Verzekeraars. Blog Posted on 6 oktober 2012 | mbadirect.me Verzekeraars dienen hun verantwoordelijkheid te nemen “Boer met kiespijn”, zo kopte de branche-organisatie van de onafhankelijk financieel adviseurs [Adfiz] deze week in de financiele bladen. “Humor kan Verbondsdirecteur Leo de Boer niet ontzegd worden. Adviseur weg en de klant een probleem? Welnee, een nieuwe adviseur is zo gevonden. Maar wat als de verzekeraar omvalt? Dan heeft de klant een groot probleem: polis weg, kapitaal weg, pensioen weg. Prima plan dus, zo’n garantieregeling, maar dan wel voor de verzekeraars. Wij pleiten dan ook voor het opzetten door het Verbond van een dekkingsgarantieregeling en een vermogensgarantieregeling van verzekeraars. De Boer zegt te vrezen dat de zorgplicht bij de verzekeraar over de schutting gaat. Dat is in zijn eigen woorden gezegd onzin. Een beetje intermediair verzekeraar wijst die klant de weg naar een nieuwe adviseur. De enige drempel bij de overgang naar een nieuwe adviseur is het terugboekrisico. Die drempel kunnen verzekeraars zo weg nemen. Bij faillissement van de adviseur neemt de verzekeraar het terugboekrisico voor zijn rekening. Een hele normale gang van zaken wanneer je debiteur omvalt. Als het De Boer ernst is om de klant de garantie te bieden dat hij altijd bij een adviseur terecht kan dan lost hij dit makkelijk in eigen keuken op. Of moeten we zijn voorstel voor een garantiefonds zien als een oplossing waardoor verzekeraars hun verantwoordelijkheid niet hoeven te nemen?” M.i. wordt het de hoogste tijd dat de verzekeraars een garantiestelsel gaan opzetten. Maar wellicht is het nog verstandiger dat men eerst deugdelijk inhoud geeft aan de onlangs in het leven geroepen keurmerk “klantgericht verzekeren”. Laat men bijvoorbeeld er eerst voor zorgen dat de eigen bedrijfsvoering op orde komt. Dus aan de slag met gekwalificeerd personeel, opmaak van foutloze polissen, een deugdelijke/integere schade-afhandeling en jazeker; ook het direct afschaffen van de onzinnige/onnodige charge back regelingen die de uitvoering van de werkzaamheden van het onafhankelijk financieel adviseur belemmeren.

Charles Muetstege - 9 oktober 2012

Nou, weg polis, weg kapitaal, weg pensioen... dat is geloof ik niet helemaal zo, want DNB heeft wel een noodregeling (de portefeuille wordt ondergebracht bij een solvabele verzekeraar) maar belangrijker is de opvangregeling, een preventieve maatregel om de ondergang van een verzekeraar voor te zijn. Deze maatregel is gericht op de continuiteit van de verzekeraar c.q. de portefeuille. De afgelopen jaren is deze al eens toegepast. Overigens is de kans dat een (levens)verzekeraar omvalt klein, zo zei een woordvoerder van DNB mij twee jaar terug.

Gert van Lunteren / Harderwijk - 9 oktober 2012

Hee Ron, jij bent er nog......bijzonder en inderdaad niet door mij voorspeld........want Ron jij komt uit "een andere wereld c.q. van een andere planeet"........weet je Ron, ik ben wel benieuwd met hoeveel kantoren jou "mooie franchiseformule" is gegroeid.......? Of zijn jullie jullie kleiner geworden Ron......jullie gaan dat in ieder geval wel worden...kleiner.....ik kan zo maar weer een 2-tal kantoren opnoemen.......weet Ron en dat is helemaal niet erg, maar jij bent net als "mijn vriend Leo" "een ambtenaar die nooit op straat komt"......... Prettige dag allemaal ! Gert van Lunteren / Harderwijk

Robert - 9 oktober 2012

Het begint een beetje op een kleuterschool te lijken. Goedkoop de publiciteit zoeken door op elkaar te schieten. Ga gewoon ff lekker samen knikkeren.

Jim - 9 oktober 2012

Ben blij als adviseur van Delta Lloyd produkten waaronder Delta Life nooit een adviesgarantieregeling afgeveven te hebben! Ook het accpetatietraject van de AOV afdeling van Delta Lloyd kan ik je van harte NIET aanbevelen. Zeker als je een adviesgarantie afgeeft.

Ger - 9 oktober 2012

Adfiz heeft gelijk dat de aanbieder dit maar moeten doen.

Ruud Bosch / Bosch Finance - 9 oktober 2012

Ron Bavelaar kan enig narcisme niet ontzegd worden. Hij zal elke kans aangrijpen om zijn toko - en zichzelf - in de schijnwerper te plaatsen. Niks mis mee, want dat is nu eenmaal zijn functie. Als er nu maar eens wat zinnigs zou uitkomen, dan zou de branche daar ook haar voordeel mee doen. Een vangnetregeling voor de zorgplicht? Wat een onzin. Cliënten die dat overkomt kunnen met het afsluiten van een service overeenkomst gewoon die zorg bij ons ontvangen. Dat past helemaal in de tijdsgeest van de financieel dienstverlener anno nu e.v.. Niks vangnet, niks organiseren, niks verplichte bijdrage aan een stichting die dit maar al te graag regelt. Hé, die laatste zou wellicht de Hypotheekshop wel willen optuigen. Kunnen ze mooi het fundament van haar organisatie blijven bekostigen.

Adfiz viert 115-jarig bestaan op 13 juni

Adfiz viert 115-jarig bestaan op 13 juni

Adfiz viert op 13 juni in de Flint in Amersfoort haar 115-jarig bestaan. Adfiz heeft "een feestelijk programma samengesteld met als keynote spreker Berthold Gunster,...

Adfiz: "Provisieverbod bij uitvaartverzekeringen herzien"

Adfiz: "Provisieverbod bij uitvaartverzekeringen herzien"

"Mijn oproep aan Den Haag is dan ook om samen te bekijken hoe we nu, anno 2024, willen omgaan met het provisieverbod op uitvaartverzekeringen. Het is tijd voor modernisering....

Adfiz: uitvoeringscomplicaties bij 'drempelfunctievariant'

Adfiz: uitvoeringscomplicaties bij 'drempelfunctievariant'

"De private partijen zullen ongetwijfeld wijzen op deze mogelijke uitvoeringscomplicaties." Aldus Adfiz over de 'drempelfunctievariant' van minister Van Gennip bij...

Adfiz publiceert Wtp-beleid per pensioenverzekeraar

Adfiz publiceert Wtp-beleid per pensioenverzekeraar

Adfiz heeft het Wtp-beleid per verzekeraar in kaart gebracht en gepubliceerd in haar kennisportaal Pensioenstelsel. Adfiz: "De Wet toekomst pensioenen bepaalt de...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....