Onderlinge verzekeraars laten bescheidenheid varen

Joost Heideman en Femke de Vries

“Samenwerking is hard nodig. Ingewikkelde dossiers, waaronder Solvency II, moeten we samen goed zien op te lossen. Daarnaast moeten we onszelf beter promoten. We doen het goed, onze klanten zijn tevreden, maar je hoort er nooit iemand over. We zijn te bescheiden en daar moeten we maar eens van af.” Dit zei Univé-ceo Joost Heideman bij de presentatie van de Strategische Agenda voor onderlinge verzekeraars.

Tijdens de jaarlijkse Coöperatiedag van het Platform voor Onderlinge Verzekeraars bood Heideman (die naast Univé-ceo ook voorzitter is van het POV) de toekomstagenda aan aan AFM-bestuurder Femke de Vries. De toekomstagenda is gebaseerd op de studie ‘De onderlinge verzekeraar in 2025’. Deze studie, uitgevoerd door onderzoeksbureau SEO in opdracht van het POV en het Verbond van Verzekeraars, brengt de sterke en zwakke kanten van onderlinge verzekeraars in kaart. De studie geeft een aantal aanknopingspunten waarmee onderlinge en coöperatieve verzekeraars hun kansen kunnen verzilveren.

 

De Strategische Agenda richt zich op innovatie, promotie, samenwerking en digitalisering. Er komen twee taskforces die het ‘onderlinge gedachtegoed’ promoten en plannen in gang zetten om de administratieve lastendruk te verlagen.

 

Lagere schadelast

De marktaandelen van onderlinge verzekeraars, zeker in de schadehoek, laten een gestage groei zien: kijkend naar bruto premies vertegenwoordigen onderlinge verzekeraars een kwart van de markt. Dankzij een zorgvuldige selectie en aandacht voor preventie hebben hun verzekerden minder en lagere schades, waarmee de iets hogere bedrijfskosten van coöperatieve verzekeraars worden gecompenseerd.

 

Investeren in digitalisering
In een markt waarin schaalvergroting de dominante trend is, staat dit bedrijfsmodel echter onder druk. Nieuwe kapitaaleisen, toezicht en regelgeving doen een zwaar beroep op het verandervermogen van onderlinge verzekeraars. Dat geldt ook voor digitalisering: oudere klanten sluiten nog graag een verzekering op kantoor af, jongeren doen dat online – al dan niet via prijsvergelijkers. Onderlinge verzekeraars zullen digitaal moeten innoveren om in de toekomst ook sterk te staan, maar dit vraagt om forse investeringen voor relatief kleine bedrijven.


Samenwerking cruciaal
In de SEO-studie is een aantal toekomstscenario’s uitgewerkt. De onderlinge verzekeraars willen inzetten op het scenario ‘Verenigd Vooruit’. Samenwerking is een cruciaal onderdeel van dit scenario. De Taskforce Synergie heeft als doel om deze samenwerking te bevorderen, wat moet resulteren in minder lastendruk voor de onderlinge verzekeringsmarkt – bijvoorbeeld door het delen van succesvolle praktijkvoorbeelden. De Taskforce Promotie heeft als taak het gedachtegoed van de coöperatieve verzekeraars te moderniseren.
 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Eerste ideeën Verbond over dekking overstromingsschade primaire waterkeringen

Eerste ideeën Verbond over dekking overstromingsschade primaire waterkeringen

Een poolconstructie met solidariteit. Dat is een van de ideeën van het Verbond van Verzekeraars om overstromingsschade door primaire waterkeringen toch verzekerbaar...

Verbond: kabinet moet ook de structurele problemen aanpakken

Verbond: kabinet moet ook de structurele problemen aanpakken

De aanpak van meer structurele problemen komt nog onvoldoende uit de verf, reageert het Verbond van Verzekeraars op de Miljoenennota 2023. "Veel aandacht is erop...

Verduurzaming: werkgroep stippelt heldere transitiepaden uit

Verduurzaming: werkgroep stippelt heldere transitiepaden uit

Een gezamenlijke werkgroep vanuit de overheid en de financiële sector gaat heldere transitiepaden uitstippelen voor verduurzaming. Dan weten sectoren waar ze...

Verbond: houd oog voor activering bij ziekte

Verbond: houd oog voor activering bij ziekte

Het terugdringen van de achterstanden bij het beoordelen van langdurig zieke werknemers mag niet ten koste gaan van activering en re-integratie bij ziekte en arbeidsongeschiktheid....

"Richtlijn Berichtenverkeer moet onnodige kosten wegnemen bij adviseurs"

"Richtlijn Berichtenverkeer moet onnodige kosten wegnemen bij adviseurs"

De Richtlijn Berichtenverkeer Prolongaties Incasserende Adviseurs moet een impuls geven aan de kwaliteitsverbetering bij de verzending van berichten rond prolongatie....

Verbond en Plug and Play Insurtech lanceren Open Insurtech-programma in Nederland

Verbond en Plug and Play Insurtech lanceren Open Insurtech-programma in Nederland

Het Verbond van Verzekeraars start samen met het wereldwijde open innovatieplatform Plug and Play Tech Center uit Silicon Valley een Insurtech-programma in Nederland....

Twintig verzekeraars vertegenwoordigd in JIP 2022

Twintig verzekeraars vertegenwoordigd in JIP 2022

De zevende editie van het Jongeren Innovatie Programma (JIP) van het Verbond start op 22 september met ruim 30 young professionals vanuit 20 verschillende verzekeringsmaatschappijen....

Wakam aspirant-lid Verbond van Verzekeraars

Wakam aspirant-lid Verbond van Verzekeraars

Het Verbond van Verzekeraars heeft het aspirant-lidmaatschap toegekend aan Wakam. Daarnaast is het aspirant-lidmaatschap van Lemonade omgezet in een volledig lidmaatschap. Wakam...

Over de grip van autofabrikanten op data én verzekeringen

Over de grip van autofabrikanten op data én verzekeringen

(Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Dat Elon Musk zich nadrukkelijk richt op de autoverzekeringssector lijkt slecht...

Verzekeringsbranche 2021: veel schade door extreem weer

Verzekeringsbranche 2021: veel schade door extreem weer

De schade voor verzekeraars in het tweede halfjaar van 2021 was door de overstromingen in Limburg circa 25 procent hoger dan in de jaren ervoor. Dit blijkt uit het...