Open brief CFD en Odin aan Dela, Monuta en Yarden

CFD logo nieuw

"Wij denken dat de voorlichting aan consumenten veel beter kan en dat de samenwerking met het onafhankelijke intermediair een betere plek verdient op jullie websites", aldus Commissie CFD en Odin in een 'open brief' aan de uitvaartverzekeraars Dela, Monuta en Yarden.

In de open brief brengen Edwin Herdink en Jeffrey Leichel de belangrijkste conclusies uit hun boek Provisie 2.0, waar theorie en praktijk samenkomen onder de aandacht. Hierin bespreken zij onder meer de ervaringen met de execution only verkoop via de websites van de grote uitvaartverzekeraars. 

 

De zes belangrijkste conclusies volgens Herdink en Leichel: "Er is sprake van zeer sterke productsturing; er is bij Monuta en Dela een opvallend premieverschil tussen natura verzekeringen en geldverzekeringen, zonder dat duidelijk wordt waarom dit premieverschil bestaat. Het feit dat Yarden een dergelijk premieverschil niet kent maakt het premieverschil nog onduidelijker; er wordt structureel gestuurd op verkoop van producten met de langste looptijd, zonder dat inzicht wordt gegeven in de totaal te betalen premie van verschillende looptijden; er is nauwelijks of geen aandacht voor de (toegevoegde) waarde van onafhankelijk advies, terwijl verzekeraars deze toegevoegde waarde openlijk erkennen en ook aangeven een goede relatie te willen onderhouden met onafhankelijke adviseurs; er wordt in de rekenmodules geen rekening gehouden met bestaande verzekeringen of eigen vermogen van klanten, waardoor oververzekering op de loer ligt; er zijn tussen verzekeraars onderling onverklaarbare verschillen in de bemiddelingskosten die in rekening worden gebracht."


Betere voorlichting

De auteurs vragen de grote uitvaartverzekeraars om "de execution only verkoop en de presentatie van onafhankelijk advies kritisch tegen het licht te houden. Wij denken dat de voorlichting aan consumenten veel beter kan en dat de samenwerking met het onafhankelijke intermediair een betere plek verdient op de diverse websites."

 

Good practice

Een good practice is er ook in de uitvaartbranche, aldus Herdink en Leichel. "Dat het ook echt anders kan bewijst bijvoorbeeld een uitvaartverzekeraar als Ardanta."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 24 juli 2017

@Berend, jouw praktijkverhaal komt me bekend voor, angstige telefoontjes of vader of moeder bij ons dan misschien een polis hadden lopen en de soms overduidelijke bezorgdheid als er niets blijkt te zijn. Politiek Nederland heeft met de gedachte dat de gemiddelde Nederlander zo'n € 40.000,-- spaargeld heeft de stelling ingenomen dat dit dan wel zo'n beetje geregeld zou zijn. Dat gemiddelde zegt helemaal niets. De adviesbehoefte is er wel, maar zeer latent, en zeker bij een brengproduct als verzekeringen is betaling hiervoor niet eenvoudig aan de man te brengen. Mijn gemiddelde klant relateert de advieskosten aan de premie voor het product, en mijn vergoeding zien ze als netto verdiend. Veel van onze klanten hebben geen enkele ervaring met betalen voor dienstverlening. Notarissen accountants belastingadviseurs, dat hebben ze allemaal niet. Dat de provisie gewoon grotendeels in de zakken van de verzekeraars is verdwenen denk ik eigenlijk ook wel. Ik heb bij geen enkele productgroep prijsdalingen gezien die samenvielen met het afschaffen van de provisies. Als die provisies zo hoog waren had dat wel gemoeten. In mijn Utopische wereld zou na het provisieverbod een structuur zijn ontstaan waarin een consument in het volle besef van zijn onkunde op financieel gebied in het volle vertrouwen op een goed en deskundig advies en begeleiding voor zeg een 50 euro per maand al zijn geldzaken zou willen uitbesteden. Waarbij een adviseur dan enkele honderden klanten echt begeleid, in een financiële huisarts functie.Schade leven hypotheek lenen sparen beleggen met monitoring, mooi hoor. Alleen spreekt dit de consumenten nog niet echt aan. Er zit nog veel wantrouwen bij de consument, na woekerpolis aandelenlease, consumptief krediethandel ook wel begrijpelijk.

Berend Tooms - 24 juli 2017

@Stijn Een uitvaartverzekering is geen complex product. Het valt echter wel onder het provisieverbod. Dat laatste is helaas, maar dat is veroorzaakt door een aantal aanbieders die met extreme vergoedingen (tot wel 7-8% vh verzekerd kapitaal) hebben willen sturen in de markt van rupsje nooitgenoeg. Die tijden zijn gelukkig voorbij. De wal zal het schip wel keren. Hoewel mij ooit aangegeven is door een toezichthoudende instantie dat een uitvaartverzekering eigenlijk onzin is, weten we wel beter. Hoe blij nabestaanden zijn als je na overlijden kunt bevestigen dat er een polis is die (ongeveer) de kosten van de uitvaart dekt. Het komt, net zoals een reparatie aan je auto, nooit gelegen. De reparatie aan een auto valt bij veel mensen al (te veel) tegen als kosten tussen de 500-1000 begroot worden. Oké.... een uitvaart van 10K, zoals wij wel eens voorbij zien komen, is misschien wat extreem, maar voor 1000,- ga je het echt niet redden. @Albert Er is zeker ruimte en vraag naar advies, maar inderdaad, voor zo'n vergoeding kun je dat allemaal niet organiseren. Doen wij dus ook niet. Soms geeft met het aan zelf te gaan regelen, maar als je daar 2-3 jaar later nog eens over spreekt, dan blijkt dat allemaal niet gebeurd te zijn. Bijzonder is ook dat het provisieverbod er niet/nauwelijks toe geleid heeft dat premie lager zijn geworden. We kennen zelfs een geval dat de premie inmiddels hoger ligt. Zo vreemd.....

Albert van der Poll - 21 juli 2017

eisen aan uitvaartadvies wel eens gelezen? Onlangs hoorde ik dat de gemiddelde vergoeding voor een intermediair nu 75 euro is. inclusief aansprakelijkheid zorgplicht productselectie uitleg looptijd index winstdeling oplossen betalingsproblemen incassowijzigingen adresmutaties enzovoorts. En dat is vaak nog teveel. Ik heb dezelfde ervaring als Stijn, aangezien ik geen ezel ben heb ik me meermaals aan die steen gestoten.De volhardendheid van de heren Herdink en Leichel valt te prijzen, in mijn optiek is er geen markt meer voor uitvaartadvies via intermediair. Dat is nu een keer een realiteit: onafhankelijk advies wordt niet bijzonder gewaardeerd en voegt onvoldoende waarde toe in de ogen van de consument om daar voor te betalen.

Stijn Brouwers - 21 juli 2017

Praktijk: klant op kantoor uitleg en info Monuta uitvaartverzekeringen. Incl. kosten van onze dienstverlening. (DVD) Klant over denken . Thuis via Monuta internet rechtstreeks gesloten. Kosten voor klant... distributiekosten per maand enkele dubbeltjes. Hou toch op met complex product en partner in business!

Meer over
Tim Knol schrijft herinneringslied in opdracht van Monuta

Tim Knol schrijft herinneringslied in opdracht van Monuta

Tim Knol heeft op verzoek van Monuta en herinneringsleid geschreven ter gelegenheid van Monuta Remember. Op 2 november organiseert Monuta voor heel Nederland de...

DELA haalt niveau 2 van de Gouden Oor

DELA haalt niveau 2 van de Gouden Oor

DELA Verzekeringen heeft voor de derde keer de Gouden Oor Erkenning niveau 2 uitgereikt gekregen. Ron van Kesteren, directeur van Stichting toetsing verzekeraars:...

CFD pleit voor gesubsidieerd onafhankelijk financieel advies

CFD pleit voor gesubsidieerd onafhankelijk financieel advies

CFD roept politici op gezinnen te helpen met financieel advies. Dat draagt namelijk bij aan een financieel veiligere samenleving. Wel dient de politiek dit in de...

CFD komt met alternatief voor discussie over provisietransparantie

CFD komt met alternatief voor discussie over provisietransparantie

CFD plaatst vraagtekens bij het actief transparantiemodel voor schadeprovisie van minister Kaag, gebaseerd op fijnmazige gemiddelden van diverse typen verzekeringsproducten....

Monuta van start met online quiz over uitvaartkosten

Monuta van start met online quiz over uitvaartkosten

Monuta heeft de Rekenmaaruit!vaartquiz ontwikkelt, een quiz die mensen bewuster moet maken over de kosten van een uitvaart. Inspiratiebron van deze quiz is het...

DELA stopt met beleggingen in Rusland

DELA stopt met beleggingen in Rusland

DELA stopt met beleggingen in Rusland en de gestegen gasprijs heeft voorlopig geen gevolgen voor de crematiekosten. Dat schrijft DELA in het jaarverslag 2021, dat ...

Monuta verkoopt Duitse uitvaartverzekeringsportefeuille aan DELA

Monuta verkoopt Duitse uitvaartverzekeringsportefeuille aan DELA

Monuta verkoopt de uitvaartverzekeringsportefeuille van haar dochterbedrijf in Duitsland aan DELA. De portefeuille bevat bijna 121.000 Duitse verzekerden (150.000...

Monuta: krimp aanbod uitvaartverzekeringen tegen gaan

Monuta: krimp aanbod uitvaartverzekeringen tegen gaan

Monuta pleit er in het jaarverslag 2021 voor de krimp in het aanbod van uitvaartverzekeringen tegen te gaan. Monuta: “Op dit moment bestaat de markt van uitvaartverzorgers...

Kosten graf verder gestegen naar gemiddeld 3.111 euro

Kosten graf verder gestegen naar gemiddeld 3.111 euro

Gemiddeld betalen we in Nederland nu 3.111 euro (2021: 3.036 euro) voor een eenpersoons particulier graf op een begraafplaats. Voor een crematie met gebruik van...

Monuta: driekwart Nederlanders kiest voor conservatief afscheid

Monuta: driekwart Nederlanders kiest voor conservatief afscheid

Driekwart van de Nederlanders kiest voor een conservatief afscheid, ook al zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. De helft van de ondervraagden kiest voor het cliché...